۰ نفر

آغاز تعدیل محدودیت تولید نفت از سال آینده

۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۴۶
کد خبر: 254555
آغاز تعدیل محدودیت تولید نفت از سال آینده

وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد اوپک و متحدانش شامل روسیه ممکن است در سال میلادی آینده از میزان محدودیت تولیدی که کمک کرده قیمتها بهبود قابل توجهی پیدا کنند، بکاهند.

 به گزارش بلومبرگ، خالد الفالح در دهلی نو به خبرنگاران گفت: با حرکت بازار به سوی تعادل و کاهش مازاد ذخایر، مرحله بعدی برای تولیدکنندگان جهانی پایان دادن به محدودیتهای عرضه خواهد بود. کشورهای مشارکت کننده در محدودیت عرضه در حال حاضر سرگرم بررسی روند تعادل مجدد بازار بوده و اقدامات بعدی خود را به محض اینکه بررسی شان خاتمه یافت، اعلام خواهند کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، وزیر نفت عربستان گفت: محدودیت‌های تولید ممکن است در سال ۲۰۱۹ کمتر شود، اما زمان و چگونگی آن را نمی دانیم. آنچه که ما می دانیم این است که باید این اقدام به شکلی انجام شود که به هیچ وجه تعادل بازار برهم نخورد و تلاش های سختی که از سال ۲۰۱۶ انجام گرفته شده، بی اثر نشود.

توافق میان اعضای اوپک و شرکایشان با هدف حذف مازاد عرضه جهانی در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و تا پایان سال میلادی جاری ادامه خواهد یافت. اما تولید نفت آمریکا رو به رشد است و آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که عرضه از سوی کشورهای غیر اوپک ممکن است رشد تقاضای جهانی را در دوسال آینده پوشش دهد. این امر گمانه‌زنی‌ها را درباره چگونگی پایان یافتن محدودیت عرضه از سوی این گروه افزایش داده است.

الفالح از افزایش تولید آمریکا استقبال کرد و گفت: تقاضا در سال ۲۰۱۸ قوی مانده و بازار قادر خواهد بود این عرضه را جذب کند. در حالیکه آمریکا رکورد بالایی از نفت تولید می‌کند، افزایش تولید با رشد صادرات این کشور همراه شده که به بالاترین  میزان چهار ماه گذشته رسیده است. حتی عربستان سعودی به فکر فروش نفت آمریکا افتاده است. تقاضا برای محموله‌های نفت آمریکا کمک کرده ذخایر این کشور کاهش پیدا کند و نگرانیها نسبت به اینکه تلاش های اوپک برای حذف مازاد عرضه تضعیف خواهد شد را کمتر کرده است.

در حالی که کشورهای مشارکت کننده در توافق کاهش تولید اوپک و غیر اوپک در حال بررسی نحوه ادامه همکاریشان در سالهای آینده هستند، محدود نگه داشتن تولید ممکن است به چالشی تبدیل شود زیرا نشانه‌هایی وجود دارد که از تحت فشار بودن این توافق حکایت دارد. شرکت‌های نفتی روسیه که مشتاق هستند پروژه های جدیدشان را اجرا کنند، خواستار پایان فوری محدودیت‌ها شده‌اند و از سوی دیگر، اعضای اوپک مانند عراق، ایران و لیبی خواستار بالا بردن ظرفیت تولید پس از سال‌ها از دست دادن درآمد در بحبوحه تحریم‌ها و ناآرامی‌های داخلی، هستند.

الفالح گفت: چارچوب همکاری پس از سال ۲۰۱۸ هنوز مشخص نشده، اما مطمئناً از جانب عربستان و اوپک، عزمی برای تبدیل موفقیت سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به یک چارچوب همیشگی که به ما امکان می‌دهد از بی ثباتی در بازارهای نفت اجتناب کنیم. وجود دارد.

وی در ادامه افزود: عربستان سعودی متعهد است به سهمیه کاهش تولید خود و متعادل کردن صادرات عمل کند و این کشور که بزرگترین صادر کننده نفت جهان است، همچنان صادرات خود را در مارس پایین هفت میلیون بشکه در روز نگه خواهد داشت.

وزیر نفت عربستان درباره عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو گفت: ما جزئیات و مکان عرضه سهام و زمان دقیق آن را اعلام خواهیم کرد.

عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو یکی از بخش های اصلی برنامه عربستان برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت است. دولت عربستان برآورد کرده فروش سهم ممکن است ارزش این شرکت را به دو تریلیون دلار برساند با این همه تحلیل‌گران برآوردهای کمتری دارند.