۰ نفر

سهم انواع لوازم برقی در سبد مصرفی مشترکان خانگی، تجاری و اداری

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۲۰:۲۲
کد خبر: 254375
 سهم انواع لوازم برقی در سبد مصرفی مشترکان خانگی، تجاری و اداری

معاون فنی و پتانسیل سنجی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) سهم لوازم و تجهیزات مختلف برقی از جمله سیستم های سرمایشی و گرمایشی و روشنایی را در سبد مصرفی مشترکان خانگی، تجاری و اداری تشریح کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، امیر دودابی‌نژاد در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی «انرژی‌های تجدیدپذیر، صرفه‌جویی انرژی و محیط زیست» افزود: در بخش خانگی، 26 درصد مصرف برق به کولرهای آبی و گازی، 28 درصد یخچال فریزر، 10 درصد سیستم های صوتی و تصویری، یک درصد لباسشویی و پنج درصد به سایر وسایل مربوط است.

به گفته وی، در بخش خانگی سیستم‌های روشنایی بیشترین میزان مصرف انرژی الکتریکی (30 درصد) را به خود اختصاص داده بنابراین لازم است مشترکان به شیوه‌ مصرف خود توجه بیشتری داشته باشند.

سهم وسایل سرمایشی و گرمایشی در برق مشترکان اداری و تجاری

معاون ساتبا درباره تراز مصرف انرژی الکتریکی در بخش اداری گفت: در این حوزه سرمایش و تهویه متبوع 34 درصد و گرمایش 21 درصد مصرف انرژی این بخش را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: 25 درصد مصرف مشترکان اداری مربوط به روشنایی، 15 درصد ماشین های اداری و پنج درصد نیز مربوط به سایر بخش هاست.

دودابی نژاد در مورد تراز مصرف انرژی الکتریکی در بخش تجاری گفت: در این بخش 62 درصد مصرف برق به تجهیزات سرمایش، گرمایش و تهویه متبوع مربوط می شود.

وی افزود: روشنایی 19 درصد، ماشین‌های اداری 11 درصد و آسانسور هشت درصد مصرف انرژی الکتریکی در بخش تجاری را دربردارد.

به گفته معاون ساتبا، با استفاده از سایه‌بان روی کندانسور یا کولر آبی بهره‌وری سیستم سرمایش افزایش می‌یابد؛ علاوه بر این با نگهداری مناسب بویژه تمیز یا تعویض کردن صافی کولر می‌توان به میزان قابل توجهی مصرف برق را کم کرد.

وی افزود: با استفاده از پنجره‌های دوجداره و نصب درزگیر روی پنجره می‌توان مانع ورود گرما به منزل شد.

معاون فنی و پتانسیل سنجی ساتبا گفت: باید مشترکان هنگام انتخاب و خرید کولر به برچسب انرژی توجه کنند تا علاوه بر اطمینان از بازده کولر، طول عمر آن را افزایش دهند؛ انتخاب ظرفیت کولر متناسب با فضای مورد نظر نیز موثر است.

نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، صرفه‌جویی انرژی و محیط زیست از چهارشنبه گذشته با حضور معاونان وزیر نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرد.

در نمایشگاه امسال که تا پنجم اسفندماه ادامه دارد، 37 شرکت خارجی از کشورهای کره جنوبی، اتریش، ترکیه، سوییس، آلمان، نروژ، چین، یونان، تایوان، ایتالیا، امارات و کانادا همراه با بیش از 200 شرکت داخلی حضور دارند.