۰ نفر

ایران هیچ تخفیفی در حمل محموله‌های نفتی هند نمی‌دهد

۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 253601
ایران هیچ تخفیفی در حمل محموله‌های نفتی هند نمی‌دهد

شایعات اخیر یک بازی است که به نظر می‌رسد هندی‌ها برای گرفتن تخفیف از عربستان و عراق به راه انداخته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، ایران محموله‌های نفتی را که به هند می‌فروشد، حمل نمی‌کند، چراکه شرایط تجاری (اینکوترمز) این قراردادهای فروش نفت از نوع فوب است و بر اساس این ترم بین‌المللی به محض تحویل محموله در عرشه کشتی در مبدأ فروشنده دیگر مسئولیتی در قبال محموله و هزینه حمل و بیمه آن ندارد. در چنین شرایطی برخی از خبرگزاری‌های خارجی عنوان کرده‌اند «ایران در سال مالی جاری میلادی (2018-2017) میزان تخفیف بر کرایه حمل نفت را از ۸۰ درصد به ۶۲ درصد کاهش داده بود اما این تخفیف به ۱۰۰درصد افزایش یافته و برای سال آینده رایگان شده است.»

 یک مقام آگاه در شرکت ملی نفت ایران در این خصوص  گفت: «ایران محموله‌ای را برای هندی‌ها حمل نمی‌کند که بخواهد به آنها تخفیف دهد و هزینه حمل را نگیرد. این یک بازی است که به نظر می‌رسد هندی‌ها برای گرفتن تخفیف از عربستان و عراق به راه انداخته‌اند.»

رویترز در این باره نوشته بود که ایران با ارائه تخفیف صددرصدی، هزینه انتقال نفت به هند برای سال مالی آینده میلادی را حذف کرده است. سال مالی آینده میلادی از آوریل ۲۰۱۸، کمتر از دو ماه دیگر، شروع می‌شود. بر همین اساس هند هم قرار شده در مقابل، افزایش واردات نفت خود از ایران را افزایش دهد. رویترز این کار را ابزاری برای مقابله با تحریم‌های احتمالی امریکا علیه ایران مطرح کرده و نوشته که مقام‌های ایران امیدوارند با این اقدام بتوانند صادرات نفت خود به هند را افزایش دهند. اما مقامات ایرانی این خبر را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که ایران در قیمت محموله و نه در قیمت حمل برای هیچ کشوری تخفیف نداده است و نخواهد داد. ضمن آنکه اغلب محموله‌های نفت خام و میعانات گازی ایران به صورت فوب به فروش می‌رسد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اخیراً به همراه وزیران نفت و خارجه و گروهی از بازرگانان بخش خصوصی این کشور به دهلی نو، پایتخت هند، سفر کرد. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران هم پس از دیدار با دارمندرا پرادان، همتای هندی خود، در دهلی نو در این سفر گفته بود: «شرکت‌های دولتی نفتی در هند خرید خود از ایران را افزایش خواهند داد.»

وزیر نفت ایران همچنین گفته بود: «پالایشگاه‌های هندی، دولتی و خصوصی، در سال ۲۰۱9-۲۰۱8 میلادی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کنند.»

دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند هم گفته بود: «ما واردات نفت خود از ایران را در مقایسه با سال مالی جاری (۲۰۱8-۲۰۱7) افزایش می‌دهیم.» البته ایران و هند در خصوص جزئیات فروش نفت ایران با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده‌اند و همچنان این مذاکرات ادامه دارد. اما توافقی که از تخفیف ایران به هند حکایت داشته باشد، وجود ندارد. کمتر از یک ماه پیش خبرگزاری رویترز با استناد به آمارهای دولتی و داده‌های مربوط به ردیابی کشتی‌ها گزارش داد که صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با سال ماقبل (۲۰۱۶) به خریداران بزرگ آسیایی در مجموع ۲ و نیم درصد افزایش یافته است. مجموع صادرات نفت ایران به چهار کشور چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در سال گذشته میلادی به حدود یک میلیون و ۶۷۱ میلیون بشکه در روز رسید که از این میان فقط کره جنوبی شاهد افزایش واردات نفت از ایران بود.