۰ نفر

رشد ارزش سبد نفتی اوپک برای پنجمین ماه متوالی

۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۰:۱۳
کد خبر: 251729
رشد ارزش سبد نفتی اوپک برای پنجمین ماه متوالی

سبد نفتی اوپک در ژانویه بر مبنای ماه به ماه ۷.۷ درصد رشد کرد و به ۶۶.۸۵ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین متوسط ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود.

قیمت‌های نفت طی ماه میلادی گذشته تحت تاثیر برداشت از ذخایر نفت آمریکا که به مدت ۱۰ هفته متوالی تا پایان ماه کاهش داشتند، بهبود یافت. افزایش صادرات نفت همچنین به کاهش ذخایر آمریکا که به میزان ۴۷.۴ میلیون بشکه در روز طی مدت ۱۰ هفته کاهش یافت وبه ۴۱۱.۵۸ میلیون بشکه در روز رسید، کمک کرد. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این میزان ذخایر پایین‌ترین سطح از فوریه سال ۲۰۱۵ بود. صادرات بالاتر و فعالیت قوی پالایشگاهی، تاثیر تولید بالاتر در میزان ذخایر آمریکا را خنثی کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، افزایش قیمت‌های نفت همچنین تا حدودی به دلیل ضعیف شدن ارزش دلار آمریکا بود. شاخص دلار آمریکا پیش از اینکه اواخر ماه بهبود پیدا کند، به پایین‌ترین سطح در بیش از سه سال گذشته سقوط کرده بود. همچنین پایبندی بالای تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید، از قیمت‌ها حمایت کرد.

انتظارات برای تقاضای قوی به دلیل رشد اقتصادی نیز از بالا رفتن قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد. صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش "دورنمای اقتصادی جهان" که در ۲۲ ژانویه منتشر کرد، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۱۸ را به میزان ۰.۲ درصد افزایش داد و ۳.۹ درصد پیش‌بینی کرد.

ارزش سبد نفتی اوپک بر مبنای ماه به ماه ۴.۷۹ دلار یا معادل ۷.۷ درصد رشد کرد و در ۶۶.۸۵ دلار در هر بشکه ایستاد در حالیکه بر مبنای سالانه، ارزش سبد نفتی اوپک نسبت به ژانویه سال ۲۰۱۷ به میزان ۲۷.۶ درصد یا ۱۴.۴۶ دلار افزایش یافت و به ۵۲.۴۰ دلار در هر بشکه رسید.