۰ نفر

صادرات نفت از جنوب عراق کاهش یافت

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۳۷
کد خبر: 247271
صادرات نفت از جنوب عراق کاهش یافت

طبق آمار کشتیرانی و منابع صنعتی، صادرات نفت از جنوب عراق به دلیل شرایط جوی نامساعدی که صادرات از این ناحیه را محدود کرد، به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، آمار کشتیرانی که از سوی رویترز پیگیری می‌شود و همچنین پیگیری‌های مستقل یک منبع صنعتی نشان داد صادرات جنوب عراق در ۲۱ روز نخست ژانویه به حدود ۳.۴۴ میلیون بشکه در روز بالغ شده است. این کاهش نشان داده که با وجود صعود قیمت‌ها به مرز ۷۰ دلار در هر بشکه، هیچ نشانه‌ای از عرضه بیشتر به بازار از سوی عراق وجود نداشته است.

عراق می‌گوید به توافق کاهش تولید اوپک پایبند است. یک منبع که صادرات نفت عراق را دنبال می‌کند، به رویترز گفت: ما نشانه‌های کاهش اندک را مشاهده کردیم و مطمئن هستم که عراقی‌ها به زودی تولیدشان را به حد کافی افزایش خواهند داد. بارگیری برخی از نفتکش‌ها در ماه میلادی جاری به دلیل بادهای شدید به تاخیر افتاد و چنین تاخیرهایی در این وقت از سال اغلب اتفاق می‌افتد.

عراق صادرات نفت از پایانه‌های جنوبی خود را برای جبران توقف صادرات از میادین نفتی کرکوک در شمال این کشور افزایش داده است. صادرات نفت از شمال عراق در ژانویه به ۳۲۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۳۱۰ هزار بشکه در روز در دسامبر بالغ شده اما بسیار پایین‌تر از متوسط ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز در برخی از ماه‌های سال ۲۰۱۷ است.

مجموع صادرات نفت از عراق در ژانویه ۳.۷۶ میلیون بشکه در روز بود که ۹۰ هزار بشکه در روز نسبت به دسامبر کاهش داشت. صادرات نفت از شمال عراق در صورتی که عراق طرح صادرات نفت کرکوک به ایران را پیش از پایان ژانویه اجرا کند، ممکن است اندکی افزایش پیدا کند. جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، اظهار کرده که در ابتدا حدود ۳۰ هزار بشکه در روز به یک پالایشگاه ایرانی ارسال خواهد شد.

اوپک، روسیه و شماری از تولیدکنندگان نفت، به منظور حذف مازاد عرضه از بازار جهانی و حمایت از قیمت‌ها، محدودیت تولید به میزان حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه می‌دهند.

عراق نسبت به سایر همتایان خود در اوپک مانند عربستان سعودی و کویت در اکثر ماه‌های سال ۲۰۱۷ پایبندی چندانی به توافق کاهش تولید نداشت، اما کاهش تولید کرکوک پایبندی عراق و مجموع پایبندی تولیدکنندگان را بالا برد.