۰ نفر

دو ماموریت برای مساله آب

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱:۵۴
کد خبر: 247154
دو ماموریت برای مساله آب

بحران آب در حالی به‌عنوان یکی از ۱۰۰ مساله پراهمیت کشور اعلام شده که روز گذشته وزیر نیرو در نشستی با مدیران صنعت آب و برق، باتوجه به کم‌آبی‌ها و خشکسالی موجود در سطح کشور، افق صنعت آب و برق را مطلوب ندانست.

به‌گفته رضا اردکانیان، چشم‌انداز سال ۹۷ نشان می‌دهد، مشکلات بی‌شماری در زمینه مصرف آب و تولید انرژی به‌خصوص کاهش ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی، در آینده پدیدار خواهد شد. از سوی دیگر متولی نیرو، به‌دلیل ظهور کاهش بارندگی‌ و افزایش تبخیرها در ۵۰ سال اخیر، خواستار تغییر ادبیات برنامه‌ریزی کشور از «سازگاری با کم‌آبی» به «مقابله با خشکسالی» شد چراکه به‌گفته وی جایگزینی سازگاری با کم‌آبی به‌جای مقابله با خشکسالی، نه‌تنها در تامین آب، بلکه در تولید برق نیز تاثیرگذار خواهد بود.

اردکانیان به‌دنبال طرح این چالش‌ها، دو ماموریت مجزا برای مدیران صنعت آب و برق کشور تعریف کرد. یکی از ماموریت‌های اردکانیان به مدیران استانی صنعت آب و برق، ارائه طرح‌هایی است که به‌منظور اصلاح و کاهش مصرف آب و انرژی مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش دنیای اقتصاد، اما دومین ماموریت وزیر نیرو، به بحث آمایش سرزمین بازمی‌گردد. به‌گفته اردکانیان، مدیران استانی باید به‌سمت برنامه‌ریزی متکی بر آمایش سرزمین حرکت کنند؛ ماموریتی که به‌گفته وی یکی از مهم‌ترین اهداف وزارت نیرو به‌شمار می‌رود.

بحران مدیریت بحران

متولی نیرو درگردهمایی مدیران ارشد وزارتخانه، علاوه بر اینکه طرح مباحثی همچون بحران آب و تولید انرژی را در دستورکار داشت، مسائلی همچون رویکرد مدیران کشور را نیز مورد نقد قرار داد. وزیر نیرو در این نشست با رویکرد انتقادی و خطاب به مدیران ارشد صنعت آب و برق، چالش‌های مدیریتی کشور را تشریح کرد. به‌گفته اردکانیان، در حال‌حاضر وضعیت موجود در زمینه اقدامات مدیران استانی، به‌هیچ‌وجه مطلوب نیست و حوزه مسوولیت‌ها و اختیارات با یکدیگر هماهنگی ندارند.

وزیر نیرو معتقد است که این موضوع باعث بروز مشکلاتی شده که استمرار آن می‌تواند اشکالات بیشتری را نمایان کند، از این‌رو پیشنهاد می‌کند که وزیر نیرو به‌عنوان بالاترین مدیر صنعت آب و برق، در جریان کم و کیف امور استان‌ها قرار گیرد. وی افزود: همه موظفند با ولعی چندبرابر آنچه که برای تحصیل منابع مالی جدید وجود دارد، دلواپس و نگران مصرف منابع تجدیدناپذیر این وزارتخانه شامل فرصت و وقت نیروهای انسانی باشند. وی همچنین برگزاری جلسات دولتی را به چالش کشید. به‌اعتقاد اردکانیان، نشست‌های دولتی به منحط‌ترین شکل ممکن، وقت را بی‌رحمانه هدر می‌دهند و هنوز هم مانند مکانیزم‌های دهه ۶۰، جلسات به‌شکل رودررو برگزار می‌شود. شیوه‌ای که از دیدگاه وی حرمت افراد و جلسات را نیز از بین خواهد برد. وزیر نیرو برای برون‌رفت از این شیوه برگزاری نشست‌ها، پیشنهاد کرد که بودجه‌ای برای وقت افراد تعیین شود تا بتوان از طریق آن، به مدیران گفته شود چه مقدار زمان دارند تا نسبت به آن پاسخگو باشند. اردکانیان در بخش دیگری از اظهارات خود، موضوع شفافیت مالی را به میان کشید و اظهار کرد: در زمینه شفافیت مالی، هیچ مصلحتی را در نظر نمی‌گیرم.

مدیران باید سیستم‌های موردنظر خود را طراحی کنند تا هیچ خللی در زمینه تامین مالی صنعت برق صورت نگیرد؛ به‌خصوص در زمینه خصوصی‌سازی‌ها در نظر داشته باشند که به‌هیچ عنوان صحت و دقت را فدای سرعت نکنند. وی بروز هرگونه نشانه تبعیض و فساد در سیستم را قابل‌قبول ندانست؛ چراکه هیچ مصلحتی بالاتر از حفظ اعتماد عمومی نیست.

انعقاد ۱۲۰۰ مگاوات قرارداد

مشاور وزیر نیرو نیز در این مراسم اعلام کرد، از آغاز دولت یازدهم تاکنون، یک‌هزار و۲۰۰ مگاوات قرارداد دوجانبه میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده برق به امضا رسیده است. هوشنگ فلاحتیان که پیش از این، مسوولیت معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی را برعهده داشت، در این‌خصوص گفت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون، ۳۹ مصرف‌کننده بزرگ صنعتی برای تامین برق به بورس انرژی معرفی شدند. به‌گفته فلاحتیان، از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، با وجود اینکه میزان مصرف در زمان اوج، ۲۱ درصد افزایش یافت، ظرفیت نیروگاه‌ها نیز ۱۱ درصد رشد داشت، براین اساس ضمن افزایش بهره‌وری از نیروگاه‌های موجود، ظرفیت‌های جدیدی نیز در بخش تولید ایجاد شده است. به‌گفته فلاحتیان، در این بازه زمانی، ظرفیت مولدهای مقیاس کوچک نیز از ۵۳۸ مگاوات به یک هزار و۱۲۰ مگاوات افزایش پیدا کرده است. وی ادامه داد: شاخص آمادگی نیروگاه‌ها نیز در این مدت، به اوج خود یعنی از ۹۵ درصد در سال ۹۲ به ۹۹ درصد رسید؛ این افزایش آمادگی‌ها در حالی رخ داد که سن بعضی از این نیروگاه‌ها حدود ۵۰ سال است. مشاور وزیر نیرو افزود: از سال ۱۳۹۲ تاکنون،۶۰ هزار کیلومتر شبکه برق جدید، ۹ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید و همچنین ۵/ ۴ میلیون مشترک جدید اضافه شده است. فلاحتیان یادآور شد: در این بازه زمانی، راندمان نیروگاه‌ها از ۷/ ۳۶ درصد به ۳۸ درصد رسید؛ خاموشی‌ها از ۵/ ۳ دقیقه در شبانه روز به‌ازای هر مشترک به ۶/ ۲ دقیقه رسید و به همه روستاهای بالای۱۰ خانوار برق‌رسانی شد. مشاور وزیر نیرو، یکی از مشکلات اقتصادی وزارت نیرو را بدهی‌های باقی‌مانده نیروگاه‌های واگذار شده عنوان کرد و گفت: در این سال‌ها،۱۰ هزار میلیارد تومان از این تعهدات که از نیروگاه‌ها به وزارت نیرو منتقل شده بود، پرداخت شد. به‌گفته وی، در این مدت ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی استفاده و سه هزار میلیارد تومان نیز با استفاده از ظرفیت تهاتر تسویه شد.

گوشه و کنار نشست

در این گردهمایی خبرهایی در گوشه و کنار نیز رسانه‌ای شد. یکی از خبرها از سوی معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام شد. همایون حائری درمورد افزایش قیمت برق در کشور گفت: تاکنون صحبتی برای افزایش قیمت برق انجام نشده و هیچ تصمیمی در این باره به ما ابلاغ نشده است، بنابراین صراحتا باید اعلام کرد که در شرایط فعلی قیمت برق افزایش نمی‌یابد. همچنین ولی‌الدین مصلحتی، مجری طرح برق روستایی کشور از برق‌دار شدن ۴۰۰ روستای زیر ۱۰ خانوار تا پایان سال ۱۳۹۶ خبر داد و گفت: برای این منظور ۹۰ میلیارد تومان سرمایه درنظر گرفته شده است. آرش کردی، مدیرعامل توانیر نیز از قطع برق مشترکان پرمصرف خبر داد و گفت: درصورتی که در فصل تابستان با مشکل تولید و تامین برق مواجه شویم، درمورد مشترکانی که بیش از حد دیماند (بسته به نوع قرارداد مصرف) برق مصرف کنند، صنعت برق می‌تواند پس از صدور چندین اخطار در فواصل زمانی مختلف، نسبت به قطع برق این مشترکان اقدام کند. آخرین خبر را هم معاون برنامه‌ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در حاشیه این نشست اعلام کرد. به‌گفته حمیدرضا عظیمی، ژاپن به‌زودی برای تامین مالی طرح بازتوانی نیروگاه‌های حرارتی کشور، دست به‌کار خواهد شد.