۰ نفر

ردپای چین در قاچاق نفت به کره‌شمالی

۳۰ دی ۱۳۹۶، ۷:۲۹
کد خبر: 246063
 ردپای چین در قاچاق نفت به کره‌شمالی

«کریس هورتون» و «مایکل شویرتز»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ نوشتند براساس اسنادی که به‌دست نیویورک‌تایمز رسیده، قاچاق کالا و سوخت در دریاها درحال تبدیل شدن به امری رایج است و و مقام‌ها این کار را «از میان بردن مهلک» تحریم‌ها دانسته‌اند.

 مقام‌های آمریکایی می‌گویند ارزیابی تعداد و موارد این قاچاق دشوار است و باعث می‌شود تلاش‌ها برای زمینگیر کردن اقدامات «اون» با مشکل مواجه شود. این قاچاق باز هم بر وخامت روابط با کره‌شمالی افزوده است. «هورتون- شویرتز» می‌افزایند ماه گذشته آمریکا تلاش کرد تا کشورهای دیگر را هم ترغیب کند که به جرگه تحریم‌کنندگان کره‌شمالی بپیوندند. در این راستا، براساس اسنادی که به دست نیویورک‌تایمز رسیده، نه‌تنها کشتی‌های حامل پرچم از سوی کره‌شمالی تحریم می‌شوند بلکه کشتی‌هایی از کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ و تایوان و چین هم در فهرست جدید تحریمی قرار گرفته‌اند. با این حال به‌نظر می‌رسد آمریکا دچار یک سردرگمی اساسی در مورد کره‌شمالی است. به گزارش دنیای اقتصاد، یک روز از چین انتقاد می‌شود و روز دیگر از روسیه. این درحالی است که این دو کشور به قطعنامه‌های تحریمی آمریکا علیه کره‌شمالی رای داده‌اند. یک دیپلمات سازمان ملل می‌گوید نقل‌وانتقالات به دفعات در دریای زرد، دریای شرقی چین و احتمالا دریای ژاپن رخ داده است. این دیپلمات به شرط عدم ذکر نام می‌گفت کشف و شناسایی کشتی‌های حامل قاچاق به سوی کره‌شمالی دشوار است. بیشتر این شناسایی‌ها باید در دریا انجام شود که احتمال افزایش تنش با کره‌شمالی را در پی دارد. گزارشگران نیویورک‌تایمز می‌افزایند کشف ردپای دولت‌های چین و روسیه دشوار است هرچند آنها در مظان اتهام هستند اما شواهدی دال بر مداخله مستقیم‌شان در دست نیست.

با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا با گلایه از روسیه بابت کمک به کره‌شمالی برای دور‌زدن تحریم‌های بین‌المللی از کشوری که او امید داشت روابط دوستانه‌ای با آن ایجاد کند ابراز ناامیدی کرد. دونالد ترامپ در مصاحبه با رویترز گفت: «آنچه چین در اجرای آن به ما کمک می‌کند، روسیه آن را خراب می‌کند. به عبارت دیگر روسیه کاری می‌کند که چین نمی‌کند.» ترامپ با اشاره به اینکه مذاکرات پیشین با کره‌شمالی از سوی اسلاف او از محدود کردن برنامه‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ بازماند، گفت: «من سر میز مذاکره می‌نشینم اما تردید دارم که نشستن من مشکل را حل کند.» او به سوال رویترز درباره اینکه آیا تا به حال هیچ‌گونه ارتباط مستقیمی با رهبر کره‌شمالی داشته است، پاسخ نداد. ترامپ ابراز امیدواری کرد بن‌بست با کره‌شمالی به روشی مسالمت‌آمیز حل شود اما تاکید کرد: «احتمال زیادی وجود دارد که چنین اتفاقی رخ ندهد.» ترامپ همچنین از تلاش‌های چین برای محدود کردن تامین نفت و زغال‌سنگ برای کره‌شمالی قدردانی کرد اما گفت: «پکن می‌تواند کمک بیشتری در راستای محدود کردن پیونگ‌یانگ انجام دهد.»

منابع امنیتی اروپایی در دسامبر به رویترز گفتند تانکرهای روسی دست‌کم سه‌بار طی ماه‌های اخیر سوخت به کره‌شمالی رسانده‌اند که از طریق انتقال محموله‌هایی در دریا بود. روسیه اما هرگونه نقض تحریم‌های کره‌شمالی را رد می‌کند. ترامپ همچنین درباره اینکه آیا ایالات‌متحده در حال بررسی یک حمله محدود و پیشدستانه به کره‌شمالی است پاسخی نداد، اما گفت: «ما درحال یک بازی بسیار سخت پوکر هستیم و نمی‌خواهیم دستمان را رو کنیم.»

این تمجید از چین و انتقاد از روسیه در حالی است که «هورتون- شویرتز»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، می‌افزایند که پس از اینکه کره‌جنوبی اعلام کرد کشتی لایت‌هاوس وینمور را توقیف کرده است، ترامپ در توییتی با اشاره مستقیم به چین نوشت: «دستان قرمز» را شناسایی کرده است. منظور او چین بود. جالب اینجا است که بیشتر خدمه این کشتی توقیف شده چینی بودند اما نسبت دادن ارتباطات دیگر به چین دشوار است.  پرچم این کشتی نشان می‌داد که این کشتی هنگ‌کنگی است. محموله این کشتی ابتدا به شرکت هنگ‌کنگی «Trafigura Group» فروخته شد و سپس به یک شرکت تایوانی. مالک هنگ‌کنگی این کشتی در گوانگجوی چین زندگی می‌کند اما این کشتی در اجاره یک ناوگان ماهیگیری از تایوان به نام «Chen Shih-hsien» بود که شرکت مالک آن «Billions Bunker Group» تا ماه گذشته در جزایر مارشال ثبت شده بود. به نوشته نیویورک‌تایمز، کره‌شمالی در دور زدن تحریم‌ها و پنهان کردن مسیر خود برای فرار از تحریم‌ها خبره شده است. کشتی‌ها با «پرچم مصلحتی» (یا flags of convenience) تردد می‌کنند تا منشا و هویت خود را پنهان سازند.

حضور المپیکی همزمان با مانور نظامی

کره‌شمالی برای برگزاری یک مانور نظامی درآستانه برگزاری المپیک زمستانی سئول آماده می‌شود. به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، کره‌شمالی که اخیرا قبول کرده است تا در بازی‌های المپیک زمستانی سئول که در تاریخ نهم فوریه در کره‌جنوبی برگزار می‌شود با همسایه جنوبی خود با یک پرچم متحد شرکت کند، اعلام کرد که می‌خواهد قبل از افتتاحیه این مسابقات یک رژه بزرگ نظامی برگزار کند. هشتم فوریه سالگرد تشکیل ۷۰ سالگی ارتش کره‌شمالی است و در این روز قرار است که رژه نظامی بزرگی برگزار شود.

حدود ۱۲ هزار سرباز به همراه تسلیحات نظامی مختلف در این رژه در نزدیکی پیونگ‌یانگ شرکت خواهند کرد. همزمان با اعلام برگزاری این مانور که سیستم‌های دفاعی، موشکی و توپخانه‌ای کره‌شمالی را نشان می‌دهد، دو محقق آمریکایی هم اعلام کردند که امکان دارد تعداد کلاهک‌های هسته‌ای کره‌شمالی به ۲۰ عدد برسد. در بولتن ماه ژانویه «مطالعات اتمی» ‌هانس کریستنسن و رابرت نوریس دانشمندان هسته‌ای آمریکا و مدیر فدراسیون اطلاعات هسته‌ای گزارش دادند که پیونگ‌یانگ احتمالا ۱۰ تا ۲۰ کلاهک هسته‌ای قابل دسترسی دارد. در این گزارش آمده است: «کره‌شمالی احتمالا مواد اتمی لازم برای ایجاد ۳۰ تا ۶۰ کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد اما درحال‌حاضر حدود ۱۰ تا ۲۰ کلاهک را به مرحله اجرایی رسانده است. این امکان وجود دارد که پیونگ‌یانگ به کلاهک‌های هسته‌ای برای موشک‌های برد کوتاه مانند موشک‌های رودنگ دست پیدا کرده باشد.»

تحریم‌ها اثرگذار است

به‌ گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا، یک روز پس از نشست با متحدان آمریکا برای بررسی تشدید تحریم‌ها علیه کره‌شمالی گفت: «دولت کره‌شمالی مسوول درد و رنج مردم خود به دلیل فشارهای ناشی از تحریم‌های اقتصادی است.» او همچنین ابراز تردید کرد که کمک‌های بشردوستانه به‌دست مردم نیازمند برسد. تیلرسون با اشاره به مدارک اطلاعاتی و شهادت فراریان، گفت‌: «ایالات‌متحده درحال‌ دریافت مدارکی است که نشان می‌دهد تحریم‌های بین‌المللی واقعا در حال‌ اثر کردن روی کره‌شمالی است و چین را بابت تحت‌فشار قرار دادن پیونگ‌یانگ مورد ستایش قرار داد.» وزیرخارجه آمریکا تاکید کرد: «این فشارها نهایتا کره‌شمالی را برای بحث درباره برنامه‌های هسته‌ای و موشکی به پای میز مذاکره می‌آورد.»

تیلرسون افزود: «ژاپن در جریان کنفرانس ونکوور گفته است که بیش از ۱۰۰ قایق ماهیگیری کره‌شمالی به سمت این کشور رفته، درحالی که دوسوم از سرنشینان آنها مرده‌اند.» او ‌اضافه کرد: «آنچه که ما متوجه شدیم این است که این افراد را در زمستان به بیرون فرستاده‌اند و تنها علت آن کمبود مواد غذایی است و آنها بدون سوخت کافی به ماهی‌گیری رفته بودند.»