۰ نفر

نفت سانچی چه بر سر دریا می‌آورد؟

۲۶ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۲۲
کد خبر: 245337
نفت سانچی چه بر سر دریا می‌آورد؟

نفتکش سانچی که روز یکشنبه در دریای چین شرقی غرق شد، در بدترین فاجعه یک کشتی نفتی در دهه‌های اخیر، یک لکه نفتی به وسعت ۱۰ مایل (حدود ۱۶ کیلومتر) از خود برجای گذاشت.

به گزارش رویترز، شبکه تلویزیونی CCTV چین اعلام کرد این لکه نفتی یک تا چهار مایل دریایی وسعت داشته و از روز یکشنبه لحظه به لحظه بر وسعت آن افزوده می‌شود که نگرانی‌هایی را نسبت به صدمات احتمالی به اکوسیستم دریایی غنی منطقه برانگیخته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این لکه در شرق مکانی کشف شده است که نفتکش سانچی روز یکشنبه غرق شد.

تلاش‌های پاکسازی سطح دریا آغاز شده و تیم‌های امداد توقف جست و جوی گسترده برای بازماندگان را اعلام و آن را به فعالیت‌های عادی تقلیل دادند.

این نفتکش دچار حریق که حامل ۱۳۶ هزار تن معادل یک میلیون بشکه میعانات به مقصد کره جنوبی بود، پس از انفجارهای متعددی که بدنه کشتی را تضعیف کرد، روز یکشنبه غرق شد.

نفتکش سانچی پس از این‌که ششم ژانویه (شنبه گذشته) با کشتی باری (سی اف کریستال) برخورد کرد بلافاصله دچار حریق شد. بادهای شدید این کشتی را از سواحل چین که برخورد در آنجا اتفاق افتاده بود دور کرده و به منطقه اقتصادی ویژه ژاپن نزدیک کرده بود.

اداره اقیانوسیه دولتی چین روز یکشنبه اعلام کرد به دلیل انفجارهایی که بدنه کشتی را تکه تکه کردند، میزان زیادی نفت در آب‌های اطراف کشتی در حال سوختن است. غرق این نفتکش بزرگترین حادثه آلودگی ناشی از یک نفتکش از سال ۱۹۹۱ بوده که طی آن ۲۶۰ هزار تن نفت سواحل آنگولا را آلوده کرده بود.

گارد ساحلی ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد: دود سیاه از محل غرق کشتی همچنان به هوا بر می‌خیزد. سخنگوی گارد ساحلی ژاپن به رویترز گفت گارد ساحلی ژاپن دو قایق گشت‌زنی و یک هواپیما را به منطقه برای جست‌وجوی خدمه مفقود شده این نفتکش و ارزیابی آخرین وضعیت اعزام کرده است.

به گفته این سخنگو، آخرین موقعیت تایید شده نفتکش سانچی در حدود ۳۱۵ کیلومتری غرب سوکوزاکی در جزیره آمامی اوشیما بود.

آمامی اوشیما یکی از جزایر شمالی در در مجمع‌الجزایر ریوکیو است که شامل اوکیناوا می‌شود.

یک گروه نجات چینی روز شنبه پیکر دو نفر از ملوانان را در نفتکش سانچی یافته بود. یک پیکر دیگر که تصور می‌رود متعلق به یکی از ملوانان سانچی باشد، هفته گذشته (هشتم ژانویه) در آب‌های اطراف این کشتی پیدا شده و برای شناسایی به شانگهای منتقل شد.

طبق گزارش خبرگزاری شینهوا، روز شنبه تیم امداد جعبه سیاه سانچی را از این نفتکش منتقل کردند، اما این گروه به دلیل تغییر جهت وزش باد و دودهای فوق‌العاده سمی که عملیات را پیچیده کرده بود ناچار شد این کشتی را پس از نیم ساعت ترک کند.

مقامات کشور روز یکشنبه اعلام کردند سایر ۲۹ خدمه و سرنشین این نفتکش که شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی بودند احتمالا جانشان را از دست داده‌اند.

کارشناسان نگران هستند که غرق شدن این کشتی صدمات بیشتری را نسبت به سوختن میعانات آن بر اکوسیستم دریایی داشته باشد. غرق شدن این کشتی احتمالا باعث خروج میعانات باقی‌مانده و سوخت بانکر این نفتکش به دریا می‌شود و آب‌های پیرامون محل غرق‌شدن را آلوده کرده است.

سوخت بانکرکثیف‌ترین نوع نفت است و زمانی که به آب راه پیدا می‌کند فوق‌العاده کشنده می‌شود. اگرچه نسبت به میعانات احتمال انفجار کمتری دارد، اما برای موجودات دریایی فوق‌العاده سمی به شمار می‌رود.

مهار نفت بانکر نسبتا ساده است، زیرا حجم پایین‌تری داشته و راحتی مشاهده آن به معنای آن است که ساده‌تر از آب استخراج می‌شود، اما حتی حجم اندک آن نیز برای زندگی دریایی مخرب خواهد بود.

یک نفتکش سوئزمارکس می‌تواند حداکثر پنج هزار تن سوخت بانکر حمل کند. سانچی احتمالا در زمان وقوع حادثه حامل حدود ۱۰۰۰ تن سوخت بانکر بوده است.