۰ نفر

فرد فراری به ترکیه رفته و گرین‌کارت کانادا دارد

جزییات اختلاس ۹ساله کارمند شرکت ملی نفت

۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۲۷
کد خبر: 244385
جزییات اختلاس ۹ساله کارمند شرکت ملی نفت

«هفته گذشته یکی از سایت‌های نفتی، خبری را با عنوان کشف فساد مالی در وزارت نفت منتشر کرد و نوشت فرد اختلاس‌کننده گرین‌کارت کانادا داشت و از طریق ترکیه راهی این کشور شد.

این خبر هنوز هم در ابهام است؛ چرا که یک منبع آگاه خبر داده است که تیم‌های کارشناسی وزارت اطلاعات و قوه قضائیه در حال بررسی این پرونده هستند تا بتوانند اطلاعات دقیق‌تری را از این ماجرا به دست بیاورند. این تیم کارشناسی به دنبال آن است که ببیند مسئول خزانه‌داری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت در این سوء‌استفاده مالی تنها بوده است یا با همکاری چندین نفر توانسته چنین کاری را انجام دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از روزنامه ایران ، این فرد طبق گفته منبع آگاه از سال ۸۸ اقدام به سوء‌استفاده مالی کرده است و تا همین اواخر به سوء‌استفاده مالی مشغول بوده است. به گفته او معلوم نیست که این فرد تا کنون توانسته است از ترکیه خارج شود یا خیر اما چون گرین‌کارت کانادا را دارد، به احتمال زیاد درصدد عزیمت به کانادا است. کشوری که چند سال پیش پناهگاه محمود خاوری از متهمان اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی شد. به هر ترتیب آن گونه که این منبع آگاه می‌گوید، خبری از کارمند مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت که هنوز مشخص نشده چقدر سوء‌استفاده مالی کرده است، نیست.

این منبع آگاه گفت: تیم‌هایی از وزارت اطلاعات و قوه قضائیه در حال بررسی پرونده کارمند زیر مجموعه وزارت نفت هستند تا ببینند وی چگونه سوء‌استفاده مالی کرده است و آیا در این موضوع همکارانی داشته است یا خیر. وی با بیان این‌ که نمی‌توان عدد مشخصی از میزان اختلاس صورت گرفته توسط کارمند مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت اعلام کرد، افزود: تا زمانی که بررسی تیم‌های کارشناسی به پایان نرسد نمی‌توان عدد سوء‌استفاده مالی را بیان کرد.

این منبع آگاه در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌ها رقم سوء‌استفاده مالی را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کردند و آیا این رقم صحت دارد، گفت: نمی‌دانیم این عدد از کجا استخراج شده است. این احتمال وجود دارد که با اتمام بررسی‌ها عدد اختلاس بیشتر یا حتی کمتر باشد. بدین جهت بیان کردن عدد در شرایط فعلی تنها در حد گمانه‌زنی است.

وی یادآور شد: از سال ۸۸ سوء‌استفاده مالی توسط مسئول خزانه‌داری یا همان کارمند ساده در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت آغاز شده و تا چندی پیش نیز ادامه داشته است اما صحبت کردن در این خصوص مستلزم داشتن اطلاعات کافی است. طبق شنیده‌های ما خانواده این فرد در خارج از کشور هستند و مسئول خزانه‌داری هم به خارج از کشور متواری شده است.

در این میان کسری نوری، سخنگوی وزارت نفت نیز هفته گذشته در پی رسانه‌ای شدن خبر سوء‌استفاده مالی توسط یک کارمند ساده در وزارت نفت گفته بود: مسئولان امور مالی مدیریت اکتشاف به تازگی در بررسی اسناد مالی خود با تخلف انجام شده توسط یکی از کارمندان امور مالی این مجموعه مواجه شدند که بلافاصله موضوع را به مراجع اطلاعاتی و قضایی گزارش دادند.

وی ادامه داده بود: وزیر نفت دستور داده است تا سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی شرکت نفت و همین‌طور حسابرسی داخلی این شرکت ضمن انجام تحقیقات دقیق برای روشن شدن ابعاد موضوع و تعیین میزان سوء‌استفاده اقدام کنند. همچنین وزیر نفت دستور برکناری و آماده به خدمت‌شدن تعدادی از مسئولان ذیربط را که در انجام مسئولیت‌هایشان بی‌دقتی و اهمال کرده‌اند هم صادر کرده است.»