۰ نفر

امضاء تفاهم‌نامه‌های متعدد با شرکت گازپروم در یکسال اخیر؛

فرصت ۶ماهه به گازپروم برای مطالعه پروژه ال‌.ان‌.جی/ همکاری ایران و روسیه در بازارهای جهانی گاز بسیار تعیین‌کننده است

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۱۱
کد خبر: 237589
فرصت ۶ماهه به گازپروم برای مطالعه پروژه ال‌.ان‌.جی/ همکاری ایران و روسیه در بازارهای جهانی گاز بسیار تعیین‌کننده است

وزیر نفت از ارائه فرصتی شش ماهه به شرکت روسی گازپروم برای مطالعه پروژه ایران ال ان جی خبر داد.

بیژن زنگنه پس از امضای تفاهم‌نامه با شرکت گازپروم برای انجام مطالعات پروژه ال ان جی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه مذاکرات مذکور بسیار مفید بود، گفت: وزارت نفت با شرکت گازپروم در یکسال اخیر تفاهم‌نامه‌های متعددی امضاء کرده است. این شرکت باید برنامه و طرح توسعه خود را برای میدان‌های کیش، پارس شمالی، فرزاد A و B ارائه کند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: این توسعه‌ها به طور طبیعی با برنامه صادرات همراه خواهد بود، زیرا هزینه‌ها باید از محل صادرات بازپرداخت شود.

وزیر نفت با تاکید بر این که شرکت گازپروم شرکت باتجربه‌ای است، تصریح کرد: این شرکت چه در قالب احداث خط لوله و چه در مورد احداث واحدهای ال ان جی برنامه‌های خود را پیش‌بینی کرده است.

زنگنه با اشاره به امضای یادداشت تفاهم‌نامه برای مطالعه پروژه ایران ال ان جی بین وزارت نفت و گازپروم، گفت: امروز یادداشت تفاهم جدیدی بین وزارت نفت و صندوق‌های نفت که مالک ایران ال ان جی هستند با شرکت گازپروم امضاء شد. کارخانه ال ان جی با ظرفیت حدود ۱۰ میلیون تن در سال نیمه تمام است که شرکت گازپروم فرصت دارد ظرف مدت حداکثر شش ماه مطالعات مالی و فنی خود را انجام و پیشنهاد خود را برای مشارکت سهمی و سرمایه‌ای در این کارخانه ارائه بدهد. این یک قدم مهم برای حضور گازپروم در طرح‌های توسعه‌ای گازی ایران و پتروشیمی‌های متکی به گاز است.

وی در ادامه با بیان این‌که ایران و روسیه اولین و دومین دارندگان گاز جهانی هستند، تاکید کرد: همکاری این دو کشور در بازارهای جهانی گاز بسیار تعیین‌کننده است.

وزیر نفت در مورد هزینه مورد نیاز برای اتمام پروژه ایران ال ان جی توضیح داد: طرح ال ان جی نیاز به حدود چهار میلیارد دلار سرمایه برای اتمام دارد، اما این‌که چه‌طور مشارکت بعدی صورت بگیرد باید در ماه‌های آتی تعیین شود. به طور کلی نمی‌توان دراین مورد عدد داد اما دهها میلیارد دلار برای آن لازم است.

زنگنه در پاسخ به این سوال که گازپروم شریک ایران در صادرات خواهد بود یا ایران گاز را به واسطه این شرکت صادر می‌کند، گفت: همه این موارد می‌تواند صورت بگیرد و این موضوع بستگی به قراردادهای آتی دارد.