۰ نفر

یک‌صدو هفتادو سومین کنفرانس اوپک؛

زنگنه با هر دو پیشنهاد تمدید ۶یا ۹ماهه توافق کاهش تولید موافقت دارد/ درک متقابل برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک

۹ آذر ۱۳۹۶، ۸:۵۵
کد خبر: 234736
زنگنه با هر دو پیشنهاد تمدید ۶یا ۹ماهه توافق کاهش تولید موافقت دارد/ درک متقابل برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک

بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب اعلام کرد که ایران با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای هر دو بازه زمانی 6 یا ۹ ماهه موافق است .

 زنگنه که برای شرکت در یکصد و هفتاد و سومین نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در وین به سر می برد، چهارشنبه شب هنگام ورود به هتل کمپینسکی این شهر در پاسخ به سئوالات خبرنگاران درباره دو پیشنهاد مطرح شده مبنی بر تمدید 6 ماهه یا 9 ماهه توافق کاهش عرضه نفت گفت: ما بنا بر نظر اکثریت اعضا با هر دوی این مدت زمان های مطرح شده موافقیم.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ،یک روز مانده به یکصدو هفتادو سومین نشست اوپک در وین ، رایزنی وزیران نفت و انرژی اعضای اوپک با تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک ادامه یافت و وزیر انرژی روسیه از درک متقابل برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک خبر داد.

ششمین نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک (JMMC) بعدازظهر چهارشنبه در دبیرخانه اوپک برگزار شد. یکصدو هفتادو سومین کنفرانس اوپک و همچنین سومین نشست وزیران اوپک و غیراوپک روز پنجشنبه این هفته 30 نوامبر (9 آذر) در وین برگزار می شود و انتظار می رود وزیران نفت این کشورها در خصوص تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری کنند. بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز برای شرکت در این دو جلسه مهم، امشب (چهارشنبه شب) وارد وین شد.

اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی ، گابن ، عراق ، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک هستند. ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از مشکلات فنی و تحریم ها ، از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند اما پایگاه خبری 'پلاتس' گزارش داده که در اجلاس این هفته ممکن است کشورهای نیجریه و لیبی با فشارهایی برای پذیرش سقف تولید رو به رو شوند.

اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه ، جمهوری آذربایجان ، بحرین ، بروئنی ، قزاقستان، مالزی ، مکزیک ، عمان ، سودان و سودان جنوبی را با خود همراه سازد. این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند و به این ترتیب از اول سال 2017 روزانه 1.8 میلیون بشکه از عرضه جهانی نفت کاسته شد . وزیران نفت و انرژی کشورهای اوپک و غیراوپک در نشست چهارم خرداد امسال با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر، یعنی تا پایان مارس 2018 (اواسط فروردین 1397) موافقت کردند.

بر اساس اظهارات دو روز گذشته وزیران نفت اوپک به نظر می رسد که موضوع اصلی بحث ها مدت تمدید توافق کاهش تولید است که برخی حامی تمدید 6 ماهه هستند و برخی نیز تمدید 9 ماهه یعنی تا پایان سال 2018 را توصیه می کنند که هر کدام از این تصمیمها در نشست روز پنجشنبه اوپک می تواند تاثیرات خاص خود را بر بازار جهانی نفت داشته باشد.

کمیته فنی مشترک اوپک و غیر اوپک نیز در نشست روز دوشنبه این هفته خود در وین توصیه کرد که توافق کاهش تولید تا پایان سال 2018 تمدید شود و در صورت نیاز در ماه ژوئن (خرداد - تیر 1397) مورد بازبینی قرار گیرد و انتظار می رود که همین تصمیم در نشست روز پنجشنبه به تصویب برسد.