۰ نفر

خروج ایالات متحده از نفتا چه عواقبی دارد؟

۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۶
کد خبر: 233333
خروج ایالات متحده از نفتا چه عواقبی دارد؟

دونالد ترامپ ممکن است وسوسه شود تا به تهدید خود برای خروج از توافق نفتا ادامه دهد؛ اما متخصصان می‌گویند چنین تصمیمی می‌تواند با دخالت دادگاه‌های آمریکا، با شکست مواجه شده یا به تاخیر بیافتد.

به گزارش رویترز، در حالی‌که مذاکرات نفتا نتوانسته است به توافقی دست پیدا کند، رییس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ، ممکن است وسوسه شود تا به تهدید خود برای خارج شدن از این توافق ادامه دهد، اما متخصصان می‌گویند چنین تصمیمی می‌تواند با دخالت دادگاه‌های آمریکا با شکست مواجه شده یا اجرای آن به تاخیر بیافتد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، این که چه کسی از لحاظ قانونی حق دارد به قرارداد ۱۹۹۴ تجارت آزاد آمریکای شمالی پایان دهد- ترامپ یا کنگره اروپا؟ - عمیقا مورد بحث است و ممکن است کار به دادگاه عالی آمریکا و یا مبارزه ای بین کاخ سفید و کپیتول هیل (ساختمان کنگره)، کشیده شود.

مدیران اجرایی بخش خصوصی گفته‌اند که گروه‌های مهم تجاری آمریکا در حال آماده‌سازی شکایات قانونی از هر گونه خارج شدن آمریکا از این توافق هستند. هرچند هنوز شاکیان مشخص نشده‌اند.

این دعوی قضایی می‌تواند از اختلافات دیدگاه پوپولیستی ترامپ و قانون‌گذاران طرفدار تجارت حزب جمهوری‌خواه او آغاز شود. بسیاری از این قانون‌گذاران، به شدت نگران هستند که معاهده نفتا سقوط کند و باعث آسیب اقتصادی شود.

متن اصلی نفتا به کشورها اجازه داده است ۶ ماه پس از اعلام رسمی به سایر شرکا، از توافق خارج شوند، اما نه این توافقنامه و نه قوانین مربوطه آمریکا مشخص نکرده‌اند که چنین تصمیم‌گیری‌ چگونه باید انجام شود.

وقتی که دوره ۶ ماهه به پایان رسید، رئیس‌جمهور می‌تواند اعلام کند که تعرفه‌های گمرکی برای مکزیک و کانادا به سطح تعرفه‌های سازمان تجارت جهانی بازگشته است، در حالی‌ که که برخی متخصصان قانونی می‌گویند در نهایت این کنگره است که در این باره، تصمیم‌گیری می‌کند.

ترامپ برای بیرون آمدن از این توافق، به تائید کنگره نیاز خواهد داشت. به‌دست آوردن این رای، به شدت مشکل خواهد بود؛ چراکه اکثر جمهوری‌خواهان کنگره مانند سازمان‌های تجاری و کشاورزی، طرفدار تجارت آزاد به معنای کلی و به ویژه نفتا، هستند.

تقریبا در هر شکایت در دادگاه‌ها می‌تواند این‌طور استدلال شود که ترامپ نیازمند تایید کنگره برای خروج از نفتا است، چراکه کنگره در قانون اساسی آمریکا در موضوع تعرفه و تجارت قدرت اول است؛ اما از لحاظ تاریخی، رئیس‌جمهور در مسائل مربوط به امور خارجی مانند معاهده‌های بین‌المللی، قدرت را در اختیار داشته است.

روز سه‌شنبه سه کشور پنجمین دور، مذاکرات اصلاح نفتا را بدون هیچ نتیجه‌ای و با وجود اختلافات مهم حل نشده، به پایان رساندند.