۰ نفر

سران گازی جهان در بولیوی گردهم می‌آیند

۱ آذر ۱۳۹۶، ۲۳:۲۷
کد خبر: 233197
سران گازی جهان در بولیوی گردهم می‌آیند

نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) و نشست سران این مجمع به ترتیب ۲۳ و ۲۴ نوامبر (دوم و سوم آذرماه) در بولیوی برگزار می‌شود.

 بیژن زنگنه، وزیر نفت بامداد فردا (پنجشنبه، ۲ آذرماه) برای شرکت در نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تهران را به مقصد بولیوی ترک می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شانا، کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی جی یی سی اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می کنند.

وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

نخستین سمینار بین‎المللی مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ۲۲ نوامبر (چهارشنبه، یکم آذرماه) در سانتاکروز بولیوی برگزار می‌شود.

سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز جهان با شعار «گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار» بیست و سوم نوامبر (دوم آذرماه ۱۳۹۴) با حضور سران ۹ کشور در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد؛ نخستین و دومین نشست سران جی یی سی اف نیز به ترتیب در دوحه و کاخ کرملین روسیه برگزار شده بود.