۰ نفر

نقشه جدید جهان در شب:

چراغ‌هایی که روشن و خاموش شده است!

۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۲۷
کد خبر: 228906
چراغ‌هایی که روشن و خاموش شده است!

در فاصله ۴ سال گذشته کدام مناطق خاورمیانه پرنورتر و کدام مناطق کم نورتر شده اند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، از انتشار نقشه ماهواره‌ای  جهان در شب حدود ۲۰ سالی می‌گذرد.

یکی از معروف‌ترین این نقشه‌های بزرگ شده مربوط به شبه‌جزیره کره بود که ورشکستکی کامل کره شمالی را به خوبی نشان می‌داد. در حالی‌که کره جنوبی همچون الماسی پرنور در شب می‌درخشید تمام کره شمالی در تاریکی مطلق فرو رفته بود به جز نقطه‌ای از نور در پایتخت آن پیونگ‌یانگ که برخی می‌گفتند مربوط به قصر رهبر کشور است (به علت کمبود انرژی از ده شب به بعد خاموشی عمومی اعلام می‌شد).

یکی از سرگرمی‌ها حدس زدن و  یافتن شهرهای مختلف جهان براساس میزان نور پراکنده‌شده آنها بود.

کشورهای فقیر افغانستان و تاجیکستان بسیار کم نور بودند در عوض شهرها و بزرگ‌راههای کشورهای نفت‌خیز حاشیه جنوبی خلیج فارس بسیار پرنور بود. اینکه گفته می‌شد تمام جمعیت هشتاد میلیون نفری کشور مصر در کناره حاصل‌خیز رود نیل زندگی می‌کنند نیز با پرنوربودن آن منطقه و تاریکی بقیه کشور مصر کاملا ثابت می‌شد.

در آن سال‌ها پرنوری کشور نسبتا فقیر هند عجیب به نظر می‌آمد که احتمالا ناشی از دولتی بودن اقتصاد و کنترل قیمت برق و یارانه پرداختی دولت به نیروگاه‌ها بوده است.

حالا نقشه جدیدی تهیه شده است که درجه کم‌نور و پرنورشدن شبهای جهان را در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ مقایسه می‌کند.

جالب اینکه در این مدت میزان نورانی‌تر شدن هند بیش از هر جای جهان بوده است و نشان از رشد بالا و رونق اقتصادی فراگیر این کشور در این مدت دارد.

عکس بزرگ‌شده منطقه خاورمیانه نیمی از ایران تا شرق مدیترانه را نشان می‌دهد. تغییر محسوس پرنور شدن را در خوزستان ایران، مناطق جنوب و مرکز عراق و همچنین لبنان و اسرائیل و ساحل غربی عربستان می‌توان دید.

اما در عوض تمام مناطق جمعیتی سوریه، شمال غرب عراق و بخش‌هایی از یمن در ظلمات فرو رفته است که ناشی از جنگ در این کشورها است.