۰ نفر

اولویت‌ها و برنامه‌های جدید مدیر عامل جوان شرکت ملی پالایش و پخش؛

ضرورت تکمیل ۳فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس/ آیا جبران زیان‌ها و خسارت‌های بر جای مانده ممکن است؟

۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۱۱
کد خبر: 227080
 ضرورت تکمیل ۳فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس/ آیا جبران زیان‌ها و خسارت‌های بر جای مانده ممکن است؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تکمیل ۳ فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از اولویت‌ها و برنامه‌های جدید خود اعلام کرد.

هفته گذشته شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت ستاره خلیج فارس این گزارش را ارائه کرد. اما این خبر و اخبار بعد از آن،  در پی تغییر ترکیب مدیریتی شرکت نفت خلیج فارس پس لرزه‌هایی هم به همراه داشت، تا آنجا که برخی از رسانه‌ها دست به نشر اخبار متناقضی علیه این تصمیم مدیریتی زدند. لذا ذکر چند نکته جهت شفاف‌سازی این موضوع خالی از لطف نیست:

اولا،با نگاهی اجمالی به صورت‌های مالی سال 95 منتشر شده از شرکت نفت ستاره خلیج فارس می‌توان دریافت که تأخیرها در راه اندازی و بهره‌برداری از فازهای 1 و 2 و 3 پالایشگاه، سود سال 94 را به زیان 7369 ریالی تبدیل کرده است.

چالش دوم شرکت، عدم حل و فصل مغایرت مالیات بر درآمد شرکت از سال 93 می‌باشد ؛ چنانکه شرکت ، سود مشمول مالیات این سال را  33/7 میلیارد ریال ابراز نموده، در حالیکه در برگ تشخیص مالیاتی این رقم به 135 میلیارد ریال تقویم شده است.  این اختلاف عدد عمدتاٌ به جهت برگشت مبلغ 836/11 میلیارد سود حاصل از تسعیر ارز می‌باشد.

نکته سوم اینکه مخارج احداث پالایشگاه در بخش‌های C- E- P با توجه به بررسی آخرین صورت وضعیت‌های دریافتی از مشارکت فرادست انرژی فلت در سال 95 که در دفاتر شرکت ثبت و پرداخت شده بالغ بر 581/2 میلیون یورو گردیده در حالیکه مبلغ قرارداد با مشارکت مزبور بالغ بر 588/2 میلیون یورو می‌باشد. و این انحراف‌ها با اهمیت در مبالغ قرارداد می‌تواند تعدیل‌های  منفی را بر سود شرکت تحمیل کند.

در مجموع با بررسی موشکافانه صورت‌های مالی و همچنین صورت وضعیت پیشرفت پروژه‌های در دست پالایشگاه به یک نکته اساسی می‌توان رسید و آن ضرورت  تغییر در شیوه مدیریتی و راهبردی این مجموعه می‌باشد.

البته شایان ذکر است از آنجاکه 49% سهام این مجموعه متعلق به سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) و 51% سهام متعلق به وزارت نفت می‌باشد باید این مسئله را در نظر داشت که مشکلات مالی شرکت تاپیکو که همان عدم وجود نقدینگی کافی جهت پیشبرد پروژه‌های زیرمجموعه می‌باشد بر چالش‌های شرکت نفت ستاره خلیج فارس اضافه نموده است.