۰ نفر

سخنرانی ترامپ بر صادرات نفت ایران تأثیری ندارد

۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۹:۰۷
کد خبر: 225191
سخنرانی ترامپ بر صادرات نفت ایران تأثیری ندارد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب تصمیم خود را درباره آینده برجام و موضع امریکا نسبت به ایران اعلام کرد.

او با این سخنرانی قصد داشت به دنیا نشان دهد، ایران کشوری تروریستی است و باید از هرگونه رابطه اقتصادی و سیاسی با آن اجتناب کرد. روابطی که دامنه آن بیش از هر بخش به صنعت نفت کشور برمی گردد، چراکه صنعت نفت ایران پاشنه آشیل اقتصاد کشور است و همواره مورد هدف تحریم‌های غرب بوده. اما بازخوردها به اظهارات ناسنجیده ترامپ با انتظارات او متفاوت بود. تقریباً تمام کشورهای جهان بجز متحدان امریکا، اسرائیل و عربستان سخنرانی ضعیف رئیس جمهوری ترامپ را نکوهش کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در این خصوص امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: «سخنرانی ترامپ بر فروش نفت ایران و جذب سرمایه خارجی به صنعت نفت بی‌تأثیر بود. اظهارات او تغییری در وضع صنعت ایجاد نخواهد کرد.» او موضع رئیس جمهوری امریکا را مؤثر بر تصمیمات شرکت‌های امریکایی قلمداد کرد و گفت: شرکت‌های امریکایی از تحریم‌های کنگره امریکا می‌ترسند و حتی با وجود برجام بعد از آمدن آقای ترامپ از مذاکره برای حضور در صنعت نفت ایران منصرف شدند، چراکه در گذشته این شرکت‌ها را بشدت ترسانده‌اند و جریمه کرده‌اند تا افراد امریکایی و شرکت‌های امریکایی با ایران کار نکنند. اما طرف مذاکره ایران در فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی یا جذب سرمایه خارجی شرکت‌های آسیایی و اروپایی هستند و از این نظر سخنان ترامپ بر صنعت نفت ایران بی‌تأثیر است.

صادرات نفت ایران 2 میلیون و 150 هزار بشکه در روز

کارشناسان می‌گویند که تهدیدهای امریکا روی کاغذ هیچ تأثیری بر صادرات نفت خام ایران ندارد. فقط ممکن است که برای کوتاه مدت فضای سیاسی را متشنج کند اما بعید است که صادرات نفت خام ایران به کمتر از 2 میلیون و 150 هزار بشکه در روز فعلی برسد.

البته کنگره امریکا بعد از یک فرصت ۶۰ روزه باید اعلام کند آیا امریکا در برجام باقی خواهد ماند یا با خروج از برجام تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد. تحریم‌های کنگره امریکا می‌تواند جو آرام صنعت نفت ایران را اندکی مخدوش کند. اما تا زمانی که اتحادیه اروپا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید می‌کند و نمی‌خواهد ایران را مجدداً تحریم کند، جای نگرانی نیست، چراکه مشتریان نفت خام و میعانات ایران از دو قاره اروپا و آسیا هستند و اتحادیه اروپا همکاری هسته‌ای ایران را مطابق با متن برجام تأیید می‌کند.

در این باره سعید خوشرو، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت می‌گوید: ایران اکنون روزانه حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت تولید و 2 میلیون و 150 هزار بشکه صادر می‌کند و سخنرانی ترامپ روی آن اثری ندارد. پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت خام از روز دوشنبه با باز شدن بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت اما این افزایش گذراست. روز گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار جهانی بالغ بر 57 دلار بود.

سخنرانی روحانی پادزهر صحبت‌های ترامپ بود

«آرامش حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در پاسخ به صحبت‌های ترامپ و پایبندی ایران به متن توافق هسته‌ای، در کنار ضعف سخنرانی ترامپ فضای بین‌الملل را همراه با ایران کرده است.»

«فریدون مجلسی»، دیپلمات سابق و تحلیلگر روابط بین‌الملل با بیان این موضوع اظهار کرد: ما با دو مسأله در مورد امریکا مواجه هستیم؛ اول حقمان و دوم منافعمان. حق باماست اما منافع کشور را تأمین نمی‌کند. او ادامه داد: ما اعلام کرده‌ایم که به تعهداتمان در مورد برجام عمل کرده‌ایم و پیش از ما مسئولان اروپایی و حتی امریکایی نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند. حال رئیس جمهوری امریکا نمی‌خواهد این موضوع را بپذیرد و ایران را متهم به نقض قوانین و معاهده‌ها می‌کند. آن هم در شرایطی که ایران به‌دنبال حفظ ثبات اقتصادی و سیاسی است و این موضوع چندان خوشایند نیست.

مجلسی می‌گوید که «صحبت‌های ترامپ اگرچه خشن بود اما محتوا نداشت. اگر بخواهیم صحبت‌های او را تحلیل و اثرش را بر فروش نفت ایران و جذب سرمایه خارجی بررسی کنیم به نتیجه چشمگیری نمی‌رسیم.»