۰ نفر

آغاز مذاکرات با خارجی‌ها برای اجرای طرح "PDH "در ایران

۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۲۹
کد خبر: 221622
آغاز مذاکرات با خارجی‌ها برای اجرای طرح "PDH "در ایران

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: مذاکرات مقدماتی با شرکت های صاحب لایسنس و سرمایه برای اجرای طرح جدید تبدیل پروپان به پلی پروپیلن آغاز شده است.

«محمود امین نژاد» مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران پلاست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس که همان پروژه پالایشگاه بیدبلند 2 سابق است، در حالی که 14 تا 15 سال به عنوان یک پروژه تعریف شده بود، به علت کمبود کمنابع مالی و تغییرات مکرر در مدیریت ها تا نیمه سال 94 به پیشرفت فیزیکی 18.6 درصدی رسیده بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی افزود: از نیمه سال 94 با تغییر مالکیت و سپس مدیریت این پالایشگاه شاهد تسریع در عملیات احداث آن با سیاست گذاری های مالی و مدیریتی جدید بودیم به طوری که پیشرفت فیزیکی ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس اکنون به  62 درصد رسیده است.

امین نژاد تصریح کرد: مجموع پیشرفت ساخت این پالایشگاه شامل واحدهای فرآیندی پالایشگاه، 570 کیلومتر خطوط لوله انتقال خوراک و محصولات و تاسیسات ذخیره سازی در ماهشهر به بیش از 58 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با بیان اینکه "بر اساس برنامه زمان بندی باید پیشرفت ساخت این پالایشگاه تا پایان امسال به 75 درصد افزایش یابد"، گفت: پیش بینی ها و برآوردها حاکی از این است که تا پایان سال 97 عملیات ساختمان و نصب پالایشگاه به پایان می رسد و از سال 1398 مراحل راه اندازی و در نهایت بهره برداری از این پالایشگاه آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: اشتغال آفرینی فعلی این پروژه در حال حاضر به صورت مستقیم بالغ بر 4780 نفر  و به صورت غیرمستقیم بالغ بر حدود 8000 نفر است.

امین نژاد با بیان اینکه "یکی از اهداف ساخت این پالایشگاه تولید اتان برای تامین خوراک طرح پتروشیمی گچساران و سپس تامین اتیلن مورد نیاز طرح های پتروشیمی خط لوله دنا است"، گفت: هم اکنون یک تن اتان حدود 240 تا 260 دلار ارزش دارد که با تبدیل اتان به اتیلن این ارزش به 800 تا 850 دلار و سپس تبدیل به پلی اتیلن به 1100 تا 1200 دلار در هر تن ارتقا می یابد.

وی افزود: در راستای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی و تکمیل زنجیره ارزش قصد داریم پروپان تولیدی در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس را هم به محصولات پلیمری تبدیل کنیم که بر این اساس هم اکنون مطالعات اجرای یک طرح PDH به منظور تبدیل پروپان به پلی پروپیلن در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با  بیان اینکه "مذاکرات و گفتگوهای مقدماتی با شرکت های صاحب لایسنس و سرمایه برای اجرای این طرح جدید تبدیل پروپان به پلی پروپیلن آغاز شده"، گفت: ساخت این واحد جدید دست کم به یک تا 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که تاکنون مذاکرات مقدماتی و اولیه با شرکت‌های توتال فرانسه، اوده آلمان، میتسوئی ژاپن و چند شرکت معتبر بین المللی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ما موظف به استفاده از 58.3 درصد از توان پیمانکاری و سازندگان داخلی هستیم، هم اکنون سهم داخلی در احداث این پروژه به 64 درصد افزایش یافته و استفاده حداکثری از توان سازندگان و پیمانکاران ایرانی برای تکمیل و بهره برداری از این پالایشگاه در دستور کار قرار دارد.

این مدیر مسئول تصریح کرد: خوراک گاز پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از واحدهای ان جی ال 900، 1000، 1200 و 1300 تامین خواهد شد که کل گاز غنی ورودی 56.6 میلیون متر مکعب در روز بوده که 75 درصد گاز تولیدی پس از پالایش و جداسازی در قالب گاز متان به شبکه سراسری گاز کشور باز می‌گردد و 25 درصد دیگر محصولات جانبی است.

وی خاطرنشان کرد: از میزان 56.6 میلیون متر مکعب گاز غنی ورودی پالایشگاه روزانه حدود 48 میلیون متر مکعب گاز متان است که به شبکه عرضه خواهد شد و مابقی سالانه 1.5 میلیون تن اتان، 1.5 میلیون تن در سال گاز مایع (پروپان و بوتان) و 500 هزار تن پنتان پلاس برای بنزین‌سازی خواهد بود.