۰ نفر

شرط ایران برای قرارداد ساخت نیروگاه خورشیدی با انگلیس

۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۵۹
کد خبر: 220402
شرط ایران برای قرارداد ساخت نیروگاه خورشیدی با انگلیس

قرارداد ساخت بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی ایران در حالی امروز (چهارشنبه) با بخش خصوصی انگلیسی در لندن امضا شد که به گفته قائم‌مقام وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران، «باید تا زمان پایان یافتن عملیات اجرایی نیروگاه، این شرکت دانش و فناوری ساخت آن را انتقال داده باشد».

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، آیین امضای قرارداد ساخت بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی ایران به ظرفیت تولید 600 مگاوات برق، یک روز پس از سخنان ضد ایرانی رییس جمهوری آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد.

در این آیین «حمید بعیدی نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن و «الکس چی شولم» وزیر تجارت، انرژی و راهبرد صنعتی انگلیس، حضور داشتند.

مجری این طرح که شرکت «کورکاس» انگلیس است، می گوید: این قرارداد بزرگ‌ترین همکاری صورت گرفته میان یک شرکت انگلیسی و ایران در پی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران (پس از اجرای برجام) به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش امروز وزارت نیرو، قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنعت آب و برق در این ارتباط گفت: تفاهمنامه اولیه این توافقنامه بیست و چهارم تیرماه 1395 در انگلیس با حضور معاون وقت وزیر نیرو به امضا رسید که پس از آن در جلسات متعدد با شرکت انگلیسی به امضای توافقنامه ای در مردادماه1396 منجر شد.

«علیرضا دائمی» ادامه داد: این نیروگاه جزو چند نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان با ظرفیتی بیش از 600 مگاوات خواهد بود که در نوع خود از نظر فناوری و میزان نصب شده در جهان کم نظیر است.

دائمی افزود: توافقنامه به گونه ای است که باید از نیروهای داخلی برای ساخت آن استفاده شود و برآورد می شود در این نیروگاه برای یک هزار و 500 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شود.

قائم مقام امور بین الملل تاکید کرد بر اساس این تفاهمنامه قرار است ایران در 10 سال نخست، برق تولیدی این نیروگاه را به صورت تضمینی خریداری کرده و در 10 سال دوم نیز قیمت برق بر اساس نرخ بازار بورس انرژی تعیین شود.

وی ادامه داد: در این تفاهمنامه تاکید شده است انگلیس باید در سه سال آینده این نیروگاه را به بهره برداری برساند که در این صورت بخش زیادی از تعهدات موجود در برنامه ششم توسعه برای ساخت سالیانه یک هزار مگاوات نیروگاه های انرژی نو انجام می شود.

دائمی گفت: قراردادهای مشابهی برای شرکت های داخلی در کشور وجود دارد و وزارت نیرو آمادگی دارد به هر میزان که این شرکت ها درخواست دهند مجوز ساخت دهد.

شرکت کورکاس اعلام کرده است ایران به‌عنوان دومین اقتصاد منطقه متعهد شده است تا سال 2020 میلادی، ظرفیت تولید برق خود را به پنج گیگاوات افزایش می دهد. ازاین‌رو، زمانی که این طرح به پایان برسد، ایران صاحب بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان خواهد بود.

پیش‌از این، انجمن ملی سازندگان انرژی‌های خورشیدی انگلیس و وزارت نیرو ایران درباره ساخت نیروگاه خورشیدی و کارخانه تولید صفحه های خورشیدی و انتقال دانش نصب سیستم‌های مرتبط با انرژی‌های خورشیدی در ایران، یادداشت تفاهم همکاری امضا کرده بودند.

رییس هیات مدیره انجمن ملی تولید و سازندگان انرژی‌های خورشیدی انگلیس در همین زمینه به ایرنا گفته بود: ما با استفاده از منابع مالی، فنی و سیاسی که در اختیار داریم، درصددیم طرح ساخت نیروگاه خورشیدی را با ظرفیت تولید یک هزار مگاوات برق در ایران به اجرا بگذاریم.

به گفته «رضا شیبانی»، اعتبار اجرای این طرح قرار است با استفاده از منابع مالی خارجی و جذب سرمایه گذاری‌های خارج از ایران تامین شود.

وی افزود: در بخش دوم این تفاهمنامه درصددیم کارخانه تولید صفحه ‌های خورشیدی را با ظرفیت تولید 500 مگاوات در سال به صورت مشارکتی با شرکت‌های ایرانی بسازیم.

او ارزش اجرای این طرح را 25 میلیون یورو برآورد کرد.

شیبانی اضافه کرد: در بخش سوم ما می خواهیم تجربه‌ای را که تاکنون در انگلیس، آلمان، سوئیس و هلند به دست آورده ایم در قالب انتقال دانش در زمینه ارتقای کیفیت نصب به ایران منتقل کنیم.

وی تاکید کرد این مساله می‌تواند برای دولت ایران درآمدزایی و اشتغال‌زایی داشته باشد و افزود: اکنون انگلیس سالیانه رقمی تا هفت میلیون پوند بابت صدور مجوز نصب سیستم‌های مرتبط با انرژی‌های خورشیدی روی سقف خانه‌ها درآمد کسب می‌کند. از 2010 میلادی تاکنون نیز 35هزار نفر در این بخش مشغول به کار شده‌اند.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهره برداری از انرژی خورشیدی بیست و چهارم تیر 1395 با حضور وزیر نیرو دولت یازدهم، میان وزارت نیرو و انجمن ملی سازندگان انرژی‌های خورشیدی انگلیس در لندن به امضا رسید.

این یادداشت تفاهم توسط «بهرام طاهری» مشاور ارشد وزیر نیرو و مدیرکل دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران و رییس هیات مدیره انجمن ملی تولید و سازندگان انرژی‌های خورشیدی انگلیس در لندن به امضا رسید.

در زمان امضای این تفاهمنامه کاردار جمهوری اسلامی ایران، «لرد جورج بارکر» وزیر پیشین انرژی انگلیس و شماری از مقام های انگلیسی نیز حضور داشتند.