۰ نفر

وضعیت تولید بنزین یورو۴ در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

۲۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۴۹
کد خبر: 219239
وضعیت تولید بنزین یورو۴ در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حالی از تولید بنزین یورو٤خبر داده که کلیدی‌ترین واحد این مجموعه برای تولیداین نوع بنزین ناقص است.

با وجود تغییرات مدیریتی در ابر پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و همچنین اظهارات اخیر سید مرتضی امامی،مدیرعامل این  مجموعه  درباره تولید بنزین یورو۴  همچنان ابهاماتی درباره تولید این محصول وجود دارد که موجب طرح سوالاتی می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، امامی چندی پیش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علت نوسانات تولید بنزین پالایشگاه چیست،گفت: علت این نوسان در تولید،نوسان در خوراک رسانی به پالایشگاه است که در نتیجه تقاضای مطلوب برای خرید میعانات گازی پارس جنوبی رخ داده است.

طبق اطلاعات بدست امده،ظرفیت تولید فاز نخست این پالایشگاه١٢٠هزار بشکه است که طبق بررسی های انجام شده در تاریخ ١٨شهریور ماه سال جاری،متوسط خوراک واقعی ان ١٦.٦میلیون لیتر بوده است. البته شاید به نوعی  بتوان علت این حجم پایین را در گفته های مدیرعامل پالایشگاه درباره تقاضای مطلوب برای میعانات گازی جستجو کرد که در چنین شرایطی باید به دنبال ارائه تمهیداتی به منظور تامین پایدار خوراک از سوی وزارت نفت بود.

طبق امار موجود، میزان تولید تجمعی واقعی بنزین معمولی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ١٨شهریور سال ٩٦،معادل٣٣.٩میلیون لیتر و میزان متوسط تولید  واقعی ١.٩میلیون لیتر بوده است.

نکته دیگری که می تواند به عنوان پرسشی کلیدی مطرح شود علت نوسان در خوراک رسانی به این پالایشگاه است؛به این معنا که چرا این پالایشگاه میعانات گازی با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کند،اما سایر پالایشگاه های میعانات گازی  دچار چنین معضلی نیستند.

بر اساس اطلاعات کسب شده، در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واحد اکتانایزر و سی سی ار و،البته پکیج سردسازی ٢٥٩(هافی) در حال فعالیت هستند.این در حالی است که غلظت هیدروژن تولیدی بالای٩٠درصد بوده که میزان مطلوبی محسوب می شود،اما متاسفانه غلظت الفین بالاست که تاثیر مخربی بر کاتالیست های ایزومر می گذارد و در نتیجه موجب بالارفتن دمای راکتور  واحد ایزومر می شود.

به گفته یک منبع اگاه و متخصص واحد ایزومر، فاز نخست این پالایشگاه در حالی در اردیبهشت سال جاری توسط رییس جمهوری افتتاح شد که از ان زمان تاکنون تنها به مدت١٠روز کاتالیست های دو راکتور این واحد شارژ شده است که حتی همین امر هم به دلیل تغییر مدیریتی پالایشگاه نزدیک به سه ماه به تعویق افتاده بود که با همان ظرفیت کم و تولید IC۵  با مقدار٤٠مترمکعب در ساعت مشغول بکار بود.

بررسی ها نشان می دهد،ظرفیت اسمی این واحد١٨٠مترمکعب در ساعت بوده که ١٤٠مترمکعب اضافی و تبدیل نشده ان به دلیل عدم راه اندازی واحد به صورت خام جهت ترکیب با سایر فراورده ها به فروش می رسید و از زمان افتتاح پالایشگاه توسط رییس جمهور تا الان به غیر ازشارژ کاتالیست های واحد ایزومریزاسیون عملا هیچ عملیات ساخت،تکمیل و راه اندازی در هیچ یک از واحدها انجام نشده است؛ گفتنی است طبق اظهارات این مقام اگاه این واحد در حال حاضر نیز به دلیل مشکلات تامین بخار در حالت چرخش گرم قرار داشته و در حال حاضر محصولی تولید نمی کند.

بر اساس گفته های این مقام اگاه متخصص، پیش بینی می شود با رفع مشکل واحد بویلر تا چند روز اینده اقدامات مربوط به فعالسازی کاتالیست واحد ایزومر انجام شود.