۰ نفر

جکت نفتی اف۱۸ در قشم به آب انداخته شد

۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۴۳
کد خبر: 219100
جکت نفتی اف۱۸ در قشم به آب انداخته شد

جکت نفتی اف 18 که برای انتقال به میدان نفتی فروزان توسط متخصصان ایرانی در قشم ساخته شده، با حضور 'مرتضی بانک' مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به آب انداخته شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، جکت نفتی اف 18 در میدان نفتی فروزان -منطقه نفتی مشترک ایران و عربستان- با هدف انجام عملیات حفاری و انتقال 12 هزار بشکه نفت در روز نصب خواهد شد.

عملیات ساخت سکو و جکت یک هزار و 100 تنی اف 18 که بدون نیاز به نیروی انسانی قابل کنترل است و مهره ماه از قشم به میدان نفتی فروزان منتقل می شود، سال 1391 در این جزیره آغاز شد.

ساخت این سکو و جکت نخستین پروژه نفتی می باشد که 100 درصد عملیات ساخت آن توسط مهندسان و کارشناسان ایرانی انجام و برای سکو، جکت، خطوط لوله 50 میلیون یورو سرمایه گذاری شده است.

بانک که در نخستین سفر خود به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور پنجشنبه شب وارد قشم شده بود، امروز به میزبانی حمیدرضا مومنی رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قشم و هیات همراه از طرح های در دست اجرای این جزیره بازدید کرد.

طرح احداث مزرعه پرورش میگوی دریانوردان در غرب جزیره قشم طی آیینی با حضور 'مرتضی بانک' مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور جمعه کلنگ زنی شد.

طرح توسعه اسکله و لایروبی حوضچه بندر بهمن قشم با هدف افزایش پهلوگیری شناورهای باری از 7 به 15 فروند با اعتبار بیش از 650 میلیارد ریال نخستین طرحی بود که بازدید شد.

این طرح که نیمه سال 1393 آغاز شده، با تزریق بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پس از تکمیل پهلوگیری همزمان هفت فروند لنج باری و امکان تخلیه و بارگیری برای هشت شناور بزرگ با ظرفیت پنج تا 10 هزار تن نیز فراهم می شود.

بازدید از طرح های آماده سازی مجموعه های 98، 68 و 74 هکتاری و طرح آلفابت (برج های دوقلوی اداری با نمای ساحل شمالی) منطقه آزاد قشم، طرح آماده سازی زمین های 155هکتاری شهر درگهان، طرح جامع درگهان 1404، طرح قطعه سوم اتوبان خلیج فارس، طرح آبکنار چشم نواز ساحلی جزایر ناز در ساحل جنوبی، حوضچه پرورش ماهی، از جمله برنامه های دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور بود.

مرتضی بانک همچنین از پالایشگاه گاز هنگام در روستای گورزین، نیروگاه های برق، بخار و تولید آب شیرین 500 مگاواتی، طرح ساخت پالایشگاه نفت خام فوق سنگین جهت تولید قیر و فراورده های نفتی سبک، اسکله نفتی حرا، استخرهای پرورش ماهی در قفس در دل آب های خلیج فارس و مزرعه پرورش میگو در غرب جزیره بازدید کرد.

مشاور رییس جمهوری در امور مناطق آزاد جمعه شب قشم را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.