۰ نفر

با دستور وزیر نفت ابلاغ شد؛

انعقاد قراردادهای مطالعه تمامی میادین نفتی و گازی تا پایان سال۹۷/ راهبرد توسعه و بهره‌برداری صیانتی از مخزن‌های نفت و گاز

۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۲
کد خبر: 217084
انعقاد قراردادهای مطالعه تمامی میادین نفتی و گازی تا پایان سال۹۷/ راهبرد توسعه و بهره‌برداری صیانتی از مخزن‌های نفت و گاز

وزیر نفت در متن ابلاغیه «خط مشی و راهبرد توسعه و بهره برداری صیانتی از مخزن های نفت و گاز» دستور انعقاد قراردادهای مطالعه تمامی میادین نفتی و گازی را تا پایان سال ۹۷ صادر کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، «بیژن زنگنه» وزیر نفت «خط مشی و راهبرد توسعه و بهره برداری صیانتی از مخزن های نفت و گاز» (راهبرد توسعه مخازن) را ابلاغ کرد. متن ابلاغیه وزیر نفت بدین شرح است:

"به استناد اختیارات و وظایف وزارت نفت ناشی از جزء 1 و 2 بند الف و جزء های 1 و 5 بند ب ماده 3 قانون و اختیارات وزارت نفت مصوب 1391 مجلس محترم شورای اسلامی، موارد زیر در خصوص خط مشی و راهبرد توسعه و بهره برداری صیانتی از مخزن‌های نفت و گاز (راهبرد توسعه مخازن) ابلاغ می‌شود.

به موازات اقدام‌هایی که شرکت ملی نفت ایران در اجرای مصوبه دولت در خصوص شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز در دست اقدام دارد، لازم است با توجه به اهمیت صیانت از مخازن نفت و گاز اقدامات زیر را انجام برساند:

الف- عملیات توسعه ای هر میدان/مخزن توسعه نیافته (Green Field) یا در قالب قراردادهای IPC به انجام خواهد رسید و یا در غیر این صورت حتما قبل از شروع به هر اقدامی در مخزن باید مطالعات لازم برای ارائه طرح توسعه میدان/مخزن توسط مشاور معتبر ذی‌صلاح به انجام رسیده و این مشاور، گزینه‌هایی را برای توسعه میدان ارائه نماید.

ب- در میدان‌های در حال بهره‎برداری، لازم است به ترتیبی که ذیلا تحت عنوان «فرآیند مطالعات میدان‌ها/مخزن‌های نفت و گاز» آمده است، ابتدا با انتخاب مهندسان مشاوره ذی‌صلاح، مطالعات این میدان‌ها انجام و طرح‌هایی برای نحوه بهره برداری صیانتی/توسعه میدان/مخزن توسط ایشان ارائه گردد.

ج- در همه موارد موضوع ذیل بند «الف» و بند «ب» لازم است طرح‌هایی پیشنهادی مهندسان مشاور طرف قرارداد، پس از بررسی و تایید ابتدایی کمیته مشاوران مدیریت مخازن در شرکت ملی نفت ایران برای تایید نهایی از طریق وزیر به شورای عالی مهندسی مخازن نفت و گاز ارجاع شود.

د- پس از تصویب طرح برداشت/بهره برداری صیانتی/توسعه میدان/مخزن، به ترتیب مقرر در بند «ج» لازم است گزارش توجیه فنی، اقتصادی و مالی هر طرح تهیه و ارائه شود. ترجیحا در عمده موارد باید گزارش‌های توجیه فنی، مالی و اقتصادی طرح‎ها با اتکای به ماده 12 قانون رفع موانع تولید، تهیه شود تا مصوبه های لازم اخذ گردد.

ﻫ- پس از اخذ مصوبات لازم برای هر طرح توسعه میدان‌های توسعه نیافته (Green Field) یا در حال بهره برداری (Brown Field) باید اقدامات اجرایی برای انتخاب پیمانکار/ پیمانکاران، مطابق نظام اجرایی که متعاقبا ابلاغ خواهد شد، برای توسعه میدان‌ها/مخزن‌ها به انجام برسد.

در اجرای بند «ب» لازم است در میدان‌های در حال بهره برداری، با انتخاب مهندسان مشاور ذی‌صلاح، مطالعات این میدان‌ها انجام و طرح‌هایی برای نحوه بهره برداری صیانتی/توسعه میدان/ مخزن توسط ایشان به ترتیب زیر ارائه گردد.

فرآیند انجام مطالعات میدان‌ها/ مخزن‌های نفت و گاز در حال بهره برداری

1-باید صلاحیت مشاوران داخلی بالادستی نفت و نیز مشاوران خارجی معتبر از سوی معاونت مهندسی وزارتخانه مجددا ارزیابی و ظرفیت کاری ایشان تعیین شود.

2-در مرحله نخست کار، باید اسامی میدان‌ها/مخزن های منتخب در حال بهره برداری دارای اولویت برای مطالعه توسط شرکت ملی نفت ایران به وزارتخانه ارائه شود( تا تاریخ 1396.07.15) این میدان‌ها/مخزن‌ها، مواردی هستند که در فهرست قرارداد IPC (به شمول قراردادهای موضوعی مصوب شماره 1986-32877 هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران) و قراردادهای یا دانشگاه‌های داخلی قرار ندارند.

تبصره- مطالعات میدان‌ها/ مخزن‎هایی که قراردادهای با دانشگاه‌ها گنجانده شده اند، باید از همان طریق به انجام برسد و در همان قالب پیگیری شود.

3-باید به نحوی عمل شود که قراردادهای مطالعات همه میدان‌ها/ مخزن‎هایی دارای اولویت در حال بهره برداری با این روش (با اتکای به همه اطلاعات موجود) تا 1397.04.31 منعقد شده و قراردادهای مطالعات دیگر میدان‌ها/مخزن‎ها نیز تا پایان سال 1397 منعقد شود.

تبصره ـ مشاوران باید مطالعات خود را صرفاً بر پایه اطلاعات موجود و یا مطالعاتی که تاکنون در خصوص هر میدان / مخزن انجام شده و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت، به انجام برسانند. لذا منوط کردن مطالعات به نتیجه اقداماتی مانند حفر چاه‌های توصیفی و یا دیگر اقدامات مشابه، در این ابلاغیه مورد نظر نیست.

4) قراردادهای مطالعاتی با مراعات الزامات مذکور در این ابلاغیه، توسط شرکت‌های تولیدی با هماهنگی شرکت ملی نفت ایران منعقد خواهد شد.

5) برای همه میدان‌ها/مخزن‌های منتخب (به روشی که تا تاریخ 1396.07.15 به تأیید هیئت مدیره شرکت ملی نفت خواهد رسید)، باید مشاور انتخاب شده و در هر مورد طرح توسعه میدان/مخزن با تأکید بر افزایش ضریب بازیافت به هر ترتیب فنی ـ اقتصادی، از جمله با تزریق گاز و آب و یا روش‌های دیگر تهیه شود.

6) تا زمان انتخاب مهندس مشاور برای میدان‌ها/مخزن‌های منتخب، شرکت‌های تولیدی ذیربط مکلفند همه اطلاعات این میدان‌ها/مخزن‌ها را به نحوی که به راحتی توسط مشاوران منتخب، قابل بهره برداری و استفاده باشد (ترجیحاً به صورت رقومی)، آماده نمایند.

7) سازمان این مطالعات باید بر پایه مدیریت پروژه، طراحی و عملیاتی شود. به نحوی که برای هر میدان / مخزن یا چند میدان / مخزن یک مجری طرح به صورت نیمه ماتریسی تعیین شود که از ابتدا همه امور طرح/طرح‌ها را پیگیری نماید.

8) شرح خدمات نمونه قراردادهای مطالعات موضوع این ابلاغیه، با دریافت نظرات شرکت‌های تولیدی و دیگر واحدهای مربوطه تا تاریخ 1396,07.30 توسط مدیریت برنامه ریزی تلفیقی با هماهنگی معاونت مهندسی وزارتخانه تهیه و ابلاغ خواهد شد. در این شرح خدمات، الزاماً باید تهیه یک مدل دینامیکی از مخزن که در طی زمان قابل اصلاح و بازنگری باشد، مورد توجه قرار گیرد. شرح خدمات نهایی در هر قرارداد، حسب مشخصات هر مخزن، تعیین خواهد شد.

9) شرح خدمات مهندسان مشاور موضوع این ابلاغیه، متمرکز بر مهندسی و مدیریت مخزن مورد مطالعه می باشد. اطلاعات و یافته های مربوط به تأسیسات رو سطحی، در صورت نیاز در اختیار مشاور قرار خواهد گرفت، اما مطالعه بخش رو سطحی جزء شرح خدمات مشاور نبوده و مشاور صرفاً باید به ارائه و بیان الزامات، ظرفیت‎ها و تأسیسات رو سطحی موردنیاز و رفع تنگناهای احتمالی برای اجرایی کردن گزینه های ارائه شده اقدام نماید.

10) بررسی، ارزیابی و تأیید گزارش های مرحله ای مشاوران با کارگروه/کارگروه‎هایی خواهد بود که توسط شرکت های تولیدی حسب مورد تشکیل خواهد شد. گزارش مطالعات هر مخزن باید توسط شرکت تولیدی ذیربط، طبق بند "ج" برای تصویب خواهی، در زمان بندی مقرر، به مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران ارسال شود.

11) سیاست گذاری برای نحوه همکاری مشاوران خارجی با مشاوران داخلی باید تا تاریخ 1396,07.30 توسط معاونت مهندسی وزارتخانه با همکاری مدیریت برنامه ریزی تلفیقی و دیگر مدیریت های مرتبط شرکت ملی نفت و نیز دیگر صاحب نظران مستقل و مشاوران داخلی، تهیه و به تصویب وزارت نفت برسد.

12) در صورتی که شرکت های تولیدی، پیش از این در مورد پاره ای از میدان‎ها، مطالعاتی را به انجام رسانده‎اند، می توانند در چارچوب شرح خدمات ابلاغی، این مطالعات را برای تأیید مراجع فنی مذکور در بند"ج" ، ارسال نمایند. شرکت های ذیربط مکلفند فهرست این موارد را تا تاریخ 1396,06.30 به مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران ارسال نمایند.

13) مسئولیت اجرای هر قرارداد، با شرکت های تولیدی مربوطه، نظارت عملیاتی بر آن بر عهده شرکت ملی نفت ایران و نظارت عالیه بر رعایت مفاد این ابلاغیه بر عهده معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارتخانه خواهد بود.

14) از زمان تصویب و ابلاغ نتیجه مطالعات در مورد هر مخزن / میدان هرگونه اقدام در ارتباط با آن مخزن / میدان صرفاً باید در قالب ابلاغی به انجام برسد.

انتخاب مهندس مشاور برای مطالعه میدان‌های توسعه نیافته (Green Field) نیز به ترتیب مقرر در این ابلاغیه صورت خواهد گرفت.

لازم است نحوه پیشرفت کار مرتباً حسب مورد توسط دستگاه‌های مخاطب این ابلاغیه، گزارش شود."