۰ نفر

ساخت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در دستور کار

۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۰۳
کد خبر: 214514
ساخت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در دستور کار

مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف گفت: ساخت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا ،به عنوان اولویت اول برنامه ملی اقتصاد مقاومتی وزارت نفت در سال 1396 انتخاب شده است.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا صادق‌آبادی درباره آخرین وضعیت ساخت پالایشگاه های هشت گانه سیراف، بیان داشت: طرح فراگیر پالایشی سیراف با ظرفیت 480 هزار بشکه میعانات گازی ،با هدف جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی احداث می شود.

صادق‌آبادی اضافه کرد: بر این اساس، «شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف» در سال 1393 با هدف انجام فاز توسعه طرح شامل طراحی مهندسی پایه، خرید تکنولوژی، اخذ مجوزهای قانونی از مراجع دولتی ذیربط و همچنین مذاکره با بانک ها و بیمه ها و شرکت های پیمانکاری برای اجرای پروژه مدیریت بر اجرای قرارداد ای.پی.سی (EPC) تأسیس شد و از خردادماه 1394 عملیات اجرایی خود را آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف ادامه داد: محصولات اصلی پالایشگاه های سیراف شامل گاز مایع تصفیه شده، نفتای سبک و سنگین تصفیه شده، سوخت جت و نفت گاز (مطابق با استاندارد یورو 5) است که ظرفیت تولید سالانه‌ آنها در مجموع هشت پالایشگاه حدود 20 میلیون تن در سال خواهد بود.

صادق‌آبادی گفت: بر اساس اطلاعات ترازنامه هیدروکربوری سال 1393، مجموع ظرفیت پالایشی کشور با احتساب بهره برداری کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود 2.16 میلیون بشکه در روز است که بدین ترتیب پالایشگاه های میعانات گازی سیراف حدود 22 درصد به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهند کرد.

وی افزود: همچنین بر اساس اطلاعات ترازنامه هیدروکربوری کشور میزان خوراک مایع، میعانات گازی و خوراک فرآورده های نفتی پتروشیمی های کشور برابر 65.9 میلیون بشکه معادل نفت خام است، اما با احتساب مجموع ظرفیت گاز مایع تصفیه شده و نفتای سبک و سنگین تصفیه شده پالایشگاه های هشت-گانه سیراف که می تواند به عنوان خوراک مایع واحدهای پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد برابر با 86.7 میلیون بشکه معادل نفت خام خواهد شد .

مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف اضافه کرد: بدین ترتیب با بهره برداری از پالایشگاه های سیراف، ظرفیت خوراک مایع که می تواند در صنعت پتروشیمی کشور مورد استفاده قرار گیرد، حدود 130 درصد افزایش می یابد.

وی بیان داشت: از سوی دیگر مجموع خوراک گاز و مایع پتروشیمی های کشور معادل 151.4 میلیون بشکه معادل نفت خام اعلام شده و بنابراین مجموعه پالایشگاهی سیراف می تواند 57 درصد به ظرفیت خوراک گاز و مایع پتروشیمی های کشور بیفزاید.

این مسئول صنعت نفت افزود: از نظر درآمدی نیز میزان درآمد ناخالص سالانه حاصل از فروش محصولات پالایشگاه های هشت گانه سیراف حدود 13 میلیارد دلار برآورد شده است؛ این در حالی است که ارزش افزوده ناخالص پالایشگاه‌های هشت گانه سیراف معادل 1.2 میلیارد دلار در سال بوده که این مقدار از حیث معادل درآمدی؛ چیزی حدود سه درصد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2016 است.

صادق‌آبادی با بیان این که پروژه‌ های عظیمی مانند پروژه فراگیر پالایشی سیراف، اهداف خرد و کلان متعددی را برآورده می‌کند، گفت: برای مثال از نظر اهداف کلان می‌توان به رشد و توسعه بخش خصوصی از طریق افزایش توانایی های مالی و اعتباری به واسطه نرخ بازگشت سرمایه بالای طرح برای سرمایه گذاری های جدید، و ورود به تامین منابع مالی از طریق بانک های بین المللی و بازارهای سرمایه درکنار افزایش توانایی های اجرای پروژه و حضور در بازارهای بین المللی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف افزود: تولید 20 میلیون تن در سال محصولات پالایشی و افزایش 22 درصدی ظرفیت پالایشی کشور، ایجاد سالانه 13 میلیارد دلار درآمد ناخالص حاصل از فروش محصولات پالایشی، ایجاد حدود 1.5 میلیارد دلار (معادل 57 هزار میلیارد ریال) کالا و خدمات برای سازندگان، مشاوران و پیمانکاران داخلی نیز از اهداف دیگر این طرح به شمار می رود.

صادق‌آبادی اضافه کرد: ایجاد 17 هزار شغل در دوران ساخت و ایجاد 2 هزار شغل مستقیم در دوران بهره برداری، افزایش 130 درصدی ظرفیت خوراک مایع پتروشیمی در کشور و «افزایش 57 درصدی مجموع ظرفیت خوراک گاز و مایع پتروشیمی در کشور نیز از سایر اهداف این طرح محسوب می شود.

 طرح فراگیر پالایشی سیراف با ظرفیت 480 هزار بشکه در روز به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در دنیا شناخته می شود. این طرح با هدف جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز با الگوی فرآیندی مشابه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی (سایت 2 - کنگان) بین فازهای 13 و 19 توسط شرکت ‌های واجد شرایط بخش‌ خصوصی احداث خواهد شد.

شرکت فراگیر پالایشی سیراف که سهامش در اختیار کنسرسیوم‌ های ایرانی است، راهبری ساخت هشت پالایشگاه میعانات گازی سیراف را برعهده گرفته است.

اکنون بخش قابل توجهی از تولید میعانات گازی کشور صادر می شود، اما با راه اندازی پالایشگاه های 480 هزار بشکه ای سیراف، صادرات میعانات گازی کشور تقریبا به صفر می رسد و بدین ترتیب میعانات گازی به محصولات با ارزش افزوده بیشتر تبدیل می شود.

برای تسریع در تامین مالی این پالایشگاه ها با شرکت های کره ای توافقاتی انجام شده و قرار است که قرارداد نهایی آن به زودی امضا شود.

بر این اساس، کنسرسیوم کره ای سه میلیارد دلار به این پروژه تزریق خواهد کرد. شرکت‌های هیوندا و دایلم و چیودای کره‌جنوبی از اعضای این کنسرسیوم هستند.

در این کنسرسیوم هیوندا ٣٤ درصد سهم دارد و دایلم و چیودا هرکدام ٣٣ درصد سهم گرفته‌اند.