۰ نفر

حضور شرکت‌های ایرانی در کارگاه‌های آموزشی دردستور کار؛

زنگنه: توتال برای فاز‌۱۱ تمام شرکت‌های ایرانی را ارزیابی کرد/ شرکت‌های داخلی توان داشتن سهم ۷۰درصدی از توتال را دارند

۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۶
کد خبر: 214309
زنگنه: توتال برای فاز‌۱۱ تمام شرکت‌های ایرانی را ارزیابی کرد/ شرکت‌های داخلی توان داشتن سهم ۷۰درصدی از توتال را دارند

وزیر نفت گفت: شرکت های داخلی اگر به توانمندی های لازم و دانش فنی مورد نیاز توتال دست پیدا کنند می توانیم سهم ۷۰ درصدی را از پروژه های نفتی برای این شرکت ها پیش بینی کنیم.

بیژن نامدار زنگنه روز پنجشنبه در نشست با فعالان اقتصادی خوزستان که در سالن جلسات استاندار خوزستان برگزار شد اظهار کرد: یکی از مسائلی که در حال حاضر دغدغه شرکت های داخلی است حضور آن ها در پروژه های نفتی و به خصوص قرار گرفتن در لیست توتال است که در این زمینه برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفته است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،وی افزود: توتال نه حفاری دارد و نه لوله گذاری می کند و تنها مهندسی مخزن را مدیریت می کند و در صورتی که شرکت های ایرانی توانمندی و ظرفیت های لازم مد نظر این شرکت را داشته باشند می توانند کارها را به دست گیرند.

وزیر نفت ادامه داد: توتال نیز در زمینه پروژه های نفتی هر شرکتی را که ما معرفی می کنیم باید به مناقصه دعوت کند اما این شرکت نیز تمامی شرکت های داخلی را مورد ارزیابی قرار داده است.

وی بیان کرد: متاسفانه شرکت های ایرانی اگرچه برخی دارای تجهیزات پیشرفته بوده اما در کارهای فنی با مشکل مواجه می شوند که در این خصوص نیز تدابیری اندیشیده شده است.

زنگنه تصریح کرد: حضور شرکت های ایرانی در کارگاه های آموزشی و رساندن دانش فنی خود به استانداردهای بین المللی از برنامه هایی است که در مدت زمان باقی مانده تا مناقصه های نفتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: یکی از مواردی که شاید از ضعف های بزرگ شرکت های داخلی است تلفاتی است که آن ها در پروژه های نفتی می دهند درحالی که حادثه و تلفات انسانی افتخار نیست بلکه ضعف است.

وزیر نفت تصریح کرد: اکنون توانمندی خوبی در شرکت های داخلی مشاهده شده و اگر دانش فنی را نیز بتوانیم به همان میزان ارتقا دهیم می توانیم در پروژه های نفتی سهم بسزایی داشته باشیم.

وی بیان کرد: شرکت هایی ایرانی در صورتی که در بخش فنی با مشکلاتی مواجه هستند می توانند با شرکت های خارجی شریک شده و کار را به دست گیرند.

زنگنه ادامه داد: باتوجه به برنامه ریزی های صورت گرفته قرار شده حدود 60 درصد تجهیزات مورد نیاز برای پروژه های نفتی از داخل خریداری شود.

وی اظهار کرد: اولویت در ادبیات حقوقی معنی ندارد چرا که نمی شود دو شرکت با پیشنهاد یکسان باشند و کار به شرکت ایرانی داده شود در حالی که توانمندی و دانش فنی مورد نظر توتال است.

وزیر نفت گفت: شرکت های ایرانی با حضور در کارگاه های آموزشی می توانند با شرایط بهتری در مناقصه حاضر شوند تا احتمال سپردن کار به شرکت های داخلی در صورت پیشنهاد یکسان با شرکت های، خارجی بیشتر شود.

وی اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی های صورت گرفته در زمینه ارتقاء دانش فنی شرکت های داخلی بتوانیم 70 درصد ارزش این قرارداد ها به شرکت های ایرانی داده شود.

زنگنه تصریح کرد: در حال حاضر خوزستان دارای ظرفیت های بالایی است و می توان گفت سرمایه ای عظیم در زیر پای این استان است در حالیی که همچنان خیلی ها از شرایط بد اقتصادی گله مند هستند.

وی افزود: خوزستان دارای صنعت حفاری، فولاد سازی، لوله سازی و صنایع جانبی دیگری است که می تواند با تکیه بر این توانمندی ها در اولویت پروژه های نفتی قرار گیرد اما رسیدن به این جایگاه نیازمند یک همت همه جانبه است.

وزیر نفت گفت: وقتی یک شرکت لوله سازی قرارداد منعقد می کند باید به آن پایبند باشد و نمی شود بعد از انعقاد قرارداد انتظار تغییر مفاد آن را داشته باشد.

وی ادامه داد: اکنون شرکت های لوله سازی در کشور وجود دارد که با ما همکاری خوبی ندارند و انتظارات ما را برآورده نمی کنند.

وزیر نفت گفت: اگر قرار باشد چنین وضعیتی برای ما ایجاد شود ما هم می توانیم در کنار کارخانه های لوله سازی دو کارخانه جدید راه اندازی کنیم و دیگر با این شرکت های لوله سازی درگیر نباشیم.

در این نشست برخی فعالان اقتصادی استان خوزستان با ابراز گلایه از همکاری نکردن وزارت نفت با شرکتهای استان خوزستان برای اجرای پروژه های نفتی خواستار تجدید نظر این وزارتخانه شدند که با استقبال وزیر نفت مواجه شد.

وزیر نفت چهارشنبه شب به استان خوزستان سفر کرده است و قرار است امروز پنجشنبه در چند نشست اقتصادی در اهواز شرکت نماید.

استان خوزستان یکی از استانهای مهم تولید نفت کشور است که بیش از 70 درصد نفت کشور در آن تولید می شود.