۰ نفر

جهان چقدر منابع نفتی دارد؟

۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۴۵
کد خبر: 213438
جهان چقدر منابع نفتی دارد؟

در طی ۱۶۳ سال گذشته سوخت های فسیلی و نه طلا، بزرگترین منبع ثروت و قدرت بوده است. با قیمت ۴۷ دلاری، ارزش صنعت نفت حدود ۸۱ تریلیون دلار است.

به گزارش هافینگتون پست، در طی 163 سال گذشته سوخت های فسیلی و نه طلا، بزرگترین منبع ثروت و قدرت بوده است. با قیمت 47 دلار و 62 سنتی امروز، ارزش صنعت نفت حدود 81 تریلیون دلار است. 1.1 تریلیون تن ذخایر اثبات شده زغال سنگ به ارزش 57.9 تریلیون دلار وجود دارد. ذخایر گاز طبیعی جهان نیز 195.2 تریلیون متر مکعب است که با قیمت امروز حدود 20 تریلیون دلار ارزش دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، حفاری نفت و گاز بدون زغال سنگ، به ترتیب 4.6 و 6.5 درصد از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است. این ارقام 8.24 تریلیون دلار از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می دهد. 100 کشور جهان نفت و گاز تولید می کنند، اما تنها 44 کشور هستند که بیش از 100 هزار بشکه در روز نفت تولید می نمایند. تنها 20 کشور هستند که تولید نفت روزانه شان به بیش از یک میلیون بشکه در روز می رسد. دو کشور روسیه و عربستان بالای 10 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کنند.

5 کشور ایران، روسیه، قطر، آمریکا و عربستان جزو بزرگترین دارندگان ذخایر گازی جهان هستند.

حال نگاهی به کشورهای اصلی ای که عامل وقوع تحولات سیاسی، سایبری و نظامی در نقاط مختلف جهان هستند بیاندازید: آمریکا، روسیه، ایران، قطر و عربستان. این بدان معناست که سوخت های فسیلی نقشی بسیار موثر در بروز تحولات و بحران های سیاسی جهانی ایفا می کنند.

نفت و گاز 52 درصد از درآمد دولت روسیه و بیش از 70 درصد صادرات نفت این کشور را به خود اختصاص می دهد. عربستان نیز حدود 92.5 درصد از درآمدهای بودجه ای خود را مدیون تولید نفت است و 97 درصد از صادرات این کشور را نیز نفت تشکیل می دهد. همچنین 55 درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان از نفت است. نفت همچنین 70 درصد از کل درآمدهای دولت قطر را به خود اختصاص می دهد و 60 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور و همچنین حدود 85 درصد از درآمدهای صادراتی این کشور است.