۰ نفر

کاهش تولید نفت لیبی و نیجریه

۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۵:۱۸
کد خبر: 212989
کاهش تولید نفت لیبی و نیجریه

روزهای ابتدایی هفته گذشته بازار نفت وضعیت نسبتا باثباتی داشت؛ اما از روزهای میانی تا روزهای پایانی هفته با توجه به افزایش تولید نفت شیل آمریکا، کاهش ارزش دلار و کاهش فعالیت‌های پالایشی در چین قیمت‌ها با کاهش مواجه شدند؛ به‌طوری‌که در پایان هفته سه شاخص عمده بین ۳۳ سنت تا حدود دو دلار نسبت به پایان هفته قبل پایین‌تر بودند که افت سبد نفتی اوپک از دو شاخص دیگر بیشتر بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در میانه روز جمعه، هجدهم آگوست، به ٥١‌دلار‌و ۱۸ سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته، ۳۳ سنت افت نشان می‌دهد. شاخص نفت «وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ٤٨‌دلار‌و ١٩ سنت معامله شد که نسبت به مدت مشابه هفته قبل، ۹۰ سنت کاهش یافته است.  همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) - شامل میانگین ١٤ قیمت نفت - در روز پنجشنبه، هفدهم آگوست، به ۴۸‌دلار‌و ۶۹ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته قبل، یک‌دلار‌و ۹۹ سنت کاهش یافته است.

پیش‌بینی‌های بازاری

مؤسسه تحقیقاتی «بیزینس‌مانیتور» در جدیدترین گزارش خود با بیان احتمال افزایش تقاضا در کشورهای نوظهور، خاطرنشان کرد هنوز ذخایر جهانی نفت بیش از میزان رشد تقاضاست و در صورت ادامه این وضعیت، بی‌ثباتی قیمت‌ها تا سال آینده میلادی وجود خواهد داشت. همچنین آمار رسمی نشان می‌دهد شرکت‌های انرژی آمریکا برای دومین بار در سه هفته گذشته، بر تعداد دکل‌های نفتی فعال افزودند؛ اما سرعت این افزایش در ماه‌های اخیر به علت برنامه‌های کاهش هزینه‌های این شرکت‌ها در واکنش به کاهش قیمت نفت، کند شده است. بر‌اساس پیش‌بینی‌ها‌، تولید نفت شیل در بزرگ‌ترین میدان نفتی آمریکا تا ماه دسامبر روزانه ٣٠٠ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

کاهش تولید نفت لیبی و نیجریه

چالش‌های امنیتی در لیبی و اعتصابات در نیجریه سبب کاهش تولید نفت این دو کشور شد. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شانا، در پی برخی چالش‌های امنیتی، تولید روزانه میدان شراره (بزرگ‌ترین میدان نفت لیبی) از حدود ۳۰۰ هزار بشکه به ۱۳۰ هزار بشکه کاهش یافته است. مسائلی مانند تهدیدهای امنیتی، اعتراض‌های محلی، اختلاف‌های سیاسی و کمبود بودجه تعمیر و نگهداری، سبب شده‌اند لیبی برای بازگشت تولید خود به سطح پیش از جنگ داخلی، با چالش رو‌به‌رو شود. این خبرگزاری در گزارش دیگری به تعطیلی پنج‌روزه تأسیسات نفتی شل در دلتای نیجر اشاره کرد که سبب کاهش تولید نفت نیجریه نیز شد. این معترضان با درخواست ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌ها، به این تأسیسات حمله کرده بودند. معترضان یاد‌شده که شمار آنان به ۸۰۰ نفر می‌رسد، اعلام کرده‌اند که مردم منطقه دلتای نیجر سهمی از ثروت نفتی آن ندارند و همچنین خواهان پایان آلودگی‌های ناشی از تولید نفت در این منطقه هستند.

توافق شرکت‌های ترکی‌ و روسی در میادین نفتی ایران

سه شرکت ترکیه‌ای، روسیه‌ای و ایرانی برای انجام حفاری‌های نفتی در سه میدان نفت ایران و یک میدان گاز طبیعی توافق‌نامه‌ای به ارزش هفت میلیارد دلار امضا کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از فارس، سه شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه و زاروبژ نفت روسیه و هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر ایران توافق‌نامه هفت میلیارد دلاری برای انجام حفاری‌های نفتی و گاز در ایران امضا کردند. بر‌اساس این گزارش، ذخایر کلی در این سه میدان ١٠ میلیارد بشکه است که می‌تواند روزانه صد هزار بشکه نفت بر تولید نفت ایران بیفزاید. بر‌اساس‌این، هر سه شرکت این توافق‌نامه را به نسبت سهم برابر امضا کردند و این نخستین توافق سه‌جانبه یک شرکت ایرانی با شرکای خارجی است.

گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Spot Henry Hub) به‌عنوان شاخص برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به هجدهم آگوست به سه‌دلار‌و دو سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته، ۲۲ سنت افزایش نشان می‌دهد.

پیش‌بینی افزایش ٢‌برابری تقاضای LNG

اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا پیش‌بینی کرد، تقاضای جهانی گاز طبیعی مایع‌شده (LNG) تا سال ۲۰۴۰ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی دو برابر خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از انرژی امروز، بخش عمده این رشد در کشورهای آسیایی به‌ویژه هند و چین رخ خواهد داد. بر‌اساس این گزارش، میزان تقاضا در ٢٣ سال آینده به حدود ۷۱ میلیارد فوت مکعب در روز (معادل ۵۴۴ میلیون تُن در سال) افزایش خواهد یافت؛ در‌حالی‌که این میزان در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۳۲ میلیارد فوت مکعب بوده است.