۰ نفر

کاهش مصرف بنزین با پایان تعطیلات تابستانی

۳ مرداد ۱۳۹۶، ۷:۵۵
کد خبر: 207855
کاهش مصرف بنزین با پایان تعطیلات تابستانی

افزایش کم‌سابقه میزان مصرف بنزین در کشور موجب شده که برخی از مسئولان از احتمال گرانی بنزین و یا بازگشت به نظام سهمیه بندی سخن بگویند.

  مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به افزایش نگران کننده مصرف بنزین در کشور گفت: چنانچه نتوانیم این روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم، دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند. ریاحی گفت: در تیرماه به دلیل آغاز فصل مسافرت‌ها‌ و با توجه به افزایش مصرف بنزین روزانه 84 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که در مقایسه با تیر سال گذشته 10میلیون لیتر بیشتر است. وی تاکید کرد: هم اکنون برای تامین بنزین مصرفی مشکلی نداریم اما قطعاً این روند تا حدی می‌تواند پیش برود چون علاوه بر استفاده کامل از توان داخلی ما هم اکنون از بخشی از ذخایر و واردات برای تامین این مقدار بنزین استفاده می‌کنیم.این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که هر کدام از این دو راهکار غیرمنطقی است. آنها می‌گویند که افزایش مصرف بنزین به دلیل سفرهای تابستانی مردم است و این افزایش مصرف موقتی خواهد بود.

با سهمیه بندی مخالفم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد ، مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: در حال حاضر شرایطی وجود ندارد که بخواهیم بنزین را برای مردم سهمیه بندی کنیم. من کاملا با سهمیه بندی بنزین مخالفم. وی با تاکید بر لزوم چاره اندیشی برای خودروهایی که مصرف سوخت بسیار بالایی دارند گفت: ما شاهد هستیم که هنوز خودروهایی در کشور در حال تردد هستند که بین 25 تا 30 لیتر بنزین مصرف می‌کنند. متاسفانه خودروهای فرسوده مصرف بنزین بالایی دارند. ضمن اینکه برخی خودروهای تولید داخل نیز مصرف بنزین بالایی دارند. لاهوتی گفت: برای کنترل مصرف بنزین ابزارهای دیگری هم وجود دارد. ما در قانون مصوب مجلس آمدیم واردات خودروهای برقی را با تعرفه صفر قرار دادیم. باید به جای واردات خودروهای چینی که انتقادهای بسیاری به آنها وارد است خودروهایی وارد کنیم که برقی بوده و نیازی به بنزین نداشته باشند.از طرف دیگر دولت باید حمل و نقل عمومی را گسترش دهد. اگر در همین توان حمل و نقل کارایی وجود داشته باشد مردم از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده نمی‌کنند. وقتی وضعیت حمل و نقل عمومی مناسب نباشد مردم ناچار خواهند بود که از خودروهای شخصی‌شان استفاده کنند. لاهوتی گفت: الان 90درصد حمل و نقل ما از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد

این در حالی است که ما باید 26 هزار کیلومتر خطوط ریلی راه آهن داشته باشیم. در حال حاضر ما فقط 11 هزار کیلومتر راه آهن داریم. وی افزود: این یک واقعیت است که مردم ما در مصرف بنزین رعایت نمی‌کنند و بسیاری بدون دلیل خاصی از خودروی خود استفاده می‌کنند ولی ما نباید بار همه چیز را به دوش مردم بگذاریم. لاهوتی ادامه داد: براساس مصوبه مجلس، قیمت بنزین باید 90درصد فوب خلیج فارس باشد این در حالی است که ما اکنون بالاتر از فوب خلیج فارس بنزین به مردم می‌دهیم. اگر قرار باشد که اتفاق جدیدی برای قیمت بنزین بیفتد باید دولت پیشنهاد خود را در لایحه بودجه سال آینده مطرح کند تا در نهایت نمایندگان مجلس تصمیم لازم را در این خصوص بگیرند. من باز هم می‌گویم که برای کنترل مصرف بنزین ما نباید همه نگاهمان به مردم باشد بلکه باید از راهکارهای دیگری هم استفاده کنیم که من به برخی از این راهکارها اشاره کردم.

افزایش مصرف بنزین موقتی است

از سوی دیگر احمد صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس هم  گفت: من با سخنان مدیرعامل شرکت پالایش و پخش موافق نیستیم. براساس مصوبه مجلس تا پایان سال 96 قیمت بنزین ثابت بوده و تغییری نخواهد کرد. اگر قرار برگرانی قیمت بنزین باشد باید در قالب بودجه 97 در مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا ما مجددا شاهد بازگشت سهمیه بندی خواهیم بود؟ گفت: من فکر نمی‌کنم که سهمیه بندی برگردد. در کل معتقدم که افزایش مصرف بنزین موقتی است و دلیل آن افزایش سفرها در فصل تابستان است.

همچنین سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، معتقد است چنانچه پس از پایان شهریور افزایش مصرف بنزین همچنان به قوت خود باقی بماند باید تمهیدات دیگری اندیشید تا نیازمند واردات سنگین بنزین نباشیم.اسدالله قره خانی با اشاره به افزایش مصرف بنزین طی هفته‌ها‌ی گذشته، گفت:سال‌ها‌ی گذشته مصرف بنزین تا 90 میلیون لیتر در روز نیز افزایش یافته بود، بنابراین در شرایط کنونی که اوج مسافرت‌ها‌ بوده و مردم به سبب گرمای خاصی که در کشور ایجاد شده به مناطق سردسیر و کوهستانی سفر می‌کنند این افزایش مصرف سوخت ناشی از افزایش مسافرت‌ها‌ طبیعی است.نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با پایان فصل تابستان و سفرهای تابستانی سیر صعودی افزایش مصرف بنزین روند نزولی به خود می‌گیرد، افزود: اگر چنانچه پس از پایان شهریور این افزایش مصرف همچنان به قوت خود باقی بماند باید تمهیدات دیگری اندیشید تا نیازمند واردات سنگین بنزین نباشیم یا اینکه باید بودجه خاصی برای افتتاح فاز 1 و 2 ستاره خلیج فارس اختصاص یابد که از این طریق به تولید 15 میلیون لیتر دست یافت.