۰ نفر

قیمت سوخت گازوئیل باید افزایش یابد

۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۲
کد خبر: 207268
قیمت سوخت گازوئیل باید افزایش یابد

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: تا زمانی که سوخت گازوئیل ارزان است، تغییر رفتاری در ناوگان حمل و نقل باری کشور صورت نخواهد گرفت. بنابراین راه‌حل اصلی برای اصلاح مصرف سوخت افزایش قیمت آن است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، کشاورزیان در مراسم امضای قرارداد چهارجانبه برای نوسازی بخشی از ناوگان حمل و نقل فرسوده باری با کامیون‌های ولوو اظهار کرد: در اکثر کشورها قیمت سوخت گازوئیل بین یک تا ۱.۵ دلار است. بنابراین ما نیز باید به همان سمت حرکت کرده و قیمت سوخت را واقعی کنیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که سوخت گازوئیل را ارزان و به قیمت ۳۰۰ تومان عرضه می‌کنیم، دیگر رانندگان رقبت نمی‌کنند که کامیون فرسوده ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی خود را با کامیون نوی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی جایگزین کنند.

او با بیان اینکه یکی از چالش‌های حمل و نقل عمومی باری پایین بودن قیمت سوخت است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل کامیون‌های فرسوده از چرخه حمل و نقل عمومی خارجی نمی‌شوند و انگیزه‌ای برای این کار وجود ندارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ادامه داد: بنابراین امیدواریم تصمیم شجاعانه برای افزایش قیمت سوخت گرفته شود.

وی افزود: اگر قیمت سوخت واقعی شود، کامیون‌های قدیمی خود به خود از چرخه حمل و نقل باری خارج خواهند شد و سرمایه‌گذاری در این بخش اقتصادی خواهد شد.

کشاورزیان ادامه داد: در حال حاضر در ناوگان باری دارای کارت هوشمند سوخت بالغ بر ۵۵ هزار دستگاه کامیون با طول عمری بیش از ۳۵ سال در حال تردد هستند.

وی با بیان اینکه در مصوبه شورای اقتصاد مجوز نوسازی ۶۵ هزار دستگاه ناوگان فرسوده باری با عمر بیشتر از ۳۵ سال در یک دوره پنج ساله صادر شده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه وزارت نفت اجازه دارد بالغ بر دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای نوسازی این نوع خودروها هزینه کند. به گونه‌ای که برای هر دستگاه کامیون حدود ۴۲ هزار دلار به عنوان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی افزود: از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت بخشی از سود این تسهیلات پرداخت می‌شود به طوری که سود تسهیلات پرداختی از سوی مالکان کامیون‌های فرسوده ۹ درصد خواهد بود و مابقی را وزارت نفت و شرکت خودروساز تامین خواهند کرد.

کشاورزیان خاطرنشان کرد: ما باید محدودیت‌هایی را برای تردد ناوگان فرسوده باری اعمال کنیم تا مالکان این خودروها ترقیب به نوسازی کامیون‌های فرسوده شوند.