۰ نفر

کمپین «آب برای آینده»

۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۶:۰۰
کد خبر: 206077
کمپین «آب برای آینده»

افت آب ذخیره شده پشت سدها و کاهش میلیون‌ها مکعبی آب بیداد می‌کند. از سوی دیگر، خشکسالی به مهمترین چالش محیط زیستی ایران تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، خشکسالی که احتمال ادامه‌دار شدن آن به ده‌ها سال هم می‌رسد. کشور ایران هم در گروه کشورهایی است که مصرف سرانه آب در آن، حداقل دو برابر متوسط جهانی است. علاوه بر مدیریت منابع آبی و زیرساخت‌های مربوط  به آب در کشور، آنچه فورا قابل اجراست، تغییر رفتار و الگوی مصرفی آب است.‏

همه این جملات را بارها و بارها شنیده‌ایم و باز هم از خطر کم‌آبی که شاید در سال‌های خیلی نزدیک با آن روبه‌رو شویم، غافل هستیم. بحران کم‌آبی در پایتخت ایران هم بیداد می‌کند. دولت هر آنچه در توان دارد، انجام داده، اما کار به جایی رسیده است که باز هم اتحاد یکپارچه مردم را در فضاهای مجازی همچون سایر موضوعات اجتماعی می‌طلبد.

کمپین‌هایی برای  ترویج مصرف صحیح آب تغییر رفتار و بهبود وضعیت

برای درگیر کردن مردم در بحرانی که با آن مواجه هستیم و برای جلوگیری از آن راه‌های مختلفی وجود دارد. ایجاد الگوی مناسب مصرف آب در گرو افزایش آگاهی مردم و تغییر رفتار آنان در مصرف آب است. یکی از راهکارهای مناسب برای ایجاد این آگاهی و تغییر رفتار راه‌اندازی کمپین برای افزایش آگاهی مردم از خطرات خشکسالی و کمبود آب است. یکی از این کمپین‌هایی که سال گذشته کار خود را آغاز کرد و مورد استقبال مردم قرار گرفت، کمپین «یک قطره آب» است. طراحان این کمپین در توضیح فعالیت خود نوشتند: «کمپین یک قطره آب، حرکتی با هدف جلب توجه جامعه به بحران کمبود آب در ایران است.» پوسترهای طراحی‌شده‌ این کمپین در شبکه‌های اجتماعی بارها به اشتراک گذاشته شد.

کمپین دیگری که در این رابطه  راه‌اندازی شده است، «آب برای آینده» نام گرفت. این کمپین هم همچون کمپین‌های دیگر همه مردم را به فکر جمله «آب هست، اما کم است»  وامی‌دارد. پیام اصلی این کمپین، نگهداری آب سردی است که پیش از گرم شدن آب از شیر خارج می‌شود. این آب را می‌توان در سطل دردار تمیزی نگه داشت.

با یک‌بار امتحان این روش می‌توان از هدرروی حجم آب فراوانی جلوگیری کرد. آن دسته از کسانی هم که داخل حیاط منزل خود مخزن پلی‌اتیلنی دارند، می‌توانند پس از پر شدن سطل ذکر شده آب داخل مخزن را به دورن آن تخلیه کنند و با این اقدام آب تازه و صرفه‌جویی شده را دوباره به چرخه و مدار زندگی بازگردانند. ساکنان آپارتمان‌ها نیز می‌توانند از این آب برای همه مصارف خود استفاده کنند.

با این کار ، یک خانواده ۴ نفره می‌تواند حداقل ۱۰۰ لیترآب در ماه صرفه‌جویی کند که این مقدار در سال برابر ١٢٠٠ لیتر خواهد شد. با احتساب ٢٤ میلیون خانواده که در کشور ایران زندگی می‌کنند،  اگر نیمی از خانواده‌ها این روش را در زندگی خود به کار گیرند، از هدر رفتن ١٤,٠٠٠,٠٠٠,٠٠٠ لیتر آب در سال جلوگیری می‌شود.