۰ نفر

تولید ماهانه اوپک افزایش یافت

۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷
کد خبر: 205351
تولید ماهانه اوپک افزایش یافت

طبق آمار منابع ثانویه، تولید نفت اوپک با افزایش تولید اعضایی که از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده اند، در ژوئن بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک موافقت کرده است برای حذف مازاد عرضه و حمایت از قیمت‌ها، تولیدش را حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز از ژانویه سال جاری تا مارس سال آینده کاهش دهند. روسیه و ۱۰ تولید کننده غیر اوپک موافقت کردند تولیدشان را حداکثر نیم میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

طبق ارزیابی منابع ثانویه اوپک که این سازمان از آنها برای رصد تولید خود استفاده می‌کند، با در نظر گرفتن نیجریه و لیبی که از توافق کاهش تولید معاف شده‌اند، تولید ۱۳ عضو اوپک در ژوئن به حدود ۳۲.۴۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافت. میزان تولید ژوئن ۳۳۰ هزار بشکه در روز بالاتر از رقم تولید ماه مه بود که از سوی اوپک منتشر شده بود.

افزایش تولید نیجریه و لیبی که تولیدشان به دلیل مناقشات داخلی محدود شده بود، قیمت‌های نفت را تحت فشار قرار داده است.

افزایش تولید این کشورها موجب شده صحبت‌های بیشتری در میان تولید کنندگان برای درخواست از لیبی و نیجریه برای پیوستن به توافق کاهش تولید مطرح شود.

براساس اطلاعات منابع ثانویه، تولید ۱۱ کشور عضو اوپک که در توافق کاهش تولید مشارکت دارند، به ۲۹.۸۴۰ میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن رسید. این رقم به معنای پایبندی ۹۷ درصدی به توافق کاهش تولید در ماه ژوئن است و نسبت به ماه مه که میزان پایبندی بالای ۱۰۰ درصد بود، کمتر شده است.

گزارش بازار نفت ماهانه اوپک که شامل ارزیابی تولید ژوئن بر مبنای آمار منابع ثانویه است، روز جاری منتشر می‌شود. این آمار ممکن است پیش از انتشار تحت بازبینی قرار گیرد، زیرا برآوردهای منابع ثانویه بیشتری به آن اضافه می‌شود.

اوپک از دو آمار برای مونیتور تولید خود استفاده می‌کند که یکی آمار فراهم شدن از سوی هر کشور و دیگری آمار منابع ثانویه شامل رسانه‌های صنعتی است.

براساس گزارش رویترز، شش منبع ثانویه مورد استفاده اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی، آژانس‌های قیمت گذاری نفت پلاتس و آرگوس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انجمن تحقیقات انرژی کمبریج و نشریه صنعتی هفته نامه پترولیوم اینتلیجنس هستند.