۰ نفر

یک هشدار برقی به مردم؛

قیمت برق ۲.۵برابر می‌شود/ عدم اعمال خاموشی به شرط صرفه جویی

۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۹:۳۲
کد خبر: 203799
قیمت برق ۲.۵برابر می‌شود/ عدم اعمال خاموشی به شرط صرفه جویی

گرمای کم سابقه ای در سراسر ایران در تابستان سال جاری پیش رو داریم که این مسئله مدیریت بیشتر مصرف برق را در کشور ضروری کرده است.

 بعد از ظهر روز گذشته رکورد تاریخی مصرف برق کشور با ثبت رکورد بی سابقه مصرف لحظه ای 53 هزار و 681 مگاوات شکست. این میزان مصرف برق که در مرز برابری تولید عملی برق و مصرف آن در کشور قرار دارد، هشدار جدی کارشناسان در صنعت برق کشور را به همراه داشت.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم،«آرش کردی» مدیرعامل شرکت توانیر در این خصوص گفت: "مشترکان در ساعت های پیک برق در فاصله ساعت های 12 تا 16 و 19 تا 23، با رعایت نکات ساده ای چون استفاده از دورکند کولرهای آبی و یا تنظیم درجه کولرهای گازی بین 23 تا 25 درجه و عدم مصرف همزمان وسایل پرمصرف برقی در ساعت های پیک برق، ضمن کمک به کاهش هزینه های خود، مجموعه صنعت برق را نیز در خدمت رسانی بهتر یاری دهند."

* عدم اعمال خاموشی به شرط صرفه جویی

«حسین صبوری» مدیرعامل شرکت توزی برق تهران بزرگ با بیان اینکه "کمتر از ده درصد مشترکان تهران را مشترکان پرمصرف خانگی تشکیل می دهند"، در این خصوص گفت: "از مشترکان تهرانی می خواهیم در ساعات اوج مصرف از وسایل پرمصرف مانند جارو برقی، لباسشویی، ظرفشویی و اتو استفاده نکنند و آن را به زمان غیرپیک منتقل کنند."

وی ادامه داد: "ساعت های کم باری ساعت 23 تا 7 صبح است که در صورتی که مشترکان از وسایل پرمصرف خود در این ساعت استفاده کنند حدود 30 تا 40 درصد بهای برق مصرفی آنها کاهش می یابد. در هر شبانه روز دو پیک بار مصرف برق داریم که قیمت برق در این ساعت ها دو و نیم برابر محاسبه می شود."

صبوری ضمن اشاره به اینکه "تا امروز خاموشی برق برنامه ریزی شده به دلیل کمبود برق در تهران نداشته ایم" از مشترکان تهرانی درخواست کرد "طبق سنوات سال های گذشته، امسال نیز با مدیریت در مصرف برق،‌ این شرکت را همراهی کنند تا بتوان بدون اعمال خاموشی از پیک برق تابستان گذر کرد."

* 3000 مگاوات کم داریم

پیش بینی شده در مجموع در تهران در لحظه پیک مصرف سال جاری حدود 300 مگاوات بیش از تولید برق، مصرف داشته باشیم که به همین اندازه مدیریت مصرف از طرق مختلف همچون پیک سایی در برنامه قرار دارد. همچنین در مجموع در سراسر کشور کمبود 3 هزار مگاواتی در زمان پیک مصرف تابستانه امسال در تولید برق نسبت به میزان مصرف پیش بینی شده که روش های متعددی از جمله تشویق صنایع و بخش کشاورزی به عدم مصرف برق در ساعات پیک و انتقال مصرف به زمان های کم باری شبکه در دستور کار قرار دارد.

با این وجود هرچه شاهد افزایش مصرف برق در کشور به ویژه در ساعت پیک (ساعت های 12 تا 16 و 19 تا 23) باشیم، مدیریت تأمین برق کشور سخت تر و سخت تر خواهد شد و شاهد افزایش خاموشی های پراکنده در میانه روز در کلانشهرهای کشور خواهیم بود.

این موضوع زمانی حساس تر می شود که اعلام شده امروز و فردا شاهد افزایش قابل توجه دمای هوا در کل کشور خواهیم بود. این گرمای شدید هوا در استانهای خوزستان، بوشهر، ایلام، گلستان، گیلان، مازندران و مناطق مرکزی کشور شدید پیش بینی شده است. به نظر کارشناسان هواشناسی، گرمای کم سابقه ای در سراسر ایران در تابستان سال جاری پیش رو داریم که این مسئله نیاز به مدیریت بیشتر مصرف برق را در کشور ضروری کرده است.