۰ نفر

آرزوهای ریاض برای نفت برآورده می‌شود؟

۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۰:۲۸
کد خبر: 203737
آرزوهای ریاض برای نفت برآورده می‌شود؟

تحلیلگران بازار انرژی می گویند، توافق کاهش تولید اوپک با چالش روبرو شده است؛همه دستاوردهای افزایش قیمت به دست آمده در سایه کاهش ۱/۲ میلیون بشکه‌ای از دست رفته است.

تلاش عربستان سعودی به عنوان تولیدکننده شماره یک اوپک برای کاهش مقدار نفت ذخیره شده ایالات متحده با شکست روبرو شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، در ماه گذشته، عربستان فرصتی درخشان برای تغییر جهت قیمت نفت همزمان با نشست اعضای اوپک در وین و بررسی مدت زمان کاهش عرضه و دورنمای آن به دست آورد. اعضای اوپک موافقت کردند طرح فریز نفتی برای ۹ ماه دیگر و ۳ ماه بیش از توافق سال گذشته تمدید شود. در این نشست، نمایندگان ریاض پیشنهادی برای افزایش مقدار کاهش عرضه مطرح نکردند و سقف تولید در عدد ۳۲/۵ میلیون بشکه در روز تثبیت شد. به علاوه لیبی و نیجریه، مجوز لازم را برای تولید بدون محدودیت در ۹ ماه آینده دریافت کردند.

در ماه‌های آوریل و می (فروردین و اردیبهشت96)، عربستان صادرات نفت خود را کاهش داد، هرچند در توافق اوپک محدودیتی برای مقدار صادرات در نظر گرفته نشده است. در گزارش اخیر موسسه کلیپردیتا اعلام شده که احتمال افزایش صادرات این کشور در ماه ژوئن(خرداد) وجود دارد و نشانه‌هایی به چشم می‌خورد که عربستان آماده بارگیری بیشتر نفت است. خاندان پادشاهی به ویژه ولیعهد جدید معتقدند کسب درآمد مورد نیاز از خصوصی‌سازی آرامکو در سال ۲۰۱۸ میلادی با قیمت ۶۰ دلاری هر بشکه نفت محقق خواهد شد.

یک ماه پس از ناکامی اوپک در کاهش سهمیه‌های تولید، همچنان درباره کاهش بیشتر عرضه، شرایط بی اعتمادی وجود دارد. روز سه شنبه رویترز در گزارشی اعلام کرد کمیته پایش توافق به همراه عربستان و روسیه در پایان ماه جولای(تیرماه96) به بررسی پیشرفت می‌پردازند. سرعت پیشرفت برنامه خصوصی‌سازی آرامکو، کمتر از برنامه اولیه رهبران ریاض بوده است. کارشناسان مالی ریاض در حال آماده کردن شرکت آرامکو و بازارها جهانی برای بزرگترین عرضه سهام تاریخ هستند.

پیشتر اعلام شده بود این گروه به دنبال تصمیم‌گیری درباره انتخاب یک بورس خارجی جهت عرضه سهام غول آرامکو تا پیش از عید فطر است اما با وجود گذشت چند روز از این عید اسلامی، تاکنون نام بورس برنده اعلام نشده است. گفته می‌شود بن سلمان از اولویت بیشتر لندن نسبت به نیویورک توسط گروه برنامه‌ریزی خشمگین شده است. در شرایط کنونی بازار، عرضه سهام آرامکو چندان با استقبال عربستانی‌ها روبرو نشده است.

آنان در انتظار قیمت‌های بالاتر هستند و قیمت کنونی نفت خام، آرزوهای ریاض را برآورده نخواهد کرد. در حقیقیت به غیر از دو بورس نیویورک و لندن، هیچ بورس دیگری از شانس برنده شدن در این عرضه سهام برخوردار نیست. دولت انگلستان به دنبال اصلاح مقررات عرضه سهام در این کشور است تا شرکت ملی نفت عربستان در شرایط بهتری عرضه سهام خود را انجام دهد. ازسوی دیگر، بورس نیویورک می‌تواند ارتباط آرامکو با پایدارترین صندوق‌های مالی بین‌المللی را فراهم کند، اما با شکایت حقوقی مطرح شده درباره اتهامات دولت عربستان در موضوع حمایت از حوادث تروریستی ممکن است ده‌ها میلیارد دلار از درآمدهای فروش سهام آرامکو مصادره شود.

بی شک ریاض به ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای پیش‌بینی شده مرحله نخست عرضه سهام آرامکو نیاز مبرمی دارد. آنان در نظر دارند از این پول هنگفت جهت اجرای انقلاب اقتصادی در کشورشان بهره ببرند. براساس چشم انداز ۲۰۳۰ دولت عربستان بدون درآمدهای نفتی اداره خواهد شد. در چنین شرایطی استقبال ضعیف خریداران از سهام‌های خرد عرضه شده، به منزله شکستی بزرگ برای شیوخ عربستان خواهد بود. برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد در حدود سال ۲۰۳۰ میلادی، شاهد فرا رسیدن دوره اوج عرضه نفت(پیک) خواهیم بود.

بدین ترتیب سهامداران شرکت آرامکو تنها ۱۲ سال فرصت دارند تا از سرمایه‌گذاری خویش سود ببرند. در حقیقت پس از سال ۲۰۳۰ میلادی، بخشی و یا کل سرمایه‌گذاری آنها از دست خواهد رفت. در گام نخست، ۵ درصد سهام آرامکو در بازار عرضه خواهد شد و بقیه بخش‌های این طرح، محرمانه است. هیچ کس نمی‌داند ارزش گذاری این شرکت بزرگ نفتی چگونه انجام می‌شود و دقیقا چه دارایی‌هایی در این عرضه سهام به هزاران خریدار این طرح واگذار می‌شود. یک تصمیم اشتباه در مورد هر یک از موارد مطرح شده می‌تواند کمر خصوصی‌سازی آرامکو را بشکند.

پس از سقوط بهای نفت در تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی، بورس بازان نفتی با بدبینی به آینده می‌نگرند. نمایندگان عربستان پس از تمدید اجرای طرح فریز نفتی و در پاسخ به ابهامات آن از عبارت «هرچه پیش آید خوش آید» استفاده کردند اما این بار اتفاقی بسیار مهمتر و دردناک تر از آنچه تصور می‌شود، در حال وقوع است.