۰ نفر

یک تحلیلگر مسائل انرژی مطرح کرد

نیاز ایران به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای حفظ تولید پارس‌جنوبی

۵ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۳
کد خبر: 195669
نیاز ایران به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای حفظ تولید پارس‌جنوبی

یک تحلیلگر مسائل انرژی با اشاره به پیش بینی کاهش فشار گاز پارس جنوبی از سال ۲۰۲۳ گفت: ایران به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تکمیل پروژه پارس جنوبی و ۳۰ میلیارد دلار دیگر برای حفظ سطح تولید پس از سال ۲۰۲۳ نیاز دارد.

به گزارش ترند، تحریم های غرب علیه ایران در ژانویه 2016 برداشته شده و مسیر برای ارسال گاز ایران به اتحادیه اروپا هموار گشته است، اما این کشور همچنان برای مصرف داخلی اش با کمبود گاز مواجه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، دالگا خاتین اوغلو، تحلیلگر مسائل انرژی ایران و رئیس بخش خبری ایران در پایگاه ترند گفت، تولید ناخالص گاز ایران سال گذشته به 285 میلیارد متر مکعب رسید که حدود 9.3 درصد بیشتر از سال قبل از آن بود و تقاضا برای گاز خانگی در این کشور از 91 میلیارد به حدود 100 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

خاتین اوغلو افزود: «البته تولید گاز شیرین (گاز پالایش شده) در ایران حدود 220 تا 230 میلیارد متر مکعب است. اما همچنان حدود 2 میلیون خانوار از 21 میلیون خانوار ایرانی به گاز دسترسی ندارند. در آینده، تقاضا در این بخش افزایش خواهد یافت مگر اینکه ایران بهره وری مصرف انرژی را در این بخش افزایش دهد. فعلا ایران یک طرح سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری برای بهینه سازی 600 هزار سیستم گرایش مرکزی در آپارتمان ها تصویب کرده است. ایران می گوید می تواند با بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی، نیروگاه های برق (با بهره وری فعلی 37 درصد) و سایر بخش ها، تا سال 2021 میلادی سالانه حداقل 60 میلیارد متر مکعب از گاز مصرفی را اقتصادی کند.»

خاتین اوغلو در خصوص توانایی ایران برای تبدیل شدن به یک تامین کننده قابل اتکای گاز اتحادیه اروپا گفت، مشکل ایران تنها مصرف داخلی نیست.

این کارشناس مسائل انرژی افزود: «انتظار می رود پارس جنوبی، که حدود 55 درصد از کل گاز فروشی ایران را تامین می کند و این رقم تا سال 2019 به 65 درصد خواهد رسید، در سال 2023 به نقطه کاهشی برسد و با افت فشار مواجه شود. ایران می تواند بخشی از این کاهش فشار را جبران کند، اما سطح تولید حداقل به میزان 10 درصد کاهش خواهد یافت.»

خاتین اوغلو گفت، ایران به 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری دیگر برای تکمیل پروژه پارس جنوبی و 30 میلیارد دلار دیگر برای حفظ سطح تولید پس از سال 2023 نیاز دارد. وی گفت، ایران باید تولید گاز خود از سایر میادین را افزایش دهد.