۰ نفر

تولید مستمر بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶
کد خبر: 191509
 تولید مستمر بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس

وزیر نفت گفت: آنچه که ما درباره فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعلام کردیم تولید مستمر بنزین از این فاز است.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، امروز (چهارشنبه، ١٣ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در باره این که با توجه به خودکفایی در بنزین تا چه زمانی می توانیم در این حوزه صادرات داشته باشیم، گفت:من نگفتم خودکفا شده‌ایم، اشخاص  دیگری اعلام کردند خودکفا شده‎ایم.

وی افزود: آنچه که ما اعلام کردیم تولید مستمر بنزین از فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس است.

وزیر نفت همچنین گفت: تولید بنزین تا پایان امسال در فاز به بیش از ١٢میلیون در روز می‎رسد و تثبیت می‎شود و اگر فاز دوم وارد مدار شود روزانه ١٢ میلیون دیگر به تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس اضافه خواهد شد و پس از آن می توانیم صادرات را آغاز کنیم.

زنگنه تصریح کرد: مصرف بنزین در کشور ٢٥ میلیارد لیتر و مصرف نفت گاز نیروگاهی ٢٣ میلیارد لیتر است، در این دو رقم شما حساب کنید؛ درآمد خالص از بنزین حدود ٧٣٠ تا ٧٤٠ تومان به ازای هر لیتر است و بقیه آن پول عوارض و مالیات ارزش افزوده است.

وی ادامه داد: گازوئیل هم حدود ٢٤٠ تومان به ازای هر لیتر است، ما حساب کردیم اگر حدود ٨٠ تا ٩٠ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم همان طور‎که آقای نوبخت، سخنگوی دولت گفتند باید قیمت هایی که گفتم چند برابر شود.

نمایشگاه نفت؛ گزارش عملکرد صنعت نفت در سالی گذشت

وزیر نفت درباره بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران و همچنین رونمایی از تازه‎ترین دستاوردهای صنعت نفت در این رویداد گفت: ان‎شا‎ الله شنبه هفته آینده (١٦ اردیبهت‎ماه) می‌توانید دستاوردهای صنعت نفت ایران را در این رویداد بین المللی مشاهده کنید.

وی افزود: این نمایشگاه هر سال در همین ایام و با کیفیت بالایی برگزار می‌شود، این نمایشگاه را می‌توان گزارش عملکرد صنعت نفت در سالی که گذشت و بیان امید صنعتگران ایرانی به آینده روشنی که پیش روی آن‌ها قرار دارد، دانست.

وزیر نفت تصریح کرد: راه‌های زیادی برای صنعتگران ایرانی در اجرای طرح‌های بخش نفت گشوده شده است، اگر بتوانیم قراردادهای جدید نفتی را اجرایی کنیم در این قالب فقط نزدیک به ٥٠ میلیارد دلار کار به نیروهای ایرانی ارجاع می‌شود.

زنگنه ادامه داد: از یک نمونه ٨٠ میلیارد دلار کاری که برآورد شده است و در ٢ سال می‌توان قرارداد امضا کرد، رقمی حدود ٥٠ میلیارد دلار به نیروهای ایرانی ارجاع می‌شود که این حجم عظیمی از کار و توانمندی است و نسل جدیدی از صنایع و پیمانکاران در ایران ایجاد خواهد شد، در این روزها امیدواریم که قرارداد بسیار مهمی نیز برای یکی از کالاهای تعیین کننده صنعت نفت برای ساخت داخل امضا کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در باره چگونگی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در صنعت پتروشیمی، عنوان کرد: ما هم اکنون به عبارتی ٥٠ تا ٥٥ میلیون تن محصول ناخالص پتروشیمی تولید می‌کنیم، این مجموعه حدود ٥٠ تا ٥٥ هزار اشتغال ایجاد می‌کند، یعنی اگر ٥٠ میلیون تن محصول تولید شود به ازای هر یک میلیون تن محصول، ١١٠٠ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

ایجاد اشتغال ٦٠٠ هزار نفری در صنعت پتروشیمی عددی فوق نجومی است

زنگنه گفت: اگر صنایع پایین دستی را نیز در نظر بگیرم روی هم رفته ٢٠ هزار شغل مستقیم و غیرمسقیم ایجاد خواهد شد، پس ایجاد اشتغال ٦٠٠ هزار نفری عددی فوق نجومی بوده و از نجومی نیز گذشته است.

وزیر نفت افزود: هر یک میلیون تن محصولات پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار دست بالا ارزش خواهد داشت، این محصول وقتی وارد صنایع داخلی پایین دستی می‌شود، ٢٠ تا ٢٥ درصد ارزش افزوده خواهد داشت که به یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار می‌رسد، این ٦٠٠ هزار شغلی که می‌گویند اگر حقوق بخور و نمیر و اندکی نیز به آن‌ها بدهیم حدود یک و نیم میلیون تومان نیز به آن‌ها پرداخت شود در صورتی که آنان متخصص و مهندس نیز هستند، دریافتی این افراد در طول سال به ٣,٦ میلیارد دلار می‌رسد، یعنی شما ٦٠٠ هزار تا را در عدد ٥٠٠ دلار ضرب کنید و در ١٢ ماه نیز ضرب شود باید سه میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار فقط حقوق این افراد پرداخت شود.

وی ادامه داد: چطور می‌شود که از یک تولیدی که یک و سه دهم میلیارد دلار کل ارزش آن است، ٣,٦ میلیارد دلار آن تنها صرف پرداخت حقوق شود، اصلا حرف‎ها را انگار مشاوران ناشی به دوستان می‌گویند، یا افراد اصلا عدد سرشان نمی‌شود، خب بگویید چطور این اعداد را حساب کرده‌اید، از کجا آورده‌اید، این که فردی یک کاغذی دستش گرفت و هرچه گفت روش تصمیم گیری در این سطوح نیست.

زنگنه تصریح کرد: ما برای یک تصمیم گیری از جاهای مختلف صدها گزارش تهیه می‌کنیم و به عدد می‌رسیم، من هرچه فکر می‌کنم نمی‌فهمم این اعداد از کجا آمده است، ما اکنون ٦ میلیون تن محصول پتروشیمی به صورت خالص و محصول نهایی به صنایع داخلی می‌دهیم که نزدیک ٦ میلیارد دلار ارزش آن است، کل تولید پتروشیمی ما حدود ١٥ میلیارد دلار است که ٤٠ درصد ارزش آن به داخل عرضه می‌شود، خب آن‌ها الان چقدر اشتغال دارند؟ اشتغال آن‌ها همان ٢٠ هزار شغل مستقیم و غیرمسقیم است.

وزیر نفت عنوان کرد: انتخابات می‌آید و می‌رود، اما عقل آدم که سرجایش هست، حساب، کتاب هم چیز خوبی است، الان همه باسواد هستند و درس خوانده‌اند، در روستاهای ما انسان‌های باسوادی حضور دارند، هر عددی را بگویید آن‌ها می‌روند و حساب می‌کنند، آخر از کجا آورده‌اید چنین اعداد و ارقامی را که من اسم آن‌را فوق نجومی می‎گذارم، از نجومی هم گذشته است.

وی گفت: اگر این گونه باشد ما در این چهار سال ٩ میلیون تن محصول پتروشیمی اضافه کردیم، پس باید ٩ را در ٦٠٠ هزار ضرب کنیم و بگوییم ٥ میلیون ٤٠٠ هزار شغل ایجاد کرده باشیم، اگر ٥٠ میلیون تن که خودشان می‌گویند تولید داریم ضربدر ٦٠٠ هزار کنیم می‌شود ٣٠ میلیون نفر، اصلا ما کمبود کارگر خواهیم داشت، کل نیروی شاغل در بخش صنعت ایران ٣,٧ تا ٣.٨ میلیون نفر است، چطور می‌شود ٣٠ میلیون نفر در بخش پتروشیمی حضور داشته باشد، خب این پتروشیمی‌ها وجود دارند، بروند صحبت کنند، این موضوع را من نمی‌گویم، مدیران عامل پتروشیمی‌ها حضور دارند.

زنگنه افزود: آقای نعمت زاده شخصیت با تجربه‌ای است، بنده یکی از بنیان‌گذاران پتروشیمی نوین ایران هستم، حرف‌های من شعار نیست، وقتی ما عسلویه را آغاز کردیم تولید محصولات پتروشیمی در کل ایران یک میلیون تن بیشتر نبود، اکنون که تولید پتروشیمی به این رقم رسیده محصول کار چه کسی بوده است؟ کسانی که خلاقیت داشتند، زحمت کشیدند و کار کردند، از مدیران پتروشیمی سوال کنید که در بخش‌های آن‌ها چند کارگر مشغول کار هستند.

تولید محصولات پتروشیمی در طول برنامه ششم توسعه دو برابر می‎شود

وزیر نفت تصریح کرد: برنامه ما این است که نزدیک ٤٠ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کنیم و تولید پتروشیمی را در طول برنامه ششم توسعه به ٢ برابر برسانیم، خوراک آن تهیه شده که انشا الله این کار انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: هرچیزی اندازه خودش را دارد، من در افتتاح پارس جنوبی عنوان کردم که انشا الله اگر ما ٨٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت را سامان دهیم حدود ١٠٠ هزار اشتغال ایجاد خواهیم کرد، این ١٠٠ هزار شغل نیز عددی منطقی است، نمی‌شود گفت که اگر ما چنین کاری انجام دهیم ١٠ میلیون شغل ایجاد می‌شود، هر چیزی اندازه و جای خودش را دارد.

زنگنه گفت: جای اشتغال صنعت نفت نیست، جای تولید هست، یعنی صنایع نفت و پتروشیمی جزو صنایع اشتغالزا نیستند، جزو صنایع سرمایه بر هستند، این حرف‌ها خوب نیست، افردای که چنین سخن می‌گویند باید جواب بدهند.

وزیر نفت خطاب به خبرنگاران افزود: وظیفه شما آگاهی بخشی به مردم است، بروید ببینید این‌ها حرف‌ها از کجا آمده است، من واقعا علاقه مندم بدانم که چطور درآمد ناخالص ملی ظرف چهار سال ٢ و نیم برابر می‌شود، من قول می‌دهم که اگر کسی ثابت کند که در عرض چهار سال تولید ناخالص داخلی را ٢ و نیم برابر کند من تعهد می‌کنم به این شخص رای دهم و از آن دفاع و همه جا نیز بگویم به او رای خواهم داد.

روال کنونی با نشاط بیشتری باید ادامه یابد

وی در پاسخ به سوالی در این مورد که فوری ترین کار رئیس جمهوری آینده چیست، تصریح کرد: فوری ترین کار البته تعیین و انتخاب کابینه و معرفی آن به مجلس  است، اما به نظرم همین روالی که تاکنون وجود داشته با یک نشاط بیشتری تداوم یابد.

زنگنه عنوان کرد: روال ما این بوده که ما در یک تولید درونزا به تولید کشور، به محرومان، به برونگرایی و تعامل با جهان، به ایجاد محیط آرام، به کنترل تورم و به ایجاد اشتغال توجه کنیم.

وزیر نفت گفت: ما این همه گازرسانی که انجام دادیم که ٩ هزار روستا گازرسانی شده که ان شا الله تا پایان دولت به ١٠ هزار روستا می‌رسد در حالی که پیش تر ١٤ هزار روستا بوده، آیا این کار را برای ٤ درصد جامعه انجام دادیم؟ آیا ٤ درصد جامعه در روستاها و شهرهای کوچک زندگی می‌کنند؟

وی افزود: ما طرح سلامت را برای ٤ درصد جامعه انجام دادیم؟ برق رسانی در روستاها برای ٤ درصد جامعه بوده است؟ شبکه آبیاری که در کشور ساخته شده برای ٤ درصد بوده است؟ گندم که خریداری کردیم از ٤ درصد خریدیم؟ این ها همه کارهایی بزرگ هستند که دولت انجام داده ولی دولت یک خصوصیت داشته واین بوده که صداقت و شفافیت داشته باشد و ریاکاری انجام ندهد، دروغ ریاکاری از بدترین کارهای دنیاست.

زنگنه تصریح کرد: حقوق مردم و توجه به آن بسیار مهم است.