۰ نفر

سرمایه‌گذاری ٢٠٠میلیارد دلاری در صنعت نفت طی برنامه ششم

حضور پر تعداد شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت/ تاکید سازندگان داخلی بر صیانت از تولید داخل

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۳۶
کد خبر: 190894
حضور پر تعداد شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت/ تاکید سازندگان داخلی بر صیانت از تولید داخل

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به سرمایه گذاری ٢٠٠ میلیارد دلاری در صنعت نفت طی برنامه ششم اشاره و خاطرنشان کرد: ٦٠ درصد این حجم سرمایه گذاری معادل ١٢٠ میلیارد دلار مربوط به تجهیزات است که اگر ٥٠ درصد آن از محل تولید داخل تامین شود رقمی معادل ٦٠ میلیارد دلا ر خواهد شد.

اقتصاد آنلاین - باران سپهری؛ رضا خیامیان، در یک نشست خبری در آستانه برگزاری بیست و دومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به حضور پر تعداد شرکت های خارجی در این نمایشگاه، تصریح کرد: این موضوع به معنای  آن است که شرکت های خارجی به دنبال فروش کالا به ایران هستند و ما باید بتوانیم از بازار داخلی صیانت کنیم.

وی ادامه داد: ما باید دقت کنیم که همکاری با شرکت های خارجی  به صورت مشارکت باشد چرا که اگر شرکت ها حس کنند که می توانند کالایشان را بفروشند با ما مشارکت نخواهند کرد.

گفتنی است؛ بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در تاریخ 16 الی 19 اردیبهشت ماه 1396 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه با اشاره به اینکه طی سال های گذشته تحریم بودیم و به این دلیل فاقد استانداردهای لازم هستیم، خاطرنشان کرد: شرایط به گونه ای است که کشورهای همسایه کالاهای ما را قبول نمی کنند.

وی به لزوم مشارکت با شرکت های خارجی و به روز سازی استانداردهای لازم اشاره و اظهار کرد: در حالی باید از توانمندی داخلی حداکثر استفاده را داشته باشیم حجم فاینانس چین به ٢٠ میلیارد می رسد.

خیامیان با بیان اینکه وظیفه ما ایجاد اشتغال برای جوانان چینی نیست و باید به فکر سرمایه های انسانی کشور باشیم، اضافه کرد: اکنون وضعیت به گونه ای است که صندوق توسعه ملی به کسانی تسهیلات می دهد که کالای خارجی بخرند و این در حالی است که این خلاف تمام معیارها است.

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت موتور محرکه سایر صنایع است، تصریح کرد: ما نیاز به دولتی داریم که تولیدمحور باشد و همه سیاست هایش در راستای حمایت از تولید داخل باشد.

خیامیان با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز طی سالهای گذشته برای تولیدکنندگان باعث ایجاد مشکل شد، اظهار کرد: در آن زمان تولیدکنندگان مجبور شدند که به رغم افزایش نرخ ارز کالاهایشان را با قیمت پیش از افزایش قیمت بفروشند و این موضوع باعث شد که بسیاری از تولیدکنندگان متضرر شوند.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خاطر نشان کرد: در برنامه حمایت از تولید کالای داخلی و داخلی سازی ١٠ قلم کالا در صنعت نفت، تولیدکنندگان ٥٠٠ میلیارد تومان  ٢٥ میلیون یورو قرارداد منعقد کرده و  250 میلیون یوروی دیگر نیز بزودی امضا می‌شود.

وی به نقش تولیدکنندگان داخلی در  قراردادهای جدید نفتی اشاره و اظهار کرد: حداقل سهم استفاده از قراردادهای نفتی ١٠ درصد است که در صورتی که این سهم افزایش یابد سیاست های تشویقی در نظر گرفته خواهد شد.

وی همچنین به بازار ٣٠٠ میلیارد دلاری در عراق اشاره و اظهار کرد: ٦٠ درصد این بازار هم مربوط به تجهیزات است که اگر ٢٠ درصد این بازار را به دست بیاوریم رقمی معادل ٣٦ میلیارددلار می شود، که اگر ٤ میلیارد دلار بازار منطقه را به دست بیاوریم طی ٥ سال آینده بازار  ١٠٠ میلیارد دلاری (سالانه ٢٠ میلیارددلار) پیش رو داریم.