۰ نفر

وزیر نفت: دولت به کارهای نمایشی نیازی ندارد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۱:۰۸
کد خبر: 190799
وزیر نفت: دولت به کارهای نمایشی نیازی ندارد

وزیرنفت درآیین بهره برداری ازفازاول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بندرعباس گفت: دولت به کارهای نمایشی نیازی ندارد وامروز با مجاهدت همکاران ما تولید بنزین در این پالایشگاه آغاز شده و در روزهای آینده به ظرفیت نهایی خود خواهد رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وزیر نفت با اشاره به اینکه پس از سالها تلاش در دولت های گذشته و بیش از سه سال تلاش مستمر در دولت کنونی، هم اکنون می توانیم تولید بنزین با کیفیت و اکتان بالا در پالایشگاه ستاره خلیج فارس را جشن بگیریم، گفت: راه توسعه کشور روشن است

مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، امروز (یکشنبه ١٠ اردیبهشت ماه) در آیین بهره برداری رسمی از فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، با بیان این مطلب و تاکید بر اینکه ما نیازی به افتتاح و اقدام های نمایشی نداریم، گفت:امروز به روشنی و بدون هیچ ابهامی عرض می کنم که با مجاهدت همکاران ما در این پالایشگاه تولید بنزین از واحد بنزین فازنخست آن آغاز شده و ظرف روزهای آینده به ظرفیت نهایی خود خواهد رسید.

وزیر نفت افزود: در مرداد ٩٢ کارهای ساختمان، نصب تجهیزات و اقدامات فرایندی پالایشگاه در مراحل ابتدایی ١٤، ١٣ و ١٠ درصدی در فازهای اول، دوم و سوم قرار داشت.

زنگنه افزود: این میزان پیشرفت اجرایی در واحدهای فرآیندی فازهای سه گانه این پالایشگاه با احتساب مهندسی و خرید کالا، پیشرفت کلی طرح را حدود ٤٧ درصد قرار داده بود؛ این در حالی است که پیشرفت کلی طرح شامل سه فاز هم اکنون به ٩٠,٣ درصد رسیده است. در مقطع مرداد ٩٢ نیز پیشرفت کار ساختمان و نصب ترین یک پالایشگاه ١٤ درصد بود که الان به ٩٦.١ درصد رسیده است.

وی با اشاره اینکه کار ساخت پالایشگاه از ١٣٨٦ شروع شده و در سال ٩٦ و پس از ١٠ سال اولین واحد آن به اتمام رسیده نشانه خوبی نیست، افزود: هرچند تحریم ها بسیار آزار دهنده بوده و اجرایی شدن برجام نقش موثری در به ثمر رساندن این طرح در مراحل پایانی داشته اما نقش مشکلات مدیریتی و سه نوبت تغییر پیمانکاران آن در تاخیر بهره برداری از این پروژه نیز جدی بوده است.

وزیر نفت ادامه داد: زمانی که کارم را در دولت یازدهم شروع کردم، این طرح کلافی سردرگم با هزاران گره کور بود که باز کردن آن به تلاش همه نیاز داشت و خوشبختانه با صبر و حوصله و همکاری خوب مدیران ستاره خلیج فارس و قرارگاه خاتم این مشکلات برطرف شد.

وی با بیان اینکه از کل هزینه ٣,٧ میلیارد دلاری طرح ١.٤ میلیارد دلار آن در دولت یازدهم هزینه شده، اظهار کرد: حدود ٣٠ درصد تامین مالی این طرح مربوط به آورده سرمایه گذاران آن یعنی تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کارکنان نفت و شرکت ملی پالایش و پخش بوده و ٧٠ درصد آن از محل سپرده گذاری بانک مرکزی در شرکت نیکو، تسهیلات اعطایی بانکها و منابع صندوق توسعه ملی تامین شده است.

مهندس زنگنه با بیان اینکه برای به ثمر نشستن این طرح از تمام توان مدیریتی و امکانات استفاده شده است، افزود: در این دوره همه می توانند شهادت بدهند که ما چگونه سعی کردیم به صورت قطره چکانی از منابع مالی استفاده کنیم تا پول دقبقا و درست و به جا و با تمرکز بر اولویت ها به مصرف برسد تا طرح نسبت به گذشته و با وجود هزینه کمتر پیشرفت بسیار بهتری به دست بیاورد.

زنگنه با تاکید بر نهایت همکاری و تلاش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) برای به ثمر نشاندن این پروژه افزود: همه می توانند شهادت بدهند که ما از همه ظرفیتها و تجارب مدیریتی مان برای این طرح استفاده کرده ایم؛ این در حالی است که دو سال و نیم از تحریم ها در این دولت بود، اما چاره ای نداشتیم و باید دست به دست هم می دادیم و با برادری موفقیت ها را کسب می کردیم.

تشکر از همه دست در کاران این پروژه ملی

مهندس زنگنه در این مراسم همچنین از تمام دست اندرکاران پالایشگاه ستاره خلیج فارس قدردانی کرد و گفت: از آقای وزیری هامانه چه در زمانی که وزیر نفت بودند و چه زمانی که قائم مقام بنده بودند، از آقای نعمت زاده، مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش، از آقایان ادیب و دادور، تمام سازندگان و اجراکنندگان طرح از جمله، شرکت تاپیکو، شرکت پالایش ستاره خلیج فارس، صندوق بازنشستگی نفت، شرکت ملی پالایش و پخش، شرکت اُیکو، بانک های ملت و تجارت و ... کمال تشکر را دارم.

وزیر نفت همچنین از سردار عبداللهی به عنوان "دوست و برادر عزیزم" در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) یاد و قدردانی کرد و گفت: این موضوع را اولین بار است که می گویم، وقتی در سال ٩٢ به وزارت نفت برگشتم خیلی ها دوست داشتند میان وزارت نفت و قرارگاه دعوا درست کنند، تحریک هم کردند، اما تاکید می کنم در تمام این مدت چیزی جز صفا و دوستی میان ما حاکم نبود چون خواسته هردو ما، سربلندی ایران عزیز است.

وی با اشاره به روز ملی خلیج فارس، روز پاسدار، ولادت سیدالشهدا (ع)، این دستاورد شیرین را به مقام معظم رهبری، شهدا و ایثارگران و خانواده های آنها، ملت شریف و رئیس جمهور کشور تقدیم کرد.

اقتصاد مقاومتی در نفت محقق شده است

وزیر نفت افزود: راه توسعه کشور روشن است و برای کسانی که کار کردند راه پیچیده ای نیست.

وی با اشاره به راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: با تکمیل طرح فراگیر پالایشی سیراف با ظرفیت نهایی پالایش ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی، در آینده، کل میعانات گازی تولیدی کشور به میزان یک میلیون بشکه در روز، در کشور پالایش خواهد شد و چیزی برای صادارت باقی نخواهد ماند.

زنگنه افزود: این یعنی جلوگیری از خام فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و این یعنی اقتصاد مقاومتی و خدا را شاکرم که آخرین تعهدات وزارت نفت نیز در دولت یازدهم انجام شد.