۰ نفر

مهدی شریفی نیک نفس تشریح کرد

تسهیل ورود سرمایه‌گذاران به پتروشیمی

۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۵:۵۴
کد خبر: 189595
تسهیل ورود سرمایه‌گذاران به پتروشیمی

وزیر نفت دولت یازدهم در سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی، آینده صنعت پتروشیمی در ایران را روشن دانست و از قرار گرفتن این صنعت در مرحله جهش جدید با به ثمر نشستن برجام ابراز خشنودی کرد.

 سال گذشته دولت یازدهم با تامین خوراک بیشتر و رفع برخی سد‌ها توانست در تولید کل و صادرات 10درصد رشد وزنی داشته باشد. دولت یازدهم تا چه اندازه در مسیر توسعه حوزه پتروشیمی موفق عمل کرده است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، مهدی شریفی نیک نفس،‌ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  می‌گوید:‌ «دولت یازدهم توانسته تامین خوراک پتروشیمی در کشور را افزایش دهد و درصد اطمینان در این حوزه را بالا ببرد. با ایجاد چنین ساختاری، امید می‌رود ورود سرمایه‌گذاران خارجی و تامین منابع ارزی میسر شود.»

در سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به وجود زیرساخت‌های مناسب و خوراک کافی در پسابرجام، بیان شد که تحقق تولید ٧٢ میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تا پایان امسال دور از دسترس نیست. به نظر شما دولت یازدهم در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها و تولید و بهره‌برداری از طرح‌های جدید در حوزه پتروشیمی چگونه عمل کرده است؟

در حوزه پتروشیمی دو مشکل بزرگ وجود دارد: تامین خوراک و تامین سرمایه برای راه اندازی واحد‌های پتروشیمی. در رابطه با تامین خوراک،‌ باتوجه به راه اندازی فاز‌های 17 تا 21 پارس جنوبی و یک طرح توسعه برداشت و تولید از لایه‌های نفتی میدان مشترک پارس جنوبی به ارزش 20 میلیارد دلار از سوی دولت یازدهم به موقعیت خوب و مناسبی به ویژه در تامین خوراک‌های گازی دست پیدا کرده ایم، و با این دستاورد، تامین خوراک پتروشیمی در کشور افزایش یافته و درصد اطمینان دراین بخش بالا رفته است. با چنین ساختاری که شکل گرفته، امید می‌رود بحث سرمایه و ورود سرمایه‌گذاران خارجی و تامین منابع ارزی برای تجهیزات پروژه‌هایی هم که در حوزه پتروشیمی وجود دارد، میسر شود. در حال حاضر به طور تقریبی 54 مجتمع پتروشیمی در کشور وجود دارد که به صورت پروژه هستند و بیشترین نیاز آنها مربوط به بحث تامین سرمایه است؛ هرچند که در این بین مشکلات فنی هم دیده می‌شود، اما عمده مشکلات به مساله سرمایه‌گذاری برمی‌گردد که اگر این بخش را هم بتوان با اتخاذ تدابیر لازم حل و فصل کرد، به طور قطع ما به بزرگ‌ترین تولید کننده پتروشیمی در دنیا تبدیل می‌شویم. البته در این بین تعامل بین بازیگران اصلی صنعت پتروشیمی کشور و پرهیز از رقابت کاذب و حرکت‌های موازی بسیار حائز اهمیت است.

حدود ۴۰ میلیارد دلار طرح در برنامه ششم توسعه برای پتروشیمی تعیین شده است. برای تامین این حجم از منابع لازم است چه سازوکار‌هایی لحاظ شود؟

قطعا برای تامین این حجم از سرمایه راه‌های مختلفی وجود دارد. تجربه تامین منابع ارزی و مالی برای پروژه‌ها در صنعت پتروشیمی وجود دارد. در حال حاضر هم این امر امکانپذیر است و در این راستا باید سازوکار‌هایی اعم از تمرکز قرارداد‌های فروش محصول در بانک‌ها یا موسسات مالی به عنوان تضمین فراهم شود، چراکه اکثر این پرو‌ژه‌ها دیگر دولتی نیستند و ضمانت دولت را ندارند، بنابراین باید به فکر تامین ضمانت برای این پروژه‌ها باشیم تا بتوانیم آنها را تامین مالی کنیم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه قیمت بالای خوراک در درازمدت به ضرر است، از معافیت مالیاتی درازمدت در سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی خبر داده است. این موضوع چه نتایجی به همراه دارد؟

ضرورت دارد قوانینی که برای سرمایه‌گذاران تدوین می‌شود، شفاف باشند. بحث معافیت‌های مالیاتی و قانونی که وزیر نفت به تازگی اعلام کرده است، باتوجه اینکه اکثر پروژه‌های پتروشیمی در مناطق آزاد تجاری قرار دارند، باعث می‌‌شود که ورود سرمایه به کشور به سهولت امکانپذیر باشد و حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذار خارجی و خروج منابع مثل سود سهام فراهم شود.

در کل عملکرد دولت یازدهم را در بحث توسعه پروژه‌های گازی باتوجه به افتتاح فازهای 17 تا 21 پارس جنوبی چطور ارزیابی می‌کنید؟

به طور نسبی می‌توان عملکرد دولت را در زمینه توسعه نفتی مثبت ارزیابی کرد. باتوجه به اینکه به تازگی بحث برجام و گشایش‌های سیاسی و اقتصادی به نتیجه رسیده است، و به تبع آن ارتباطات و مبادلات بین‌المللی و تجاری ما در حال گسترش است، می‌توان در کل عملکرد و دستاورد‌های دولت را مطلوب دانست، اما سرعت حرکت ما باید بیشتر از اینها باشد، چراکه رقبای ما در این عرصه به سرعت پیش می‌روند و ما باید با اتخاذ برنامه‌ریزی‌های درست، مدون و منسجم طوری اقدام کنیم که از عرصه رقابت دور نمانیم. همچنین اقدام دولت در بهره برداری و راه اندازی فاز‌های پارس جنوبی و یک طرح توسعه برداشت و تولید از لایه‌های نفتی میدان مشترک پارس جنوبی باعث شد، میزان برداشت ما از این میدان مشترک گازی با کشور قطر برابر شود که این یک دستاورد مهم برای ما محسوب می‌شود. درواقع برداشت گاز از این میدان مشترک گازی در ابتدای دولت یازدهم به میزان 250 میلیون مترمکعب در روز بود که در حال حاضر به بیش از 570 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. به تازگی هم گاز پروم روسیه برای مطالعه میدان A و B فرزاد ابراز تمایل کرده و طبق اظهارات وزیر نفت هم اکنون میزان نفت ایران به 8/3میلیون بشکه رسیده است که می‌توان این موارد را یک قدم مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد. برای اتصال ایران به اقتصاد جهانی در شرایط پساتحریم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و همایش‌هایی چون همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند مجالی برای معرفی توانمندی‌‌های ایران به شرکت‌های خارجی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی باشد.