۰ نفر

معاون وزیر نفت خبر داد؛

امضای ۴ تفاهم‌نامه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در صنعت‌پتروشیمی

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۲۴
کد خبر: 189206
امضای ۴ تفاهم‌نامه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در صنعت‌پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به فضای پسابرجام اظهار کرد: تاکنون چهار تفاهم‌نامه با شرکت‌های بزرگ دنیا در صنعت پتروشیمی امضاء شده است و در مرحله اجرا قرار دارند.

مرضیه شاهدایی در سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران، مبنی بر این که تاکنون چند تفاهم‌نامه در حوزه پتروشیمی با شرکت‌های خارجی امضاء شده؟ گفت: با توجه به رفع تحریم‌ها، استقبال خوبی از سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران شده و تاکنون چهار تفاهم‌نامه با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی امضاء شده است که در مرحله اجرا قرار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که برآوردهای اقتصادی و فنی پروژه‌های مذکور امسال به ثمر می‌رسد و منجر به امضای قرارداد می‌شود، تصریح کرد: هلدینگ‌های بزرگ برای تکمیل پروژه‌های خود از شرایط خوب به وجود آمده در پسابرجام استفاده کردند و با شرکت‌های خارجی برای انتقال تکنولوژی، آوردن دانش فنی و جذب سرمایه‌گذاری وارد مذاکره شدند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این‌که صنعت پتروشیمی صنعتی ارزبر است، توضیح داد: توسعه این صنعت به سرمایه‌گذاری بالا نیاز دارد و بدون کمک سرمایه‌گذار خارجی اتفاق نمی‌افتد. بعد از تحریم‌ها و پس از برجام شرایطی ایجاد شد که بین ایران و شرکت‌های خارجی اعتماد به وجود آمد و این زمینه‌ساز حضور پررنگ شرکت‌های خارجی در ایران شد.

شاهدایی با اشاره به پتانسیل ایران در توسعه صنعت پتروشیمی، تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی، وجود انواع خوراک‌ها، پایین‌بودن هزینه تولید و غیره برای سرمایه‌گذاران جذابیت ایجاد می‌کند.

وی در ادامه در مورد چهار طرح مذکور توضیح داد: ارزش این طرح‌ها مشخص نیست. یکی از شرکت‌ها اعلام کرده بین چهار تا شش میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد در حالی که شرکت دیگر میزان سرمایه‌گذاری خود را حدود ۲.۵ میلیارد دلار اعلام کرده است. تاکنون با شرکت‌هایی مانند شل، توتال، سوجیتس و غیره تفاهم‌نامه امضاء کرده‌ایم که این شرکت‌ها در حال بررسی و برآورد فنی پروژه هستند و در پایان برآورد میزان دقیق سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به مشکلات مالی در زمان تحریم، اظهار کرد: در زمان تحریم تلاش کردیم راهکاری برای برطرف کردن مشکلات بانکی پیدا کنیم. البته بخشی از این مشکلات نگرانی روانی هستند اما هنگامی که وارد مذاکره می‌شویم متوجه می‌شویم شرکت‌هایی که صنعت پتروشیمی را می‌شناسند تمایل دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که برای رفع مشکلات بانکی در نظر گرفتیم این بود که از آنجایی که سطح بین‌المللی شرکت‌ها بالا است برای این‌که نگرانی بانک‌ها برطرف شود پیشنهاد کردیم شرکت‌ها خودشان با بانک‌ها وارد مذاکره شوند و سرمایه‌گذاری در ایران را تضمین کنند که این تضمین هم از جانب ایران و هم از جانب شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران صورت بگیرد. سیگنال‌هایی که از دو یا سه شرکت معتبر جهانی دریافت کرده‌ایم نشان از این دارد که شرکت‌های بیمه‌ای این روش را پسندیده‌اند.

شاهدایی با بیان این‌که میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه طرح‌های پتروشیمی حدود ۴۰ میلیارد دلار است، افزود: طرح‌هایی که از خوراک گاز طبیعی استفاده کنند و زنجیره را تکمیل کنند در اولویت قرار دارند و سعی می‌کنیم برای این طرح‌ها از صندوق توسعه ملی کمک بگیریم.