۰ نفر

لایروبی رودخانه‌های آذربایجان خسارت سیل را کاهش داد

۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۲۲:۰۷
کد خبر: 188814
لایروبی رودخانه‌های آذربایجان خسارت سیل را کاهش داد

وزیر نیرو گفت: یکی از عنایات خدا بود که برای احیای دریاچه ارومیه تمام رودخانه‌های منطقه لای‌روبی شده بودند و کمک بسیار بزرگی برای جریان سیل و کاهش خسارت کرد.

حمید چیت‌چیان در نشست ویژه ستاد بحران آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر اینکه، در کمترین فرصت اقدامات لازم در مناطق سیل‌زده به عمل آمد، اظهار کرد: در آذربایجان‌شرقی 37 روستا از نظر تامین آب دچار مشکل شدند که 36 روستا تا روز دوشنبه مشکلاتشان به صورت کامل مرتفع شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در رابطه با رفع مشکل برق مناطق نیز به سرعت اقدام شد که شهر بستان‌آباد و تبریز در این بخش دچار مشکل شده بود و خوشبختانه با اقدامات جبرانی و سایر اقدامات لازم، امور به خوبی پیش رفت و مردم در شهر دچار مشکل نشدند.

وی بیان کرد: این فصل فصلی است که رو به گرما می رویم و به دلیل آب شدن برف‌های ارتفاعات موجب شده است جریان سیل به وجود بیاید، از قبل پیش‌بینی شده بود و حدود 95 کیلومتر لای‌روبی شده بود که موجب کاهش خسارات شده، در حالی که با 35 متر مکعب در سه سال پیش آسیب دیده بود.

چیت‌چیان تاکید کرد: در رودخانه کلگان در شهرستان بستان آباد نیز اقدامات لازم برای آب گیری فراهم شده بود و وقتی جریان سیلاب اتفاق افتاد بلافاصله عملیات آب‌گیری انجام شد و این سیلاب در پشت سد ذخیره شد و فقط 20 متر مکعب خارج شد و چندین روستا از حادثه بسیار خطرناک نجات یافتند.

وی اضافه کرد: سیلاب صوفی‌چای در سد علویان مهار شد و در سد قلعه چای نیز مهار  شد که  در نتیجه13 میلیون مترمکعب آب ذخیره شد، هر جا که سدها وجود داشتند، کمک بسیار موثری در جلوگیری از خسارات به شهرها و روستاها و باغات کرده است.

وی یادآور شد: در سیلاب آذرشهر 22 کیلومتر از مسیر رودخانه بازگشایی شده بود و 150 مترمکعب در ثانیه سیل را جریان داد اما موضوع مصادف بود با تردد برخی وسایل نقلیه که دچار حادثه شدند. 

وزیر نیرو گفت: یکی از عنایات خدا بود که برای احیای دریاچه ارومیه تمام رودخانه‌های منطقه لای‌روبی شده بودند و کمک بسیار بزرگی برای جریان سیل و کاهش خسارت کرد، در منطقه آذرشهر نیز با تخریب منازل مواجه نشدیم، در مجموع حدود 190 میلیون متر مکعب آب از سه استان کردستان، آذربایجان‌غربی و شرقی وارد دریاچه ارومیه شد.

بیش ترین خسارت سیل در بخش کشاورزی بوده است/ برآورد کلی خسارات 250 میلیارد تومان است 

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بیش‌ترین خسارت سیل در استان، در بخش کشاورزی بوده که برآورد کلی آن 250 میلیارد تومان است.

اسماعیل جبارزاده در نشست ویژه ستاد بحران با اشاره به اینکه پیام مقام معظم رهبری در خصوص حادثه دلخراش سیل اخیر تسکین دهنده بوده است، اظهار کرد: دستوراتی که ریاست جمهوری امروز در مناطق سیل زده ارائه کردند قطعا موجب آرامش این مردم خواهد بود.

وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم، بر اساس روحیه وحدت، همدلی و صمیمیتی که با محوریت آیت‌الله مجتهد شبستری در استان ایجاد شده که ثمرات این صمیمیت را در بخش های مختلف استان شاهد هستیم و آخرین مورد نیز کنترل حادثه اخیر سیل بوده است.

وی ادامه داد: همه مسئولان و دستگاه‌ها در این جلسه دعوت شده‌اند، چرا که همه این اعضا در کنار مردم و در امدادرسانی حضور داشته و از امروز هم با دستور شما وارد مرحله سازندگی و جبران خسارات خواهیم شد. 

جبارزاده با اشاره به آمار مناطق آسیب‌دیده گفت: در 12 ساعت اول مشکلات آب و فاضلاب و مخابرات و گاز و برق روستاهای آسیب‌دیده حل شد، شرکت مخابرات استان در هشت شهرستان و اداره کل راه‌ها نیز در 18 شهرستان با مشکل مواجه شد. 

جبارزاده با بیان اینکه بیشترین خسارت سیل در بخش کشاورزی بوده است، تاکید کرد: 18 هزار هکتار اراضی زراعی شهرستان‌های مختلف دچار آسیب و سیل‌زدگی شده و حدود یک متر در هر یک از مزارع رسوبات مزارع را گرفته است. برآورد کلی خسارات بخش کشاورزی 250 میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت برق تبریز نیز آسیب جدی دیده است که مجموع خساراتی که تا به امروز برآورد کرده‌اند 323 میلیارد تومان است، دیروز اولین ابلاغ توسط رئیس مدیریت بودجه استان رسید که در نتیجه کار را شروع می‌کنیم.