۰ نفر

جلوگیری از هدررفت سرمایه ملت‌ایران با قراردادهای جدید نفتی

زنگنه: اقتصادمقاومتی را در شرایط فشار و کم‌پولی محقق کردیم

۲۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱
کد خبر: 188068
زنگنه: اقتصادمقاومتی را در شرایط فشار و کم‌پولی محقق کردیم

وزیر نفت با تاکید بر این‌که قراردادهای جدید نفتی از هدررفت سرمایه ملت ایران که ممکن است زیر زمین و غیراستفاده بماند جلوگیری می‌کند، گفت: خیلی‌ها سعی کردند آبروی ما را ببرند و ما را زمین بزنند، اما خداوند نخواست و به ما عزت داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بیژن زنگنه در مراسم افتتاح رسمی شش فاز پارس جنوبی که با حضور ریاست جمهوری برگزار شد، با تاکید بر این‌که امروز برای صنعت نفت کشور یک روز تاریخی، بی‌نظیر و فراموش نشدنی است، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مجموعه همزمان در طول تاریخ صنعت نفت افتتاح و ارزش این طرح‌ها که شامل نفت، گاز و پتروشیمی می‌شود ۲۰ میلیارد دلار است. این موضوع تحقق واقعی سیاست اقتصاد مقاومتی است.  

وی با بیان این‌که توسعه پتروشیمی برای نخستین بار همراه با توسعه میدان آغاز شده و در حال تولید است، افزود: بخش اصلی این توسعه در دولت یازدهم و در اوج تحریم‌ها بود، زیرا دو سال و نیم ابتدایی دولت یازدهم در زمان تحریم‌ها سپری شد. ما در این شرایط اقتصاد مقاومتی را در شرایط فشار و کم‌پولی محقق کردیم.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که جاده صاف و آسفالت پیش‌روی وزارت نفت قرار نداشت، تصریح کرد: این موضوع قابل باور نبود که در زمان تحریم‌ها ۱۱ فاز پارس جنوبی به نتیجه برسد و تولید پارس جنوبی از ۲۴۰ میلیون مترمکعب در اواسط سال ۱۳۹۲ به ۵۷۰ میلیون مترمکعب برسد. حرف زدن و شعار دادن ساده است و مالیات ندارد. باید حرف‌ها را به نتیجه و عمل رساند که این کاری سخت است.

زنگنه با بیان این‌که با بهره‌برداری از ۱۱ فاز پارس جنوبی کشور صاحب ۲۱ فاز در این میدان مشترک گازی شد، اظهار کرد: توسعه پارس جنوبی دستاوردهای دیگری شامل ساخت پتروپارس، فعالیت O۱ به عنوان پیمانکار، ساخت تاسیسات دریایی، آغاز فعالیت ناوگان قوی حفاری و غیره داشت.

وی با تاکید بر این که همه تاسیسات پارس جنوبی توسط ایرانی‌ها نصب شد، ادامه داد: اندکی در بهره‌برداری مشکل وجود دارد که باید برطرف شود. مدیریت مهم است برخی ادعا می‌کنند پارس جنوبی با پول ساخته شد اما من به جرات می‌گویم پارس جنوبی با عشق، تدبیر و امید با هدف سربلندی ایران ساخته شده است. اگر تدبیر باشد پول هم فراهم می‌شود.

وزیر نفت با بیان این‌که بیشترین سابقه را در پارس جنوبی دارد، افزود: این مجموعه عظیم شامل ۴۵ کیلومتر صنعت در کنار هم می‌شود و حاصل ۱۹ سال فعالیت است. بسیاری از همکاران ما در پارس جنوبی سربازان گمنام جمهوری اسلامی هستند.

زنگنه در ادامه با اشاره به برجام، اظهار کرد: برجام فقط یک موافقت‌نامه نیست، بلکه نقطه عطفی در تاریخ توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران محسوب می‌شود.

وی خطاب به ریاست جمهوری، گفت: از شما در سیاست‌گذاری برجام و آقای ظریف تقدیر و تشکر می‌کنم که ما را از چاه تحریم‌ها خارج کردید تا ایران بتواند برای توسعه جهش کند. من با همه وجودم آثار برجام را می‌فهمم و حس می‌کنم.

وزیر نفت ادامه داد: به جای این‌که نفرت‌پراکنی و تشویق به خشونت کنم باید تشویق به سازگاری کنیم و دست در دست هم داده تا ایران را بسازیم و فرصت‌سوزی نکنیم. این موضوع بعد از برجام عملی شد.

زنگنه با تاکید بر این‌که گزارش در مورد طرح‌ها افتخار نیست بلکه نمایش آنچه در مورد طرح‌ها انجام شده باعث افتخار است، تصریح کرد: آینده بسیار روشن و پرامید است. باید قراردادهای نفتی را دنبال کنیم. در مورد این قراردادها به اجماع ملی رسیده‌ایم. این قراردادها می‌توانند ۱۰۰ هزار شغل مولد ایجاد کند همانطور که عسلویه ایجاد کرد و مایه افتخار ایران شد. در مسیر اجرای قراردادهای نفتی می‌توان صدها کارخانه فعال کرد و از هدررفت سرمایه ملت ایران که ممکن است زیرزمین و غیراستفاده بماند، جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر این‌که ایران می‌تواند قدرت اول پتروشیمی منطقه باشد، ادامه داد: این حرف را به استناد خوراکی که تولید می‌شود و همتی که وجود دارد می‌زنم.

وزیر نفت اظهار کرد: افتخار توسعه پارس جنوبی را متعلق به ملت ایران و فراتر از یک دولت می‌دانم و این موفقیت را تقدیم به ملت، رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده شهدا و ایثارگران می‌کنم.

زنگنه گفت: وزیران زیادی از جمله آقایان هامانه، نوذری، میرکاظمی و قاسمی در پارس جنوبی فعالیت کردند که از آنها تشکر می‌کنم. همچنین از مدیران عامل شرکت ملی نفت، مدیران عامل شرکت نفت و گاز پارس، از همه پیمانکاران که سربازان گمنام هستند تشکر می‌کنم و دست آنها را با افتخار می‌بوسم.

وی ادامه داد: همچنین از مردم بوشهر، مردم عسلویه که یاران عزیز، برادران و دوستان همیشگی ما هستند تشکر می‌کنم و خود را مکلف می‌دانم همیشه به آنها خدمت کنم.

وزیر نفت در پایان اظهار کرد: خیلی‌ها سعی کردند آبروی ما را ببرند و ما را زمین بزنند، اما خدا نخواست و به ما عزت داد. پارس جنوبی نمای تمام نمای اقتصاد مقاومتی است و هیچ چیز جز این نمی‌تواند نمانگر آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی گفته باشد.