۰ نفر

توافق نهایی بین ایران و توتال امضا می‌شود

۲۶ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۳۱
کد خبر: 187779
توافق نهایی بین ایران و توتال امضا می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای توافق‌نامه نهایی بین وزارت نفت و شرکت توتال در زمینه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تا آخر فروردین خبر داد.

علی کاردر، با اشاره به امضای حدود ۲۰  تفاهم نامه و  HOA با خارجی ها اظهار کرد: MOU و تفاهم‌نامه با شرکت‌های بین‌المللی نفتی که بسیار معتبر هستند امضا شد، جز تعدادی که تقاضای مطالعه میدانی مشترک را داشتند، هرکدام از شرکت‌ها یک میدان را برای مطالعه انتخاب کردند. امضای تفاهم نامه دوره قراردادی را کوتاه‌تر می‌کند. شرکت‌ها یک دوره مطالعات فنی دارند که باید اطلاعات فنی میدان را از ما بگیرند و پیشنهاد فنی خودشان را به ما عرضه کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: تا کنون حدود ۵ پیشنهاد فنی دریافت کرده‌ایم. مهلت ۶ ماهه بسیاری از شرکت‌ها هنوز تمام نشده است. برخی شرکت ها علاقه‌مند بودند از آنجایی که مذاکرات قراردادی طول می‌کشد، یک قرارداد میانی به نام HOA امضا شود. حدود ۸۵ درصد مفاهیم قرار داد داخل HOA است و مهم ترین مورد آن بخش فنی و بخش بازرگانی و مالی است. بنابراین هنگامی که وارد مذاکرات قرارداد می شویم دیگر در دو مورد مذکور بحثی مطرح نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درمورد مذاکره با توتال در زمینه فاز ۱۱ پارس جنوبی توضیح داد:در حال حاضر با توتال برای فاز ۱۱ در مرحله مذاکره برای قرارداد هستیم و مباحث مالی آن حل شده است. قبل از سال جدید تیم توتال دو هفته در تهران حضور داشت و مذاکرات به صورت فشره انجام می‌شد. فکر می‌کنم قرارداد و توافق نهایی تا آخر فروردین امضا شود.

کاردر با بیان اینکه تاکنون رای دادگاهی علیه توتال صادر نشده، اظهار کرد: زمانی که شرکت توتال داماتو را با کمک فرانسه و پارلمان اروپا لغو کرد و اعلام کردند تحریم داماتو یک قانون فرامرزی است و در کشور اروپا قابل اجرا نیست، توتال را تهدید کردند. حتی بسیاری اعلام کردند که سهام توتال در بورس آمریکا زمین می خورد زیرا توتال یکی از صادرکنندگان بسیار بزرگ در حوزه عطر است و صادرات زیادی هم به آمریکا دارد. اما این اتفاق به دلیل موضع قوی ایی که کل اتحادیه اروپا درمورد اینکه شرکت‌های اروپایی مستقل هستند گرفت، نیوفتاد.

وی افزود: طبق اطلاعاتی که ما داریم تا کنون رای دادگاهی برای توتال  صادر نشده و فقط دادخواست برای آن‌ها زده شده است و محکومیت ندارد. به نظر من از آنجایی که آمریکایی‌ها علاقه دارند سیطره خود را گسترده کنند شرکت‌ها را در جایی اذیت کنند. اما اینکه پشت آن چقدر اطلاعات فسادگونه بوده مشخص نیست. باید گفت مدیران صنعت نفت سلامت و پاک هستند و یک مورد هم شکایتی در این زمینه وجود ندارد. ما مباحث را نه تایید می کنیم نه تکذیب اما ساده انگاری است که گمان کنیم همه دادگاه‌ها و جریانات آمریکا کاملا شفاف است. آمریکا هم هنگامی که منافع اش در خطر باشد از مکانیزم های مختلف، فشار لازم را به شرکت ها و کشورهای مختلف خواهد آورد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به سابقه حضور توتال در ایران اظهار کرد:شرکت توتال بعد تحریم جزو اولین شرکت‌ها بوده که داخل ایران آمده و این به این معنا است که می خواهد یک رفتار مستقلانه انجام دهد. مدیرعامل این شرکت اعلام نکرد از قوانین آمریکا تبعیت می‌کند، بلکه اعلام کرد اگر قوانین بین المللی محدودیت‌هایی اعلام کند مجبور به تبعیت هستیم. توتال قبل از توسعه فازهای پارس جنوبی، این میدان را مطالعه کرد و مطالعه فنی نحوه توسعه میدان پارس جنوبی را حدود ۱۷ یا ۱۸ سال پیش، توتال انجام داده است.