۰ نفر

اقتصاد آسیا و اروپا مانع کاهش قیمت نفت شد

۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۰:۲۸
کد خبر: 185624
اقتصاد آسیا و اروپا مانع کاهش قیمت نفت شد

معاملات بازار جهانی نفت روز گذشته در حالی در ابتدای معاملات روندی نزولی به خود گرفت که در ادامه معاملات با افزایش خوش‌بینی به اقتصادهای آسیا و اروپا، با اصلاح همراه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علت اصلی ریزش قیمت‌ها در روز گذشته افزایش 10 عددی سکوهای حفاری نفتی در آمریکا و رسیدن آنها به 662 دستگاه و همچنین تقویت شاخص دلار نسبت به هفته قبل بود. با این حال با افزایش خوش‌بینی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصادی آسیا و اروپا، اثر رشد دکل‌های حفاری و تقویت شاخص دلار خنثی شد. به این ترتیب قیمت نفت خام برنت در بازار روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16:30) با رشدی 5 سنتی روی قیمت 53.58 دلار بر بشکه معامله شد. همچنین نفت خام آمریکا نیز 11 سنت رشد داشت تا به 50.71 دلار بر بشکه برسد.

رشد قیمت نفت در معاملات روز گذشته در حالی بود که دو نفت خام شاخص بازار بدترین عملکرد سه ماهه را از اواخر سال 2015 به این سو به ثبت رساندند. با این حال بعد از برگزاری جلسه نظارتی اوپک در کویت و همچنین با ایجاد موج خوش‌بینی نسبت به وضعیت اقتصادی اروپا و آمریکا، نمودار قیمت نفت مثبت شد. به گزارش دنیای اقتصاد، براساس گزارش‌های موجود، شاخص اقتصادی PMI (شاخص خرید مدیران) که یکی از شاخص‌های اثرگذار در تعیین جهت قیمت نفت خام به شمار می‌رود در چین بسیار مثبت بوده است. این شاخص در آمریکا طبق روال معمول، شامگاه دوشنبه (شب گذشته) به انتشار می‌رسد. اما در این میان نمی‌توان از شاخص‌های دیگر مانند احتمال تمدید توافق اوپک یا رشد تولیدات لیبی که به گزارش بلومبرگ در روز گذشته 660 هزار بشکه در روز عنوان شده است، غافل شد.

به این ترتیب بازار جهانی نفت در حالی در انتظار مشخص شدن تصمیمات اوپک در رابطه با ادامه طرح کاهش تولید است که به گزارش رویترز، معامله‌گران عمده نفت در جهان احتمال تمدید توافق تولیدکنندگان نفت برای کاهش عرضه را بالا می‌دانند. معامله‌گران عمده نفت جهان که هفته جاری در سوئیس گردهم آمدند، پیش‌بینی کردند که تولیدکنندگان نفت عضو و غیر‌عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) توافق خود برای کاهش تولید را در نیمه دوم سال جاری میلادی نیز تمدید کنند. توربیورن ترنکویست، مدیر عامل شرکت گانور، در نشست جهانی کالاهای معاملاتی در لوزان سوئیس گفت: گمان می‎کنم که مهم‌ترین غافلگیری شتاب خیره‌کننده تولید نفت شیل در آمریکا با وجود رشد اندک قیمت نفت است، اما به‌طور کلی پاداش کاهش تولید مشاهده شده است و کشورهای عضو و غیرعضو اوپک توانسته‎اند حداقلی برای قیمت نفت ایجاد کنند. مدیر عامل گانور همچنین اعلام کرد: انتظار ندارد که شتاب افزایش تولید نفت شیل در آمریکا استمرار داشته باشد. راسل هاردی، مدیر عامل شرکت ویتول در اروپا، خاورمیانه و آفریقا نیز اعلام کرد که انتظار دارد توافق یاد شده تمدید شود، زیرا روند کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت در بازارهای جهانی آهسته بوده است. با این همه، وی اعلام کرد که تمدید توافق کاهش تولید، به قیمت نفت در زمان برگزاری نشست آینده اوپک در ماه مه سال جاری میلادی بستگی خواهد داشت.