۰ نفر

تحول بزرگ در صنعت نفت با توسعه پارس جنوبی

۱۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۰۶
کد خبر: 184897
تحول بزرگ در صنعت نفت با توسعه پارس جنوبی

وزیر نفت با اشاره به افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی گفت: با بهره‌برداری از فازهای ۱۷ و ۱۸، ۲۰ و ۲۱ و ۱۹ پارس جنوبی ۱۵۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بیژن نامدار زنگنه عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران در عسلویه اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید شاهد تحول گسترده‌ای در پارس جنوبی هستیم و فازهای مختلف اولویت‌بندی شده است.

وی با بیان اینکه فازهای اولویت‌دار شامل ۱۲، ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ بوده که تکمیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: فازهای ۱۳، ۲۴،۲۲،۲۳ و ۱۴ هم اکنون در اولویت هستند که تا پایان سال به همراه چند پتروشیمی به بهره‌برداری خواهند رسید.

ویر نفت با بیان اینکه هم اکنون ۶ فاز پارس‌جنوبی آماده افتتاح رسمی است گفت: با بهره برداری از این ۶ فاز که شامل فازهای ۱۷ و۱۸ ، ۲۰و ۲۱ . ۱۹ (معادل دو فاز استاندارد است) بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: همچنین میعانات گازی، گاز مایع و اتان نیز از دیگر محصولاتی است که با بهره‌برداری از این فازها ظرفیت تولید و صادرات ما نیز در سایر مصحولات نیز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اتان تولیدی فازهای پارس جنوبی خوارک اصلی شرکت‌های پتروشیمی است گفت: این محصول پس از انتقال به واحدهای پتروشیمی به سایر محصولات تبدیل می‌شود که از این محل نیز ارزش افزوده زیادی عاید کشور می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه برداشت از لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی آ‎غاز شده است، گفت: هم اکنون ۲۰ هزار بشکه در روز از لایه نفتی این میدان برداشت می‌شود و قرار است در فاز اول برداشت از لایه نفتی ظرفیت تولید ما به ۳۵ هزار بشکه در روز برسد.

وزیر نفت افزود: پروژه استحصال اتان فاز ۱۲  پارس جنوبی  هم اکنون با پیشرفت ۳۰ درصدی با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری توسط بخش خصوصی انجام شده است که ظرفیت سالانه آن ۱.۳۰ میلیون تن اتان و  ۱.۵ میلیون تن LPG خواهد بود.