۰ نفر

تولید روزانه سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت در ایران

سخنان زنگنه قیمت جهانی نفت را افزایش داد

۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۲۰
کد خبر: 184784
سخنان زنگنه قیمت جهانی نفت را افزایش داد

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به احتمال زیاد، توافق جهانی برای کاهش تولید نفت (بین کشورهای عضو و غیرعضو سازمان تولیدکنندگان نفت- اوپک) تمدید می شود.

به گزارش «رویترز»، بیژن زنگنه که همراه با رییس جمهوری اسلامی ایران به مسکو رفته است، در جمع خبرنگاران گفت: احتمال تمدید توافق جهانی برای کاهش تولید نفت بالاست اما باید نخست درباره این مساله به طور کامل مذاکره شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: به نظر می رسد بیشتر کشورهای عضو و غیرعضو اوپک توافق را تمدید می کنند اما برای ارزیابی شرایط و دیدارهای مستقیم و بحث با دیگران، زمان لازم است.

اوپک در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016 میلادی (دهم آذر 1395) در وین برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن سطح تولید به میزان پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنا شد. براساس این توافق اوپک یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود می کاهد.

اوپک همچنین موفق شد دهم دسامبر 2016 میلادی (بیستم آذر 1395)، تولید کنندگان نفت غیر اوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

این تولیدکنندگان نیز درمجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند. این نخستین توافق کشورهای عضو اوپک و غیراوپک از سال 2001 میلادی تاکنون به شمار می رود.

** تولید روزانه سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت در ایران

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسشی درباره آمادگی ایران برای کاهش تولید خود در چارچوب تمدید احتمالی توافق گفت: فکر می‎کنم همه طرف‎ها باید به تعهدهای خود پایبند باشند.

به گفته زنگنه، تولید کنونی نفت ایران نزدیک به سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز است.

رییس جمهوری اسلامی ایران دوشنبه راهی مسکو شد تا برای نهمین بار با همتای روسی خود دیدار کند.

شماری از وزیران، مقام ها و رییسان دستگاه ها، رییس جمهوری را در سفر به روسیه همراهی می کردند.

در حاشیه دیدار سران، 14 سند همکاری در زمینه های کنسولی، گردشگری، اقتصادی، ارتباطات، حقوقی و قضایی در کاخ کرملین امضا شد.

از جمله این سندها، یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ زمین شناسی روسیه (روس گیالوگیا) و یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه در زمینه گاز بود.