۰ نفر

احتمال تمدید توافق نفتی اوپک قوت گرفت

۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۵۱
کد خبر: 184379
احتمال تمدید توافق نفتی اوپک قوت گرفت

کویت، روسیه، عمان،الجزایر و ونزوئلا روز یکشنبه در جلسه کمیته مشترک نظارت بر اجرای توافق نفتی وین مهم ترین تحولات مرتبط باقیمت نفت در بازارهای جهانی و حفط ثبات قیمت را مورد بررسی قرار داده و پیشنهاد کردند توافق وین 6 ماه دیگر تمدید شود.

 در نشست کمیته نظارت بر توافق نفتی که به ریاست و به میزبانی کویت برگزار شد، شرکت کنندگان، شورای فنی این کمیته و همچنین دبیرخانه سازمان اوپک را مامور کردند تا ماه آینده میلادی 'آوریل' گزارشی را در زمینه امکان تمدید 6 ماهه توافق نفتی وین ارائه نماید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته عصام المرزوق وزیر نفت کویت، اعضای کمیته نظارت بر توافق نفتی وین در جلسه امروز ضمن بررسی آخرین تحولات بازارهای جهانی نفت بر اهمیت حفظ ثبات قیمت تاکید کردند .

وی افزود : صادرکنندگان عضو و غیر عضو اوپک همکاری های خوبی را با یکدیگر جهت حفظ ثبات بازارهای جهانی نفت انجام داده اند و با توجه به شرایط عرضه و تقاضای نفت، امکان تمدید توافقنامه وین وجود دارد.

کشورهای عضو اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذر ماه 1395) در وین، برای نخستین بار از سال 2008 به این سو، با کاهش تولید موافقت کردند تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کنند.

براساس این توافق اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود می کاهد.

اما جمهوری اسلامی ایران تا دستیابی به سطح تولید پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنی شد.

اوپک همچنین موفق شد در نشست دهم دسامبر (بیستم آذر ماه 95)، تولید کنندگان نفت غیر اوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش روزانه 600 هزار بشکه از تولید نفت خود موافقت کردند.

این نخستین توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک از سال 2001 بوده است.