۰ نفر

فروش نقدی نفت به روسیه در آستانه امضای قرارداد

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۴۶
کد خبر: 182935
 فروش نقدی نفت به روسیه در آستانه امضای قرارداد

نفت خام ایران به یک شرکت روسی و برای مقاصد خارج از روسیه فروخته می‌شود

 موضوع فروش نفت خام کشور به روسیه در روزهای پایانی سال شکل جدی تری به خود گرفته است. به طوری که وزیر نفت می‌گوید «ظرف چند روز آینده قراردادی مبنی بر فروش 100هزار بشکه‌ای نفت خام به روسیه امضا خواهیم کرد.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، این خبر را بیژن زنگنه  عنوان کرد و گفت: فروش نفت خام به روسیه نقدی خواهد بود و ما نفت خام را در ازای کالا به هیچ کشوری نمی‌فروشیم. به این ترتیب در روزهای آتی روسیه نیز به فهرست مشتریان نفت خام ایران افزوده خواهد شد. مشتری خاصی که خودش روزانه بیش از 11 میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند اما اکنون می‌خواهد از ایران که نفت خام بخرد. ایرانی که تولیدش در مرز 4 میلیون بشکه در روز است.

روسیه قرار است که 100 هزار بشکه در هر روز از ایران نفت خام تحویل بگیرد که به گفته وزیر نفت در پایانه خارک این نفت تحویل خریدار روس خواهد شد. زنگنه اظهار کرد: نفت خام ایران به یک شرکت روسی و برای مقاصد خارج از روسیه فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: در هیچ بخش از قرارداد فروش این حجم از نفت خام ایران قید نخواهد شد که نفت خام در ازای کالا فروخته می‌شود، بلکه مطابق با اصول در این قرارداد فروش نقدی ذکر خواهد شد.

ایران تاکنون به دو بازار آسیا و اروپا دست یافته اما هنوز در پسابرجام موفق نشده که به قاره آفریقا نفت خام بفروشد. اکنون این هدف از مسیر غیر مستقیم و از طریق روسیه قرار است که محقق شود. به طوری که در مذاکرات ایران این موضوع را یکی از اهداف همکاری با روسیه دانسته است.

وزیر نفت می‌گوید که فروش نفت خام به روسیه نیز مطابق با شرایط عادی قرارداد تجاری است و شامل تخفیف نمی‌شود. «ایران 100 هزار بشکه در روز به روسیه و براساس قیمت جهانی، نفت خواهد فروخت.» مفهوم آن فروش نفت خام به روسیه بدون اعمال تخفیف است. البته موضوع تخفیف در هیچ یک از قراردادهای صادرات نفت خام کشور وجود ندارد.

روسیه می‌خواهد با استفاده از نفت ایران پاسخ بازارهای جدید خود را بدهد و ایران نیز از این همکاری استقبال می‌کند. زنگنه می‌گوید: فروش نفت ایران به روسیه تنوع خوبی برای مشتریان نفتی ایران است و ما به دنبال رابطه درازمدت تجاری - بازرگانی با روس‌ها هستیم.

فروش نقدی نفت خام به روسیه یکی از دستاوردهای برجام به شمار می‌رود. در دوران تحریم ایران به خاطر محدودیت‌های بانکی نمی‌توانست نفت خام را به صورت نقدی بفروشد. برای مثال در آن زمان کالای چینی به ازای پول نفت وارد کشور شد. اما تهاتر نفت با کالا، مخصوص زمان تحریم‌ها بود و اکنون ایران فقط به ازای دریافت پول نقد نفت خود را می‌فروشد. البته امکان دارد که میان دولت ایران و روسیه بعد از امضای قرارداد مربوط به آن روابط جدیدی شکل بگیرد. مثل اینکه یک داروی خاص که ایران به آن نیاز دارد از روسیه وارد کشور شود اما این موضوع بر اساس قرارداد صادرات نفت خام نیست، بلکه فروش نفت خام نقدی خواهد بود و ممکن است که ایران بنا بر اقتضائات از روسیه بخواهد به جای پرداخت نقدی پول نفت کالای مورد نظر را به ایران بفرستد.

بر همین اساس روسیه امیدوار است که بتواند سالانه ۴۵ میلیارد دلار کالا به ازای پول نفت به ایران بدهد. پایگاه خبری اسپوتنیک در این باره نوشت: «آندری لوگانسکی» نماینده تجاری روسیه در ایران می‌گوید حجم کالاهایی که روسیه به جای پول نقد به ایران تحویل خواهد داد احتمالاً به ۴۵میلیارد دلار در سال خواهد رسید.