۰ نفر

آغاز برداشت ۱۵ هزار بشکه‌ای نفت از میدان «آذر»

۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۰۸
کد خبر: 182722
آغاز برداشت ۱۵ هزار بشکه‌ای نفت از میدان «آذر»

زنگنه: با همسایگانمان دوست هستیم اما این به معنای آن نیست که از حق خودمان بگذریم. جنگ نداریم اما استیفای حقوقمان ادامه دارد

اینجا نقطه صفر مرزی ایران و عراق است؛ مکانی نزدیک به مرز مهران که بی‌شباهت به جنگلی از مین نیست. مین‌های جا مانده از جنگ تحمیلی ایران و عراق که محدوده آن با پرچم‌های قرمز و تابلوهای هشدار مشخص شده است. در میان این پرچم‌ها یک مشعل فلر نیز روشن است؛ مشعلی که متعلق به میدان نفتی آذر است و مخزنی مشترک با عراق دارد و روز گذشته با حضور وزیر نفت تولید زود هنگام آن آغاز شد. حجم این تولید ١٥ هزار بشکه در روز است و در نگاه اول شاید کم به نظر برسد اما سرآغاز خوبی برای برداشت نفت خام از یک میدان مرزی و مشترک است که بیژن زنگنه از آن با عنوان «استیفای حق ملت ایران» یاد می‌کند. با برنامه‌های توسعه‌ای که برای این میدان در نظر گرفته شده اردیبهشت سال آتی تولید میدان آذر به ٣٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید و تا سال ٩٧ فاز دوم آن نیز اجرا و تولید از آذر ٦٥ هزار بشکه در روز خواهد شد. البته زنگنه عقیده دارد این تولید نقطه پایان طرح توسعه آذر نیست و می‌توان با اجرای برنامه‌های افزایش ضریب بازیافت نفت از مخزن روزانه ١٠٠ هزار بشکه از بخش ایرانی میدان نفت خام برداشت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، عراق حدود یک سال است که از بدرا بخش عراقی میدان نفت خام برداشت می‌کند. بنابراین سرعت در توسعه آذر اهمیت خاصی دارد و اکنون بعد از سال‌ها این راه هموار شده است.

همین موضوع هم وزیر نفت را به میدان آذر کشاند. زنگنه در جمع صنعتگران و پیمانکاران طرح، تولید زودهنگام ١٥ هزاربشکه‌ای آذر را بهانه‌ای برای حضورش در ایلام برشمرد و گفت: حضور من در ایلام به خاطر تولید ١٥ هزار بشکه در روز میدان آذر نیست بلکه می‌خواهم اهتمام وزارت نفت به توسعه ایلام را نشان دهم و تلاشی که در این بخش شده را ارج بنهم. این طرح مهم در مجموعه نفت درحال فراموشی بود اما اکنون در مدار توسعه قرارگرفته است.

نفت خام میدان آذر در مسیر صادرات

میدان نفتی آذر در بلوک اکتشافی اناران قرار دارد که در سال ۱۳۸۵ کشف شد. این میدان در نقطه صفر مرزی قرار دارد و از جهت ساختار یکی از پیچیده‌ترین میدان‌های نفتی ایران است.نفت تولیدی از میدان مشترک آذر با استفاده از ۱۲۹کیلومتر خط لوله ۱۶ اینچ به تأسیسات بهره‌برداری دهلران منتقل می‌شود تا بعد از یک پالایش اولیه به خط صادراتی تزریق و از طریق پایانه‌های نفتی جنوبی کشور صادر شود. هم‌اکنون درآمد حاصل از تولید زودهنگام میدان آذر بیش از ٧٠٠هزار دلار در روز است.

فاز اول این میدان،‌ ١٠ حلقه چاه دارد که ٨حلقه آن تولیدی است و تاکنون ٤حلقه از آن به تولید رسیده است. نفت خام تولیدی میدان آذر از نوع سبک با API حدود ٣٢ تا ٣٣ است و ضریب برداشت نفت از این میدان بر اساس طرح توسعه فعلی، ۱۶ درصد برآورد شده است.

بیژن زنگنه با یاد کردن از روزهای جنگ و خاطراتش در منطقه مهران اذعان کرد که «امروز ما با هیچ کشوری جنگ نداریم و الان هم رابطه دوستانه‌ای با کشورهای همجوار از جمله عراق داریم اما این دوستی به معنای آن نیست که از حق خودمان بگذریم. جنگ نداریم اما استیفای حقوقمان ادامه دارد. اگر کسی به حقوقمان تجاوز کند دندانش را در دهانش خرد می‌کنیم.»

همچنین وزیر نفت بر ضرورت افزایش تولید میدان مشترک آذر تا ١٠٠ هزار بشکه در روز تأکید کرد و گفت: توسعه میدان‎های مشترک و حفظ زنجیره تولید در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان ایلام با جدیت دنبال می‎شود. این استان ذخایر قابل توجه نفت و گاز دارد و برنامه‎های توسعه‎ای برای بهره‌برداری مناسب از این ذخایر در دستور کار است. وی با بیان اینکه توسعه میدان‎های مشترک و حفظ زنجیره تولید ٢ محور مورد تأکید در سیاست‎های اقتصاد مقاومتی است، افزود: این ٢ محور در برنامه‌های توسعه‎ای استان ایلام مدنظر قرار گرفته و همان‌طور که اکنون تولید از میدان مشترک آذر آغاز شده است، این روند توسعه تا افزایش تولید میدان به ٣٠هزار بشکه در پایان اردیبهشت ماه سال آینده و ٦٥ هزار بشکه در پایان فاز نخست توسعه ادامه می‎یابد. البته تولید میدان مشترک آذر باید حداقل تا ١٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد. حفظ زنجیره تولید با راه‌اندازی ان‎جی‎ال ٣١٠٠ و پتروشیمی دهلران و استفاده از گازهای همراه نفت خام میدان آذر استراتژی دیگر صنعت نفت است. این گازهای همراه پس از بهره‌برداری از واحد ان‎جی‎ال ٣١٠٠ به این کارخانه ارسال می‌شود و با تکمیل و راه‌اندازی این واحد، پتروشیمی بزرگ دهلران با تکیه بر خوراک ان‌جی‎ال فعالیت خواهد کرد. وزیر نفت با اشاره به استفاده از مشاوران بین‌المللی در طرح توسعه میدان آذر گفت: در ادامه فرآیند توسعه این میدان نیز باید از مشاوران مجرب به منظور عملکرد بهینه و دستیابی به ضریب بازیافت مناسب بهره‌مند شد.

غفلت از ازدیاد برداشت جایز نیست

همانطور که اشاره شد ضریب بازیافت کنونی میدان آذر  حدود ١٦درصد است اما زنگنه می‌گوید این ضریب باید افزایش یابد چراکه با احتساب چهار میلیارد بشکه ذخایر نفت درجای میدان آذر افزایش یک درصدی ضریب بازیافت به ٢ میلیارد دلار درآمدزایی و افزایش چهار درصدی ضریب بازیافت به هشت میلیارد دلار درآمدزایی منتهی می‎شود. وزیر نفت ادامه داد: این درآمدزایی و کسب منفعت برای کشور چیزی نیست که بخواهیم به دلیل دلواپسی عده‌ای از آن غفلت کنیم.

وزیر نفت تأکید کرد: باید از فرصتی که پس از برجام برای توسعه کشور فراهم شده است، به نحو احسن استفاده کنیم و با توجه به نیاز صنعت نفت به فناوری و سرمایه باید بتوانیم حداکثر استفاده را از منابع خارجی و ظرفیت‎های داخلی داشته باشیم.

مذاکره با گس پروم برای افزایش ضریب بازیافت

وزیر نفت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برای فاز دوم میدان مشترک آذر با شرکت‌های خارجی صاحب تکنولوژی مذاکره کرده اید؟ گفت: بله مذاکرات در جریان است و شرکت گس پروم روسیه متقاضی حضور در طرح توسعه میدان آذر است، اما هنوز درباره همکاری با این شرکت به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. این شرکت در بدرا نیز برای عراقی‌ها کار می کند و به همین خاطر در همکاری با آن محتاط هستیم.

امکان افزایش ذخایر نفت درجای میدان آذر تا ٤ میلیارد بشکه

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت که پیمانکار این میدان است نیز با اشاره به ٢ میلیارد و ٤٤٠ میلیون بشکه ذخیره نفت درجای کنونی میدان آذر گفت: مطالعات نشان می‌دهد که امکان افزایش این ذخایر به سه میلیارد و ٥٠٠ میلیون تا چهار میلیارد بشکه وجود دارد.

سید نورالدین شهنازی‌زاده با عنوان این مطلب که حدود یک سوم این میدان مشترک در خاک ایران قرار دارد، اظهار کرد: سقف هزینه سرمایه‎گذاری (Capex) این طرح توسعه‌ای یک میلیارد و ٢٣٤ میلیون یورو است.