۰ نفر

آغاز توسعه فاز ۲ و ۴ پالایشگاه آبادان از سال آینده

۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱
کد خبر: 179918
آغاز توسعه فاز ۲ و ۴ پالایشگاه آبادان از سال آینده

مدیرعامل پالایشگاه آبادان از آغاز طرح توسعه فاز ۲ و فاز ۴ این پالایشگاه توسط شرکت‌های چینی و ژاپنی در ابتدای سال خبر داد.

 اسفندیار دائم‌الذکر در نشستی که امروز برگزار شد با بیان این‌که پالایشگاه آبادان اولین پالایشگاه خاورمیانه است، گفت: این پالایشگاه با قدمت حدود ۱۰۷ سال تولید را از ۲۷۰۰ بشکه آغاز کرد و تا قبل از زمان جنگ تا ۶۵۰ هزار بشکه نیز تولید داشت که این میزان تولید در میزان جنگ کاهش پیدا کرد و بعد از جنگ و بازسازی پالایشگاه مجددا در مدار سرویس قرار گرفت و تولید آن به ۳۸۰ تا ۴۲۰ هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که پالایشگاه آبادان حدود ۲۵ درصد از بنزین کشور را تامین می‌کند، افزود: در این پالایشگاه روزانه حدود هفت میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و سوخت ۱۰۰ ال ال که متعلق به هواپیمای ملخی است، تولید می‌شود. بنزین یورو۴ این پالایشگاه ۵۰۰ هزار لیتر است که به شهرهای آبادان و خرمشهر تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان در مورد فاز ۳ این پالایشگاه توضیح داد: حدود ۴۰ درصد نفت خام این پالایشگاه به دلیل قدیمی بودن واحد تقطیر به نفت کوره تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان، گفت: بعد از برجام قرارداد توسعه فاز ۲ با طرف چینی به نتیجه رسید و از ابتدای سال آینده کار اجرایی فاز ۲ آغاز می‌شود که در راستای آن ارتقای سودآوری و کاهش نفت کوره از ۴۰ درصد به زیر ۲۰ درصد صورت می‌گیرد. فاینانس این فاز سه میلیارد دلار است که در قسمت اول حدود دو میلیارد دلار و در قسمت دوم حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود. در این راستا واحدهای شیرین‌سازی و تصفیه نفت گاز و نفت سفید توسعه پیدا می‌کند.

دائم‌الذکر ادامه داد: در راستای توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان برای ۸۰۰۰ نفر به مدت پنج سال اشتغالزایی می‌شود. در توسعه این فاز افزایش ظرفیت صورت نمی‌گیرد و فقط توسعه و تثبیت است.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان در ادامه از توسعه فاز ۴ پالایشگاه توسط ژاپنی‌ها خبر داد و گفت: با توسعه فاز ۴ میزان تولید نفت کوره به زیر ۱۰ درصد می‌رسد. فاینانس این فاز حدود دو میلیارد یورو است و توسط شرکت ژاپنی JGC تامین می‌شود.