۰ نفر

دلخوری اربیل از توافق نفتی تهران و بغداد

۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۳۱
کد خبر: 178833
دلخوری اربیل از توافق نفتی تهران و بغداد

دفتر امور خارجی اقلیم کردستان عراق در واکنش به توافق بغداد با تهران برای صادرات نفت کرکوک از طریق ایران اعلام کرد در نظر نگرفتن نظر اقلیم کردستان عراق در مورد این موافقتنامه دوجانبه موجب بروز مشکلاتی در این توافق خواهد شد.

دفتر امور خارجی اقلیم کردستان عراق با اعلام اینکه در خصوص موضوع صادرات نفت از میادین کرکوک به ایران هیچ مشورتی با اربیل صورت نگرفته، هشدار داد که در نظر نگرفتن نظر اقلیم کردستان در مورد این موافقتنامه دوجانبه موجب بروز مشکلاتی در این توافق خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، فروش احتمالی نفت کرکوک به ایران یک موضوع قدیمی است. این مذاکرات از مدت ها قبل در جریان بوده است.

عبدالله آکرایه، مدیرکل روابط اربیل و تهران در اقلیم کردستان گفت: «این موضوع مجددا مورد بحث قرار گرفته است. اما ما معتقد نیستیم که این مذاکرات به اقدام منجر خواهد شد، زیرا هیچ کس با اقلیم کردستان مشورت نکرده است.»

وی همچنین هشدار داد که بی توجهی به «مشورت ها با اقلیم کردستان مطمئنا موجب بروز مشکلاتی برای توافق خواهد شد.»

وی افزود: «صادرات نفت کرکوک به ایران بدون مشورت با اقلیم کردستان با مشکلاتی مواجه خواهد بود و ایران به خوبی این را می داند.»

وزارت نفت عراق اخیرا اعلام کرده که یادداشت تفاهمی را با ایران برای مطالعه صادرات نفت از کرکوک به ایران امضا کرده است.

شورای استانی کرکوک نیز هشدار داده که توافق نفتی بین بغداد و تهران در صورتی که دولت محلی این شهر از این توافق کنار گذاشته شود، موفق نخواهد بود.

ربوار طالبانی، رئیس شورای استانی کرکوک گفت: «بهتر بود آنها این مسئله را با ما هماهنگ می کردند. در غیر این صورت آنها نمی توانند با تصمیمات یکجانبه کاری از پیش ببرند و آنطور که تجربه ما با آنها در سال های 2007، 2010 و 2016 نشان می دهد، توافق آنها شکست خواهد خورد.»

نفت خام کرکوک در حال حاضر از طریق خط لوله جیهان به ترکیه صادر می شود. اقلیم کردستان کنترل دو میدان نفتی در کرکوک را بر عهده دارد. کنترل 3 میدان نفتی دیگر این شهر در اختیار دولت مرکزی عراق است.