۰ نفر

صرفه جویی ۳۳ میلیون بشکه نفت با انرژی هسته‌ای

۲ اسفند ۱۳۹۵، ۲۳:۲۱
کد خبر: 178111
صرفه جویی ۳۳ میلیون بشکه نفت با انرژی هسته‌ای

مشاور عالی شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی در کشور گفت: در حال حاضر از 20 کشور پیشنهاد برای همکاری در تأسیس نیروگاه جدید شده است و امیدواریم تا 3 سال آینده ساخت واحدهای نیروگاهی جدیدی در کشور آغاز شود.

مهران ضیاء شیخ‌الاسلام مشاور عالی شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی، در چهارمین همایش ملی «معماری و شهرسازی در گذر زمان» با عنوان «تعامل مجموعه‌ها و ساختمان‌های نیروگاهی با محیط زیست» که با حضور مسئولان، اساتید، دانشجویان و فعالان عرصه‌های نیروگاهی در سالن آمفی‌تئاتر شهدای گمنام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 2 واحد نیروگاه انرژی هسته‌ای در دست ساخت بود که قرار بود تا سال 1365 تکمیل و 22 هزار گیگاوات برق از آن بهره‌برداری شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی به واسطه آغاز جنگ تحمیلی و کارشکنی‌های صورت گرفته ساخت نیروگاه متوقف شد اما در سال 1374 بار دیگر طی قراردادی که با روسیه بسته شد، این واحدها فعالیت خود را آغاز کردند و بعد از 16 سال در سال 1390 به اتمام رسید.

شیخ‌الاسلام با اشاره به اهمیت جایگاه انرژی هسته‌ای گفت: به واسطه بهره‌برداری از  نیروگاه بوشهر 20هزار و 947 میلیارد ساعت برق به شبکه وارد و از فروش 33 میلیون بشکه نفت جلوگیری شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طی چشم‌انداز 2014 و اسناد ابلاغی برنامه‌ریزی، 122 هزار مگاوات برق تا سال 1410نصب می‌شود که امیدواریم این محتمل‌ترین حالت رخ دهد.

مشاور عالی شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی در کشور از برگزاری مذاکراتی برای ساخت نیروگاه‌های جدید در کشور خبر داد و اعلام کرد: مذاکراتی برای رسیدن به این مقصود آغاز شده و در تلاش هستیم مکان‌هایی را برای انتخاب محل نیروگاه جدید شناسایی کنیم.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در انتخاب مکان تأسیس نیروگاه جدید دو فاکتور مهم عدم آسیب به محیط و از سوی دیگر اثر نگذاشتن محیط بر روی نیروگاه باید لحاظ شود.

شیخ‌الاسلام در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تأسیس نیروگاه جدید از 20 کشور پیشنهاد همکاری دریافت شده است که پیشنهادهای روسیه و چین جدی‎‌تر است و امیدواریم تا 3 سال آینده ساخت واحدهای نیروگاهی جدیدی در کشور آغاز شود.