۰ نفر

افزایش چهار درصدی حجم بارش از ابتدای سال آبی

۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۳۸
کد خبر: 177728
افزایش چهار درصدی حجم بارش از ابتدای سال آبی

از ابتدای سال آبی امسال حجم بارش های کشور با ثبت رکورد در مقایسه با دوره بلندمدت، چهار درصد افزایش یافته و در این مدت بیش از ۲۲۵ میلیارد مترمکعب آب برف و باران جمع شده است.

همزمان با بارش های سنگین برف و باران در اکثر استان‌های کشور، از ابتدای بهمن ماه تاکنون رکوردهای جدیدی در بارش‌های جوی به ثبت رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، بر این اساس ارتفاع کل بارش‌های جوی کشور از اول مهر تا ۳۰ بهمن ماه امسال بالغ بر ۱۳۷ میلی‌متر بوده که در مقایسه با میانگین دوره مشابه بلند مدت (۱۳۲ میلی متر) ۴ درصد افزایش و در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۴۱ میلی متر) ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر حجم بارش های کشور در طول این مدت بیش از ۲۲۵ میلیارد متر مکعب گزارش شده که پیش بینی می‌شود با توجه به آغاز موج جدید بارش‌ها در ادامه اسفند ماه امسال، رکوردهای جدید بارش در کشور یکی پس از دیگری شکسته شود.

در میان ۶ حوضه آبریز کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیشترین بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته آبی کشور در حوضه‌های شرق کشور شامل فلات مرکزی و قره قوم (شرق کشور) بوده که به ترتیب ۲۰ و ۳۰ میلی‌متر افزایش را نشان می‌دهد.

در همین حال از ابتدای مهرماه امسال تاکنون در حوضه آب‌ریز دریای خزر حجم بارش‌ها حدود ۲۰۶ میلی‌متر، خلیج فارس و دریای عمان حدود ۲۲۸ میلی‌متر، دریاچه ارومیه ۱۱۲ میلی متر و فلات مرکزی ۹۱ میلی متر، مرزی شرق ۳۴ میلی‌متر و قره قوم (شرق کشور) ۹۱ میلی‌متر بوده است.

بیشترین بارش‌ها در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۲۲۸ میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۴۷ میلی‌متر، ‌۸ درصد کاهش و در مقایسه با متوسط ۴۸ ساله یک درصد، افزایش داشته است.

بیشترین بارش‌های کشور در ایستگاه دینارسرا از استان مازندران با ۹۱۴ میلی‌متر و کمترین بارش‌ها در ایستگاه اردکان از استان یزد با ۷.۴ میلی‌متر ثبت شده است.

میزان بارش‌های کشور در طول هفته گذشته از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ بهمن ماه امسال از ۸۸ میلی‌متر با ۳۶ میلی‌متر افزایش به ۱۲۴ میلی‌متر رسیده است.

با توجه به بارش‌های هفته گذشته، میزان بارش‌های استان‌های بوشهر از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ بهمن ماه از ۲۸ به ۱۹۵، خوزستان از ۱۰۲ به ۱۳۱، چهار محال و بختیاری از ۳۴۷ به ۴۰۰، هرمزگان از ۹۰ به ۱۵۰، فارس از ۷۳ به ۲۵۰، کرمان از ۴۳ به ۹۰ و کهکیلویه و بویر احمد از ۲۳۲ به ۳۰۷ میلی‌متر افزایش یافته است.

بیشترین حجم افزایش بارش در طول یک هفته گذشته مربوط به استان فارس با ۱۷۷ میلی‌متر و کمترین حجم بارش‌ها مربوط به استان خوزستان با ۲۹ میلی‌متر بوده است.